ΒΙΒΛΙΟ

Ενα αλληγορικό γκράφικ νόβελ παραμύθι για την απώλεια...

ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Σε έναν τόπο μακρινό, σε μια εποχή αλλοτινή κάπου κοντά στον Μεσαίωνα, σε μια παραδεισένια κοιλάδα διαδραματίζεται το γκράφικ νόβελ «Τρεις σκιές».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

CYRIL PEDROSA
Τρεις Σκιές
Mετ.: Γεωργία Τσάκωνα
Εκδ. Ηλίβατον

Οι «Τρεις Σκιές» είναι ένα γκράφικ νόβελ εξαιρετικό. Από κάθε οπτική. Είναι ένα από τα καλύτερα που έχουμε δει να εκδίδονται τον τελευταίο καιρό στην Ελλάδα. Ενα αλληγορικό παραμύθι για την απώλεια, που με έξοχο τρόπο συνέθεσε ο Γάλλος δημιουργός με τις πορτογαλικές ρίζες Cyril Pedrosa.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το ελληνικό κοινό συναντά τον Pedrosa. Σχέδιά του είχαμε δει σε εγχώρια έκδοση το 2005 στο κόμικς «Shaolin & Moussaka» (εκδ. Μαμουθκόμιξ), ένα διαστημικό γουέστερν, έπος ατελείωτου χαβαλέ, σουρεάλ δομής, με χιούμορ α λα Monty Python, σε σενάριο David Chauvel (από τον Chauvel πρόσφατα είδαμε την προσεγμένη διασκευή σε κόμικς του κλασικού «Το Νησί των Θησαυρών» του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, εκδ. Πατάκη). Εχει επίσης εργαστεί στο επιτελείο των γαλλικών στούντιο της Ντίσνεϊ, όπου συμμετείχε στη δημιουργική ομάδα των ταινιών «Η Παναγία των Παρισίων» και «Ηρακλής». Και μετρά διάφορες αξιόλογες προσωπικές δουλειές, μία από αυτές και οι «Τρεις Σκιές» (πρώτη έκδοση στα γαλλικά το 2007).

Σε έναν τόπο μακρινό, σε μια εποχή αλλοτινή κάπου κοντά στον μεσαίωνα, σε μια παραδεισένια κοιλάδα ζουν ευτυχισμένοι ο Γιοακίμ και οι γονείς του. Το αγροτόσπιτό τους βρίσκεται ανάμεσα σε λόφους, απομονωμένο, μακριά από τον κόσμο, τη βαβούρα του και τα βάσανά του. Κι όλα κυλούν ξέγνοιαστα για την τριμελή οικογένεια, μέχρι που από το πουθενά εμφανίζονται οι Τρεις Σκιές. Τρεις ανθρωπόμορφες σκιές, ακάλεστες, ανατριχιαστικές και με άγνωστες προθέσεις, που επίμονα περιτριγυρίζουν την οικογένεια. Αλίμονο, οι τρεις σκιές έχουν έρθει για τον Γιοακίμ. Οι Τρεις Σκιές γεννήθηκαν από ένα πραγματικό γεγονός που βίωσε ο δημιουργός όταν στενοί του φίλοι έχασαν το παιδί τους σε μικρή ηλικία.

Στις «Τρεις Σκιές» η χαρά εναλλάσσεται με τη λύπη, και η οδύνη με τη γαλήνη. Οι γονείς είναι πρόθυμοι να κάνουν τα πάντα για να σώσουν το παιδί τους, με οποιοδήποτε κόστος γι’ αυτούς. Η θέλησή τους είναι γιγαντιαία, πεισματικά αρνούνται να παραδεχτούν το αναπόφευκτο της μοίρας. Μέσα στην απόγνωσή τους θα εμπιστευτούν οποιονδήποτε τους πουλήσει -πανάκριβα!- λίγη ελπίδα. Και μπλέκουν σε μια χαοτική οδύσσεια, προσπαθώντας να δεχτούν αυτοί τα πυρά αντί του παιδιού. Βαθύτατα συγκινητικός, άλλοτε παραμυθένιος και άλλοτε εφιαλτικός, ο Pedrosa δημιουργεί εικόνες άξιες θαυμασμού. Χρησιμοποιώντας με επιδεξιότητα το λευκό, το μαύρο και τις σκληρές αντιθέσεις, απεικονίζει με ευστοχία τις ανθρώπινες εκφράσεις, σκέψεις και συναισθήματα. Σκηνοθετεί και συνταιριάζει με μαεστρία τα καρέ, σε ένα λαμπρό δείγμα sequential art, που εγκλωβίζει το μάτι και τις αισθήσεις του αναγνώστη και ξεδιπλώνει με ευθύτητα την ιστορία, μια ιστορία που διαβάζεται με μια ανάσα (και που γυρνάς πίσω τις σελίδες για να χαρείς ξανά τις ζωγραφιές).

Ισως φταίνε οι πορτογαλικές ρίζες του, ίσως η προϋπηρεσία του στην Ντίσνεϊ, αλλά ο Pedrosa ξεφεύγει από τα αυστηρά μοτίβα της γαλλοβελγικής σχολής κόμικς. Οι γραμμές του είναι ατίθασες, ζωηρές, έχουν κάτι από τα παλιά καλά γοτθικά σκηνικά του Τιμ Μπάρτον, και φέρνουν στον νου τον Αμερικανό ομότεχνό του Craig Thompson, δημιουργό των «Blankets» (εκδ. ΚΨΜ) και «Habibi» (εκδ. Pantheon Books), ειδικά στον τρόπο που κάνει τις γραμμές των προσώπων και στα παιχνιδίσματα του σχεδίου όταν γίνεται η υπέρβαση στο παράλογο, το ονειρικό, το μη ρεαλιστικό.

Οι θαυμάσιες εικόνες έχουν τον πρώτο λόγο στο κόμικς. Και συνοδεύονται διακριτικά από λέξεις. Σχεδόν ακούς τον πατέρα να πονάει, να πασχίζει για τον γιο του, τη μητέρα να εκλιπαρεί για βοήθεια. Ο ίδιος ο γιος, από ένα σημείο κι έπειτα, γνωρίζει ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα για να κρυφτεί από τις Σκιές (ένας παραλληλισμός με κάποια ανίατη ασθένεια;), και πρώτος αυτός δέχεται στωικά τη μοίρα. Και ο Pedrosa, τόσο σε εικαστικό επίπεδο, όσο και στο σύνολό του, δημιουργεί ένα αριστουργηματικό αφήγημα χαρμολύπης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ