«Ναυμαχία» για τις ελληνικές ναυτιλιακές

«Ναυμαχία» για τις ελληνικές ναυτιλιακές

4' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λονδίνο, Ντουμπάι, Σιγκαπούρη, Μονακό, Βαλέτα, Λεμεσός αλλά και Στοκχόλμη, Ρότερνταμ, όπως και άλλα ναυτιλιακά κέντρα επιδίδονται τους τελευταίους μήνες σε αγώνα δρόμου για την προσέλκυση ελληνόκτητων ναυτιλιακών επιχειρήσεων, καθώς εκτιμούν πως κυοφορείται ιστορικών διαστάσεων έξοδος της ποντοπόρου από την Ελλάδα. Ηδη, η επί τρία και πλέον χρόνια κλιμάκωση της αβεβαιότητας στη χώρα σε συνδυασμό με τις διαρκείς πιέσεις από ισχυρά βορειοευρωπαϊκά ανταγωνιστικά συμφέροντα για την αλλοίωση του θεσμικά κατοχυρωμένου πλαισίου λειτουργίας της στην Ελλάδα, έχει εξωθήσει ουκ ολίγες ναυτιλιακές σε μετεγκατάσταση. Ωστόσο, η επαπειλούμενη μαζικότερη έξοδος της ναυτιλίας από την Ελλάδα, θα στοιχίσει κι άλλες μονάδες στο ελληνικό ΑΕΠ, την απασχόληση και το ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών, κάτι που έχει ήδη γίνει ορατό από τις μειωμένες εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος μετά τα capital controls, όπως εξηγούν τραπεζικοί κύκλοι.

Απόπειρες

Το τελευταίο διάστημα η προσπάθεια ξένων ναυτιλιακών μητροπολιτικών κέντρων να προσελκύσουν ελληνόκτητες ναυτιλιακές έχει ενταθεί αξιοσημείωτα. Την εβδομάδα αυτή το Λονδίνο διοργάνωσε εβδομάδα ναυτιλίας προβάλλοντας, με την ενεργή συμμετοχή της βρετανικής κυβέρνησης, τα πλεονεκτήματά του ως έδρα για την ποντοπόρο. Με πενθήμερες εκδηλώσεις, το London International Shipping Week αποτέλεσε την κορωνίδα της προσπάθειας του λονδρέζικου City να καταδείξει πως παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα της ποντοπόρου παγκοσμίως και να προσελκύσει έτσι ακόμα περισσότερους επιχειρηματίες του κλάδου.

Λίγες μέρες νωρίτερα στην Αθήνα βρέθηκε αποστολή από το Ντουμπάι, που πραγματοποίησε σειρά ραντεβού και παρουσιάσεων. Ο στόχος ήταν να προβληθούν τα πλεονεκτήματα που προσφέρει στον εφοπλισμό, μέσω του ειδικού ναυτιλιακού κέντρου που έχει συσταθεί και λειτουργεί υπό την αιγίδα του Dubai Maritime City Authority, κρατικού φορέα διαχείρισης των σχετικών δραστηριοτήτων. Η μηδενική, πρακτικά, φορολόγηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων αλλά και των φυσικών προσώπων που ισχύει εκεί είναι το μεγαλύτερο δέλεαρ.

Τους χαμηλούς της συντελεστές και την παροιμιώδη πολιτικοοικονομική της σταθερότητα προβάλει εσχάτως μετ’ επιτάσεως και η Σιγκαπούρη. Είναι ενδεικτικό ότι η υπουργός Μεταφορών επικοινωνεί η ίδια, προσωπικά, με τους ενδιαφερόμενους για εκεί εγκατάσταση επιχειρηματίες, σημειώνουν στην «Κ» ναυτιλιακοί κύκλοι. Οι προσπάθειες της Σιγκαπούρης έχουν ήδη αποδώσει καρπούς, προσθέτουν με νόημα.

Στις αρχές αυτής της εβδομάδας ήλθε να προστεθεί και η Σουηδία στις χώρες που ανακοίνωσαν την υιοθέτηση συστήματος φορολόγησης της ναυτιλίας βασισμένο στο tonnage tax ή φόρο χωρητικότητας, πλαίσιο που εφαρμόζεται σε όλα τα ανεπτυγμένα ναυτιλιακά κράτη προεξάρχουσας της Ελλάδας. Στην πραγματικότητα είναι το ελληνικό σύστημα που έχει υιοθετηθεί ανά την Ευρώπη, τονίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι.

Λιγότερη προσπάθεια χρειάζεται να καταβάλει η ομόδοξη Κύπρος στο ναυτιλιακό δυναμικό της οποίας έχουν ήδη προστεθεί δεκάδες θυγατρικές ελληνικών ναυτιλιακών αυτό το καλοκαίρι. Κάτι που ήρθε ως αποτέλεσμα της προσπάθειας των επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στην εξίσωση ναυλωτών και ξένων μετόχων τους για παράκαμψη του ελληνικού τραπεζικού συστήματος ως φυσιολογική αντίδραση στην τραπεζική αργία και τα capital controls και εν τέλει, της προσπάθειας διασφάλισης της εύρυθμης λειτουργίας τους.

Αλλες ναυτιλιακές φέρονται να έχουν εξετάσει μετεγκατάσταση στην Ολλανδία η οποία πρόσφατα υιοθέτησε, ειδικά για τη ναυτιλία, ενιαίο φορολογικό συντελεστή 7% για να είναι ανταγωνιστική του αντίστοιχου ελβετικού που έχει προσδιοριστεί στο 8%.

Μερίδια

Στόχος όλων αυτών των ξένων κέντρων -μεταξύ των οποίων και η Γερμανία που ενοχοποιείται για σειρά αρνητικών παρεμβάσεων στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο- είναι να αποσπάσουν μερίδια από την ελληνική δεξαμενή. Τις τελευταίες δεκαετίες η ελληνόκτητη ναυτιλία βρίσκεται αδιαλείπτως στην πρώτη θέση ελέγχοντας άνω του 16% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ το ελληνικό νηολόγιο βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ε.Ε. Ειδικότερα, η ελληνόκτητη ναυτιλία σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons (Μάρτιος 2015), εμφανίζει συνολική χωρητικότητα 181,7 εκατ. gt και ελέγχει 5.057 ποντοπόρα πλοία άνω των 100 gt. Παράλληλα υπολογίζεται πως το 16,5% του υπό ναυπήγηση στόλου διεθνώς είναι ελληνικών συμφερόντων. Η ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 18,82% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην και το 26,50% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου σε dwt.

Εντονο το «φλερτ» και από τους Καναδούς μέσω του Βανκούβερ

Στην κατοικία του Καναδού πρέσβη είναι προγραμματισμένο για αύριο Δευτέρα ένα ενδιαφέρον ραντεβού. Το ναυτιλιακό κέντρο του Βανκούβερ, και συγκεκριμένα ο πρόσφατα αναβαθμισμένος φορέας του, Vancouver International Maritime Centre, θα παρουσιάσει σε επιχειρηματίες της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας τα προτερήματα της μετεγκατάστασης εκεί των διαχειριστριών ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Πρόκειται για τη δεύτερη, αλλά περισσότερο στοχευμένη, κρούση του λιμανιού της μακρινής δυτικής ακτής του Καναδά στην ελληνική πλοιοκτησία. Η πρώτη έγινε την προηγούμενη Τετάρτη στο Λονδίνο, στο πλαίσιο του London International Shipping Week, οπότε και το Vancouver International Maritime Centre λάνσαρε επισήμως την προσπάθειά του να προσελκύσει ναυτιλιακές. Ο Καναδάς προστίθεται έτσι στη μεγάλη λίστα των ξένων κέντρων που σπεύδουν να επωφεληθούν από την πολυσυζητημένη διεθνώς πλέον ως επικείμενη έξοδο του ελληνικού εφοπλισμού από την Ελλάδα. Οπως όμως και την επίσης ενδεχόμενη έξοδο εφοπλιστών, Ελλήνων και ξένων, από το Ηνωμένο Βασίλειο. Και τούτο επειδή οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της βρετανικής κυβέρνησης για τους φορολογικούς κατοίκους, τους λεγόμενους non doms, αναμένεται να δημιουργήσουν επιβαρύνσεις στην πολυπληθή κοινότητα ξένων που διαβιούν στο Λονδίνο, από το 2017 και μετά.

Σημαντικότατο μέρος αυτής της κοινότητας αποτελείται από μέλη του ναυτιλιακού συμπλέγματος και ειδικά από Ελληνες πλοιοκτήτες: τους ευρύτερα γνωστούς στο εξωτερικό ως London Greeks. Η διάρκεια των προνομίων που παρέχει ο προσδιορισμός non dom απέκτησε ημερομηνία λήξης στη 15ετία και αυτό θα λειτουργήσει αναδρομικά από τον Απρίλιο του 2017.

Ο κίνδυνος για την Ελλάδα είναι σαφής: η χώρα κινδυνεύει να χάσει τον πρώτο της παραγωγικό πυλώνα, προς όφελος άλλων κρατών με ανταγωνιστικά θεσμικά πλαίσια. «Η υιοθέτηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου έγινε από την ελληνική πολιτεία για να φέρει στη χώρα τις επιχειρήσεις αυτές και όχι για να στηρίξει όσες ήταν εδώ», θυμίζουν οι επαΐοντες. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η συνολική συμβολή της ναυτιλίας ανέρχεται σε 13 δισ. ετησίως προστιθέμενη αξία και 192.000 θέσεις εργασίας, ενώ η Boston Consulting Group την υπολογίζει πλέον σε περισσότερο από 7% του ΑΕΠ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή