Ο Μπελμοντό τρελός από έρωτα

Ο Μπελμοντό τρελός από έρωτα

3' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Ζαν Πολ Μπελμοντό, ο γοητευτικότερος άσχημος του ευρωπαϊκού σινεμά, σφράγισε με την αρρενωπότητά του τη γαλλική νουβέλ βαγκ. Αφησε εποχή στο «Με κομμένη την ανάσα» του Ζαν Λικ Γκοντάρ, παίζοντας έναν νεαρό γκάνγκστερ χωρίς παρελθόν και μέλλον, αλλά και στον «Τρελό Πιερό», του ιδίου σκηνοθέτη, αναζητώντας έναν χαμένο παράδεισο στο πλευρό της Αννα Καρίνα. Πριν τυποποιηθεί, ως ο σκληρός άντρας σε εξωτικές περιπέτειες και εμπορικά αστυνομικά θρίλερ, εμφανίστηκε στη «Σειρήνα του Μισισιπή» του Φρανσουά Τριφό στo πλευρό της ωραίας Κατρίν Ντενέβ. Ηταν ένας σπουδαίος ρόλος του. Το φιλμ προβάλλεται σε επανέκδοση, ψηφιακά αποκατεστημένο. Είναι μια συναρπαστική ταινία του Τριφό, που λάτρεψε ως γνήσιος σινεφίλ τον Αλφρεντ Χίτσκοκ. Το σινεμά εδώ, όπως και στις ταινίες του μετρ του σασπένς, είναι μια συνωμοσία βλεμμάτων με συνεργό τον θεατή και όχι απλώς μια μηχανή που παράγει θεαματικές ιστορίες.

Σκιές στον παράδεισο

Το 1969, τέσσερα χρόνια μετά τον «Τρελό Πιερό», ο Μπελμοντό ξανατρελάθηκε από έρωτα. Ολα όμως έγιναν αντίστροφα και όχι με τη σωστή σειρά. Ο Τριφό τεμάχισε χειρουργικά ένα αστυνομικό μυθιστόρημα της σειράς, γραμμένο από τον Ουίλιαμ Αϊρις, βγάζοντας έναν άντρα και μια γυναίκα (τους μελλοντικούς εραστές) από το πλαίσιο της ηθικής, αλλά και από τις συμβάσεις του γάμου. Θέλησε ν’ αποκαταστήσει τη φυσική τάξη των πραγμάτων. Η γνωριμία του Λουί (καπνοβιομήχανου στη γαλλική αποικία Ρεϊνιόν κοντά στη Μαδαγασκάρη) με τη Ζιλ (τη γυναίκα που ήταν μοιραίο να τον συνεπάρει) γίνεται τυχαία και απαξιωτικά για τον έρωτα, μέσα από αγγελίες γνωριμιών. Ακολουθεί φλερτ δι’ αλληλογραφίας, σαν μια προετοιμασία της συναλλαγής, και αμέσως μετά έρχεται και ο γάμος ως επικύρωση της εμπορικής πράξης. Κάπου εδώ το εξωτικό μελόδραμα αρχίζει να αποκτά μυστήριο, καθώς στον ορίζοντα της μακρινής αποικίας εμφανίζεται βαριά η υποψία πως πίσω από τον γάμο υπάρχει απάτη.

Η ξανθιά νύφη, που ήρθε με το πλοίο στον απομακρυσμένο παράδεισο της αποικίας, φαίνεται πως κρύβει μυστικά. Ο Λουί, όμως, που έχει απωθήσει ό,τι συνδέεται με το οικογενειακό του παρελθόν, περιέργως δεν θα δώσει ιδιαίτερη σημασία στις υποψίες του, μέχρι τη στιγμή που η αινιγματική Ζιλί θα γίνει καπνός μαζί με τα λεφτά του. Λίγο μετά πέφτει από τα σύννεφα στην πραγματικότητα. Η αδελφή της εξαφανισμένης συζύγου καταφτάνει στη Ρεϊνιόν και τον διαβεβαιώνει πως η νύφη στη φωτογραφία του γάμου του δεν είναι η αδελφή της.

Η θάλασσα ξεβράζει το πτώμα της αληθινής Ζιλί και ο Λουί σπεύδει σε ιδιωτικό ντετέκτιβ για να βρει την ψεύτικη. Μετά απ’ αυτό το κομβικό σημείο της ταινίας έρχεται η ώρα του μεγάλου έρωτα (και της αλήθειας) για τον Λουί, που πίστεψε το ψέμα της αιθέριας νύφης.

Το δηλητηριασμένο μήλο

Το αληθινό όνομα της Ζιλί είναι Μαριόν. Πρόκειται για πόρνη που εργάζεται σε κλαμπ της Νίκαιας. Η αποκάλυψη της αλήθειας, που ισοδυναμεί με την ολοκληρωτική συντριβή του προδομένου Λουί, γίνεται από την οθόνη της τηλεόρασης, σε ένα ζωντανό ρεπορτάζ για τη νυχτερινή ζωή της πόλης. Στη συνέχεια ο Λουί «πεθαίνει» για να ξαναγεννηθεί ως ένας άλλος, εντελώς διαφορετικός από τον Λουί που άφησε πίσω του στην αποικία, όπως η Κιμ Νόβακ στον «Δεσμώτη του ιλίγγου»!

Ο Τριφό δεν αντέχει την πεζή αλήθεια της τηλεόρασης για τον ήρωά του. Επιστρέφει στο καταφύγιό του, στο σινεμά που το αντιλαμβάνεται και σαν περιπέτεια ανάμεσα στο ψέμα και την αλήθεια, για ν’ αφουγκραστεί τον ρυθμό και την ανάσα του Λουί, που «ξαναγεννήθηκε» στον γαλλικό Νότο (στον τόπο της μητέρας του) και τώρα τρέχει, τρελός από έρωτα, πίσω από τη μοιραία Μαριόν.

Η φαμ φατάλ παρέσυρε τον μοναχικό αποικιοκράτη μακριά από τον εξωτικό του παράδεισο για να του προσφέρει το δηλητηριασμένο μήλο. Τώρα τον οδηγεί άθελά της στην καταστροφή. Ο Λουί, που ανακάλυψε τον αληθινό του εαυτό και μας αποκάλυψε το παρελθόν του, θα γίνει εγκληματίας για τα μάτια της ψεύτικης Ζιλί, που συνεχίζουν να ’χουν μυστήριο λόγω αμφισημίας. Σκοτώνει για εκείνη και όχι εκείνη!

Δείτε

Η σειρήνα του Μισισιπή (La Sirene du Mississipi, 1969)

Ο Ζαν Πολ Μπελμοντό και η Κατρίν Ντενέβ, η οποία μόλις είχε βγει από τα πλατό της «Ωραίας της ημέρας», στην αρχή της ταινίας παντρεύονται από συνοικέσιο σε ένα εξωτικό νησάκι του μακρινού Νότου. Προς το τέλος της, κυνηγημένοι εραστές πια, βυθίζονται στην ομίχλη και στα χιόνια της Ελβετίας. Η «Σειρήνα του Μισισιπή», η πιο χιτσκοκική ταινία του Φρανσουά Τριφό, γυρίστηκε σε μια εποχή που η γαλλική νουβέλ βαγκ ουσιαστικά είχε κλείσει τον κύκλο της. Στη φωτογραφία απεικονίζεται ο Τριφό με τους πρωταγωνιστές του. (Προβάλλεται στις αίθουσες)

Ο τρελός Πιερό (Pierrot le fou, 1965)

Ο Μπελμοντό, εδώ τρελός από έρωτα για την Αννα Καρίνα, περιπλανιέται μαζί της σε έναν κόσμο όπου το βλέμμα είναι πιο άμεσο και ειλικρινές από τις διφορούμενες λέξεις – γραπτές και προφορικές. Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ, στην πιο φωτεινή και αισθαντική ταινία του, προσπάθησε να δώσει απάντηση με τον δικό του τρόπο σε ένα βασικό ζήτημα της φιλοσοφίας: την αυτοκτονία. (Σε dvd ή σε Blu-ray, αναζητήστε το στο Διαδίκτυο).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή