Αντιφατική Αθήνα στις φωτογραφίες διεθνών μέσων

Αντιφατική Αθήνα στις φωτογραφίες διεθνών μέσων

1' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Επειτα από πολλούς μήνες, η Αθήνα, όπως τη βλέπει φωτογραφικά η διεθνής επικαιρότητα, μετακινείται από το γκρίζο σκηνικό της κρίσης με τους άστεγους και τα κλειστά καταστήματα, με τους συνταξιούχος και τα ΑΤΜ. Οι περισσότερες φωτογραφίες που στέλνουν αυτές τις ημέρες τα ξένα φωτοειδησεογραφικά πρακτορεία από την ελληνική πρωτεύουσα έχουν ως θέση την άφιξη των προσφύγων από τη Συρία στο λιμάνι του Πειραιά. Και οι εικόνες, αυτές, δεκάδες ημερησίως, έρχονται να πλαισιώσουν μία διαρκώς εναλλασσόμενη βεντάλια αντιφατικών εικόνων από την Αθήνα του σήμερα που, λόγω θέρους αλλά και λόγω ανάγκης εισαγωγής νέων θεμάτων, διαμορφώνουν τη νέα, διεθνή προσέγγιση της πόλης.

Η αλήθεια είναι ότι η Αθήνα παρουσιάζεται ως πόλη αντιφάσεων περισσότερο παρά ποτέ από την αρχή της περιόδου της κρίσης. Η αυξημένη τουριστική κίνηση προκαλεί ευρύτατη φωτογραφική κάλυψη, από την Ακρόπολη (με τουρίστες να φωτογραφίζονται με μπαστούνι για σέλφι μπροστά στον Παρθενώνα) έως τα γεμάτα καφέ και σκηνές από μία ανέμελη, φαινομενικά, καθημερινότητα. Κάθε λεζάντα, βεβαίως, δεν παύει να μας υπενθυμίζει τη δεινή θέση της Ελλάδας.

Ωστόσο εκείνο που κυριαρχεί ακόμη ως φωτογραφικό θέμα από την Αθήνα είναι ο αστικός εξωτισμός της με τα μάτια του Reuters ή του Ασοσιέτεντ Πρες. Και ενώ οι λήψεις με τα παιδιά από τη Συρία στον Πειραιά είχαν ισορροπημένη δόση καλλιτεχνικής λήψης και ρεπορτάζ σε μία κόψη επεξεργασμένου συναισθηματισμού, οι σκηνές από τους δρόμους της Αθήνας στο παλιό εμπορικό τρίγωνο ή στου Ψυρρή εμφανίζουν μία πόλη σε πολιτισμική απόκλιση από τη Δυτική Ευρώπη. Οχι ότι οι εικόνες αυτές δεν απηχούν μία πραγματικότητα. Απλώς είναι μία από τις πολλές όψεις της Αθήνας, δεν είναι η κυρίαρχη.

Παρά ταύτα, οι μικροπωλητές, οι υπαίθριοι πάγκοι με προϊόντα και όλη εκείνη η ατμόσφαιρα των μαγαζιών στην Αθηνάς και την Ερμού προς το Θησείο προκαλούν τα βλέμματα των φωτογράφων που συνεργάζονται με τα ξένα πρακτορεία.

Κατά συνέπεια, η Αθήνα αυτών των τελευταίων ημερών εμφανίζεται σε φωτογραφίες τριών κατηγοριών. Η Αθήνα ως πόλη υποδοχής προσφύγων από τη Μέση Ανατολή, η Αθήνα ως πόλη της μεσογειακής Ευρώπης με τα δημοφιλή αξιοθέατα και την κουλτούρα των γεμάτων καφέ, και η Αθήνα της Εγγύς Ανατολής, του μεροκάματου και της οριακής επιβίωσης. Οι φωτογραφίες αυτές αποτελούν χρήσιμο υλικό για μελέτη και έρευνα τα προσεχή χρόνια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή