Πού το πάει το Facebook;

4' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 24 Αυγούστου του 2015, μόλις έντεκα χρόνια μετά το λανσάρισμά του, οι χρήστες του Facebook ξεπέρασαν για πρώτη φορά το ένα δισεκατομμύριο σε μία ημέρα. Εν ολίγοις, εκείνη την ημέρα ένας στους επτά ανθρώπους στον πλανήτη συνδέθηκε σε αυτό. Οι εγγεγραμμένοι χρήστες του είναι συνολικά 1,5 δισ. – διακόσια εκατομμύρια περισσότεροι από τους κατοίκους της Κίνας. Το Facebook, λοιπόν, θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι η μεγαλύτερη χώρα του κόσμου. Ταυτόχρονα, πλέον οι περισσότερες ιστοσελίδες, ιστολόγια και εφαρμογές συνδέονται μέσω Facebook με τους χρήστες τους. Οταν «πέφτει», αυτό μπορεί να επηρεάζει μια εφαρμογή στην οποία χρειάζεσαι το λογαριασμό σου στο κοινωνικό δίκτυο για να συνδεθείς, π.χ. από την ψηφιακή υπηρεσία μουσικής spotify μέχρι τη διαδικτυακή κίνηση ενός ηλεκτρονικού εκδότη που βασίζεται στο Facebook για να βρει πελάτες. Σε ανάλογα «κρασαρίσματα» τον Ιανουάριο, περισσότερα από 7.500 sites αντιμετώπισαν προβλήματα καθυστερήσεων γιατί οι σέρβερ τους δεν έπαιρναν απάντηση από το Facebook.

Να μη μιλήσουμε για τα προβλήματα στην επικοινωνία μεταξύ χρηστών. Η εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων Messenger του δικτύου θεωρείται ο πιο δημοφιλής τρόπος επικοινωνίας – όχι μόνο προσωπικής, αλλά και επαγγελματικής. Πολλοί προτιμούν να μη χρησιμοποιούν πλέον το mail ή το τηλέφωνο. Ελάχιστοι γνωρίζουν τον τηλεφωνικό αριθμό αυτού με τον οποίο θέλουν να επικοινωνήσουν, τον προσεγγίζουν μέσω του messenger. Οταν αυτό «πέφτει», μαζί του καταρρέουν και οι επικοινωνίες. Εν ολίγοις, το Facebook είναι ό,τι πιο «μεγάλο» συνέβη ποτέ στον πλανήτη μετά το ίδιο το Ιντερνετ – το οποίο όμως δεν είναι ιδιωτικό. Αυτήν τη στιγμή ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ και η παρέα του διαθέτουν μια πρωτοφανή δύναμη.

Να συνδεθούμε όλοι

Τι ετοιμάζουν λοιπόν; Τα πρόσφατα κρασαρίσματα, όπως αποδείχθηκε, οφείλονται σε αναβαθμίσεις του κώδικα. Για να μπορέσεις να ανταποκριθείς σε 1,5 δισ. χρήστες, πρέπει να κάνεις αλλαγές. Οχι μόνο στις υπηρεσίες σου, αλλά και στη δυνατότητα του δικτύου. Σκοπός του Ζάκερμπεργκ, όπως ο ίδιος έχει πει, είναι να συνδέσει κάθε κάτοικο αυτού του πλανήτη με το Ιντερνετ – και κατ’ επέκταση με το Facebook. Υπερβολικό; Ενάμισι δισ. χρήστες είναι εξαιρετικό νούμερο, αλλά ξέρετε τι είναι ακόμα εξαιρετικότερο; Τα πέντε δισεκατομμύρια – όσοι άνθρωποι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, δεν έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ.

«Η άδικη οικονομική πραγματικότητα είναι πως όσοι είναι ήδη στο Facebook έχουν πολύ περισσότερα χρήματα από όλο τον υπόλοιπο κόσμο μαζί. Ισως λοιπόν δεν θα έπρεπε να είναι προτεραιότητά μας να εξυπηρετήσουμε τον υπόλοιπο κόσμο. Εμείς όμως πιστεύουμε ότι ο καθένας δικαιούται να είναι συνδεδεμένος». Αυτά είχε πει ο CEO του Facebook ενάμιση χρόνο πριν. Είναι γνωστό, άλλωστε, πως έχει μια εμμονή με αυτό που εκείνος αποκαλεί «προσφορά στην κοινωνία». Πώς σκοπεύει να το κάνει;

Με πολλούς τρόπους. Μέσω μικρών δορυφόρων που θα παρέχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ σε δύσβατες περιοχές και θα τροφοδοτούνται με ηλιακή ενέργεια. Μέσω μιας εφαρμογής -της internet.org- που θα παρέχει δωρεάν βασικές υπηρεσίες Ιντερνετ σε ανθρώπους του αναπτυσσόμενου κόσμου. Επιστήμονες της NASA έχουν προσληφθεί γι’ αυτόν το σκοπό και έχουν συστήσει ένα «Εργαστήριο Συνδεσιμότητας». ∆εν ξέρουμε συγκεκριμένες ημερομηνίες για το λανσάρισμα κάποιας από αυτές τις τεχνολογίες, όμως ο Ζάκερμπεργκ έχει πει πως το πρότζεκτ της internet.org πάει ήδη καλά στις Φιλιππίνες και στην Παραγουάη, όπου προσέφερε συνδεσιμότητα σε περισσότερους από 3 εκατομμύρια ανθρώπους το 2014.

Θα φτιάχνει και καφέ

To επόμενο βήμα για την κατάκτηση του κόσμου ο Μαρκ το σχεδιάζει μέσω της εμπλοκής του Facebook σε αυτό που αποκαλούμε «το Ιντερνετ των πραγμάτων», τη νέα τάση της τεχνολογίας κατά την οποία υπάρχει συνδεσιμότητα μεταξύ «έξυπνων» συσκευών. Να μπορεί το ξυπνητήρι σου να ανοίξει την καφετιέρα, να δέχεσαι μηνύματα από το ψυγείο σου, να μαθαίνεις από την ταμπλέτα σου πόσες θερμίδες έκαψες μέσα στη μέρα. Υπολογίζεται ότι μέσα στην επόμενη πενταετία θα υπάρχουν στην αγορά περίπου 50 δισ. σχετικές συσκευές. Μέσω της δικής του πλατφόρμας Parse, που προσφέρει σε developers τα εργαλεία για να φτιάχνουν νέες εφαρμογές, το Facebook πρόσφατα προσέφερε ένα νέο kit λογισμικού που βοηθάει να αναπτύσσονται εφαρμογές που θα συνδέουν «έξυπνες» συσκευές. Το πώς ακριβώς σκοπεύει να ενσωματώσει αυτή την τεχνολογία στο Facebook είναι ακόμα άγνωστο, αλλά μπορεί να μην είναι μακριά η εποχή που θα χαμηλώνουμε τα φώτα στο σπίτι μας ή θα ανοίγουμε την πόρτα του γκαράζ μέσω του κοινωνικού δικτύου.

Σύνθετη αναζήτηση

Τέλος, ένας ακόμη στόχος που έχει θέσει η εταιρεία είναι η αναβάθμιση της αναζήτησης εντός του Facebook. H προσπάθεια που έγινε το 2013 μέσω του Graph Search, που θα συνδύαζε τα δεδομένα που έχει το Facebook από το 1,5 δισ. χρήστες του μαζί με στοιχεία του ∆ιαδικτύου, απέτυχε και το εργαλείο απεσύρθη. Τώρα ετοιμάζεται κάτι ακόμη πιο προχωρημένο που, όπως λένε στελέχη του Facebook, θα είναι πραγματικά πολύ χρήσιμο. Αυτό μπορεί να σημαίνει, π.χ., ότι θα μπορεί κανείς να βρει το πιο κοντινό εστιατόριο από τα αγαπημένα των φίλων του σε κάθε μέρος του κόσμου που επισκέπτεται. Μόνο που η ποσότητα των δεδομένων που χρειάζεται κανείς για να φτιάξει ένα τόσο εξειδικευμένο εργαλείο είναι τόσο μεγάλη, που θα χρειαστεί αρκετά χρόνια.

Αλλά ούτε ο χρόνος ούτε τα χρήματα είναι κάτι που απασχολεί τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ. Είναι διατεθειμένος να προσφέρει και από τα δύο προκειμένου να κάνει το όραμά του πραγματικότητα. Μην εκπλαγείτε, λοιπόν, αν αρκετά από τα προαναφερόμενα που σας φάνηκαν παράδοξα βρεθούν σύντομα στη διάθεσή μας…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή