ΚΟΣΜΟΣ

Eνα δώρο για το Λος Άντζελες

ΣΕΛΑΝΑ ΒΡΟΝΤΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Μουσεία

Μπορεί τo Los Angeles να φηµίζεται για το Χόλιγουντ και το ζεστό κλίµα, αλλά δεν ιδιαίτερα γνωστό ως κέντρο εικαστικής τέχνης.  Η είδηση ότι ανοίγει στην πόλη, λοιπόν, νέο µουσείο σύγχρονης τέχνης προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το Broad Museum το δηµιούργησαν οι φιλότεχνοι Eli και Edythe Broad για να στεγάσουν τη συλλογή τους, αξίας 2 δισεκατοµµύριων δολαρίων. Τα εγκαίνιά του θα γίνουν σε µία εβδοµάδα. Οταν ξεκίνησαν οι κρατήσεις για τη σειρά προτεραιότητας (η είσοδος θα είναι δωρεάν), το site του ιδρύµατος... κράσαρε από την αυξηµένη κίνηση.

Το πρωτότυπο µουσείο, που µοιάζει µε µια τεράστια κηρήθρα, φέρει την υπογραφή του νεοϋορκέζικου αρχιτεκτονικού γραφείου Diller Scofidio + Renfro. Το σχέδιο βασίζεται στην ιδέα µε τίτλο «Το βέλο και η κρύπτη»: Ενας τεράστιος τσιµεντένιος όγκος µε καµπύλες -η λεγόµενη «κρύπτη»- περιβάλλεται από µια διάτρητη κατασκευή από φάιµπεργκλας -το «βέλο»-, η οποία επιτρέπει το φυσικό φως να διεισδύει στο εσωτερικό. «Το φως που µπαίνει στο µουσείο µοιάζει µε το δειλινό στα ελληνικά νησιά», γράφει η Jessica Gelt στην εφηµερίδα L.A. Times.

Το κτίριο, µε εµβαδόν 11.150 τ.µ., διαθέτει τρία επίπεδα. Στο πρώτο βρίσκεται το λόµπι, ενώ η καρδιά του µουσείου, η αποθήκη 1.950 τ.µ., στο δεύτερο. Μέσα της «φωλιάζουν» τα 2.000 αντικείµενα µεταπολεµικής σύγχρονης τέχνης, που έχουν συγκεντρώσει οι Broad. «Στα περισσότερα µουσεία του κόσµου οι αποθήκες είτε είναι αθέατες στο κοινό είτε βρίσκονται κάπου µακριά, εκτός του µουσειακού χώρου. Εδώ θα φαίνονται», λέει η αρχιτέκτονας Elizabeth Diller. Ο επισκέπτης, καθώς ανεβαίνει µε τις κυλιόµενες σκάλες ή το γυάλινο ασανσέρ προς τον εκθεσιακό χώρο του τρίτου επιπέδου (έναν ενιαίο φωτεινό χώρο 3.251 τ.µ.), θα µπορεί να «κρυφοκοιτάζει» στο εσωτερικό της αποθήκης µέσα από τζαµαρίες. Να βλέπει τους υπαλλήλους να δουλεύουν καθώς αρχειοθετούν τα έργα. «Για τον φιλότεχνο αυτό θα είναι µια εµπειρία. Τα παρασκήνια, η κίνηση στις αποθήκες είναι το πιο δυναµικό στοιχείο της αρχιτεκτονικής ιδέας», συµπληρώνει.
∆ωρεάν υψηλή τέχνη

«Είναι ένα όνειρο που έγινε πραγµατικότητα. Είµαστε  ευτυχείς που µπορούµε να προσφέρουµε στους ανθρώπους τη δυνατότητα να βλέπουν δωρεάν τέχνη», δήλωσε ο δισεκατοµµυριούχος Eli Broad, που δραστηριοποιείται στο χώρο των κατασκευών και των ασφαλίσεων, στην πρώτη δηµόσια παρουσίαση στα µέσα Φεβρουαρίου.  Για να ολοκληρωθεί το µουσείο, το ζεύγος πλήρωσε συνολικά περίπου 340 εκατοµµύρια δολάρια (µόνο το κτίριο κόστισε 140 εκατοµµύρια). Σύµφωνα µε τους L.A. Times, ο Eli, 82 ετών, είναι ο δυναµικός επιχειρηµατίας, ενώ η 70χρονη Edythe είναι η ενηµερωµένη και χαµηλών τόνων πάτρονας. Το πρώτο σηµαντικό απόκτηµά τους ήταν ένα σχέδιο του Βαν Γκογκ αξίας 95.000 δολαρίων. Επειδή όµως τα έργα των µάστερ ήταν πανάκριβα, αποφάσισαν να επενδύσουν στους νέους καλλιτέχνες της εποχής. Το 1984 ίδρυσαν το Broad Art Foundation και άρχισαν να δανείζουν τα αποκτήµατά τους - έχουν ήδη παρουσιάσει 8.000 έργα σε 500 µουσεία και γκαλερί. Το φιλότεχνο ζευγάρι έχει γνωρίσει πολλούς καλλιτέχνες -από τον Αντι Γουόρχολ και τον Ρόι Λιχτενστάιν µέχρι τον Τζεφ Κουνς και τον Ντάµιεν Χερστ- και εξακολουθεί να πηγαίνει σε φουάρ αναζητώντας αντικείµενα τέχνης. Πρόσφατα, µάλιστα, πρόσθεσε στη συλλογή άλλα 50 έργα, µεταξύ των οποίων και ένας πίνακας του Ιάπωνα εικαστικού Τακάσι Μουρακάµι.

Μέχρι την τελευταία στιγµή τοποθετούνται τα 250 έργα της εναρκτήριας έκθεσης, η οποία στήνεται κυρίως µε χρονολογικά κριτήρια. Περιέχει τις δηµιουργίες 60 καλλιτεχνών, ανάµεσά τους των Τζόζεφ Μπόις, Τζάσπερ Τζονς, Σίντι Σέρµαν, Αντι Γουόρχολ. «O κόσµος θα µπορεί να ρίχνει µατιές στη συλλογή, δεν θα βλέπει µόνο τις στηµένες εκθέσεις», τόνισε η διευθύντρια Joanne Heyley στους L.A. Times. Η 50χρονη ιστορικός τέχνης διαχειρίζεται τη συλλογή των Broad επί 20 χρόνια. «Θα συνεχίζουµε να δανείζουµε έργα όσο περισσότερο γίνεται, αλλά τώρα, για πρώτη φορά, έχουµε υποχρέωση απέναντι στο δικό µας κοινό», δήλωσε η κ. Heyley. To Broad Museum δεν µοιάζει µε άλλα του είδους. ∆εν έχει διοικητικό συµβούλιο ούτε έχει ανάγκη από χορηγούς. «Το µουσείο αυτό δεν σχεδιάστηκε για να γίνει... µπιζουτιέρα», υπογράµµισε η διευθύντρια στους New York Times. «Θα είναι ένα ίδρυµα που θα υπηρετεί το κοινό».

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ