Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

3' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

• Οι υπηρεσίες εκπαίδευσης δεν μπορούν να έχουν μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, καθώς δεν συμπεριλαμβάνονται στο παράρτημα ΙΙΙ της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τον ΦΠΑ, η οποία απαριθμεί όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες όπου μπορούν τα κράτη-μέλη να εφαρμόσουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Σύμφωνα με την οδηγία ΦΠΑ, μόνο τα αγαθά και οι υπηρεσίες που απαριθμούνται στο Παράρτημα ΙΙΙ μπορούν να έχουν μειωμένους συντελεστές. Ο επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί, αρμόδιος για τις Οικονομικές και Δημοσιονομικές Υποθέσεις, τη Φορολογία και τα Τελωνεία, σε απάντησή του για το συγκεκριμένο θέμα αναφέρει ότι αν ένα κράτος-μέλος επιλέξει να επιβάλει ΦΠΑ σε οργανισμούς εκπαίδευσης (πέραν αυτών του Δημοσίου) για τους οποίους δεν χορηγείται απαλλαγή σύμφωνα με το άρθρο 133 της οδηγίας ΦΠΑ, υποχρεούται να εφαρμόσει τον κανονικό και όχι τον μειωμένο συντελεστή.

• Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/16/Ε.Ε. που έχει ενσωματωθεί στην εσωτερική μας νομοθεσία με τον Ν. 4170/2013, ήδη σε ισχύ για το φορολογικό έτος 2014, κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε. είναι υποχρεωμένο να αποστέλλει μία φορά τον χρόνο στα άλλα κράτη-μέλη στοιχεία των φορολογουμένων τους σχετικά με τις αμοιβές τους ως μισθωτών ή διευθυντών. Επίσης, θα πρέπει να αποστέλλονται πληροφορίες για την ακίνητη περιουσία τους στην Ευρώπη και το εισόδημα από αυτήν, τις συντάξεις που μπορεί να λαμβάνουν από χώρα της Ε.Ε., καθώς και για τις ασφάλειες ζωής που έχουν συνάψει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

• Με τις τροποποιήσεις που έχουν ενσωματωθεί στην προαναφερθείσα οδηγία, από 1/1/2016 τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όλων των κρατών-μελών (εκτός της Αυστρίας, για την οποία τίθεται σε ισχύ από 1/1/2017) θα πρέπει ήδη να συγκεντρώνουν πληροφορίες σχετικά με τόκους, μερίσματα και λοιπά ποσά που πιστώνονται ή καταβάλλονται στους τραπεζικούς λογαριασμούς από πώληση ή εξαγορά χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων, καθώς και τα υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών φυσικών και νομικών προσώπων – φορολογικών κατοίκων άλλων κρατών-μελών, ώστε να αποστείλουν μέσα στο 2017 τις σχετικές πληροφορίες στα λοιπά κράτη-μέλη, όπου τα πρόσωπα αυτά είναι φορολογικοί κάτοικοι. Η Ελλάδα θα πρέπει μέχρι το τέλος του έτους να ενσωματώσει τις τροποποιήσεις (οδηγία 2014/107/Ε.Ε.) της οδηγίας 2011/16/Ε.Ε. στην εσωτερική της νομοθεσία.

• Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (C-277/14), ο ΦΠΑ για αγορές από ανύπαρκτους επιχειρηματίες εκπίπτει υπό προϋποθέσεις. Αναλυτικότερα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης έκρινε ότι υποκείμενος στον φόρο έχει δικαίωμα να εκπέσει τον ΦΠΑ αγαθών που έχει προμηθευτεί από ανύπαρκτο επιχειρηματία, εφόσον βέβαια ο υποκείμενος δεν γνώριζε ότι ο επιχειρηματίας είναι ανύπαρκτος. Πρακτικά, δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ έχει ο καλόπιστος συναλλασσόμενος. Η φορολογική αρχή υποχρεούται να διαπιστώσει, με βάση αντικειμενικά στοιχεία και χωρίς να απαιτεί από τον παραλήπτη να προβεί σε ελέγχους ως δεν όφειλε, ότι ο τελευταίος γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει πως η πράξη της οποίας έγινε επίκληση προς στήριξη του δικαιώματος εκπτώσεως εντασσόταν στο πλαίσιο της φοροδιαφυγής ως προς τον ΦΠΑ.

• To 80% του πλούτου που έχει εναποτεθεί στην Ελβετία από καταθέτες – Ευρωπαίους κατοίκους δεν είναι γνωστό στις φορολογικές αρχές της χώρας κατοικίας των καταθετών, σύμφωνα με στοιχεία των ελβετικών φορολογικών αρχών, όπως αναφέρεται σε μελέτη που παρουσιάστηκε σε ημερίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με θέμα το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της φορολόγησης του πλούτου.

• Aπό 15 δράσεις αποτελείται το σχέδιο των κρατών που συμμετέχουν στο εγχείρημα της αντιμετώπισης της διάβρωσης της φορολογικής βάσης και τη μεταφορά κερδών (ΒEPS). Βασικοί πυλώνες αυτών των δράσεων είναι: 1) η αλλαγή των εγχώριων κανόνων που επηρεάζουν τις διασυνοριακές δραστηριότητες, 2) η ενίσχυση των διεθνών κανόνων, ώστε τα εταιρικά κέρδη να φορολογούνται στον τόπο όπου ασκείται η οικονομική δραστηριότητα και δημιουργείται η αξία της και 3) η βελτίωση της διαφάνειας μέσω των κανόνων ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών.

• Οι φορολογικές αποφάσεις (rulings) αυτές καθαυτές είναι απολύτως νόμιμες. Πρόκειται για δηλώσεις προθέσεων που εκδίδονται από τις φορολογικές αρχές για να αποσαφηνίσουν στις επιχειρήσεις τον τρόπο με τον οποίο θα φορολογηθούν πριν ξεκινήσουν τη δραστηριότητά τους. Παράνομες, όμως, βάσει των κανόνων της Ε.Ε. περί κρατικών ενισχύσεων, θεωρούνται αυτές που επιτρέπουν στις εταιρείες τη μετατόπιση των κερδών τους εκτός συγκεκριμένης χώρας, με στόχο τη μείωση των φορολογητέων κερδών.

• Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε παράνομη τη φορολογική απόφαση (ruling) του Λουξεμβούργου προς τη Fiat Finance and Trade, η οποία της έδινε τη δυνατότητα να υπολογίζει τα κέρδη της διαφορετικά και αντίθετα με τις συνθήκες της αγοράς σε σχέση με αντίστοιχες εταιρείες που είχαν παρόμοιες δραστηριότητες. Το ίδιο αποφάσισε και για τη φορολογική απόφαση (ruling) της Ολλανδίας προς τη Strarbucks Μanufacturing, η οποία κατέβαλε ένα ιδιαίτερα υψηλό δικαίωμα χρήσης τεχνογνωσίας για το καβούρδισμα του καφέ προς άλλη εταιρεία του ομίλου, καθώς και ένα ιδιαίτερα διογκωμένο ποσό για την αγορά κόκκων καφέ στη Starbucks Ελβετίας.

Πηγή: Grant Thornton

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή