ΕΛΛΑΔΑ

Το βασανισμένο Φεγγάρι της Θεσσαλονίκης

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

 «Δύτες! Ψάχνουμε από το πρωί δύτες», ήταν η πρώτη κουβέντα του αντιδημάρχου Τεχνικών Εργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάση Παππά μόλις σήκωσε το τηλέφωνο. Και πού θα βουτήξουν; Στα «κρυστάλλινα» νερά του Θερμαϊκού Κόλπου για να ανασύρουν το πολύπαθο Φεγγάρι, το οποίο από χθες τα ξημερώματα κάνει παρέα με τα... ψάρια. Το γλυπτό βρέθηκε στον πάτο της θάλασσας προτού οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης προλάβουν να το παραλάβουν και να το επιδιορθώσουν.

Οι βάνδαλοι που επιτέθηκαν στο γλυπτό το βράδυ του περασμένου Σαββάτου και λύγισαν τον κορμό του, αποτελείωσαν το «έργο» τους και αποκόλλησαν ολόκληρο το Φεγγάρι από τη βάση του, ρίχνοντάς το στο νερό. Κατά καιρούς διάφοροι είχαν προσπαθήσει να το καταστρέψουν πριονίζοντας τη βάση του ή γράφοντας υβριστικά συνθήματα, σε μια εθνικοπατριωτική φαντασίωση που ήθελε το Φεγγάρι να είναι Ημισέληνος και δη τουρκική.

Το έργο ανήκει στον Θεσσαλονικιό γλύπτη Παύλο Βασιλειάδη, ο οποίος μετά τις περιπέτειες που πέρασε το γλυπτό του εκτιμά ότι θα είναι ασφαλέστερο μέσα στη θάλασσα. «Καλύτερα να πάει μέσα στη θάλασσα. Οχι μόνο για την προστασία του από βανδαλισμούς αλλά νομίζω ότι ταιριάζει περισσότερο» λέει στην «Κ». Ο κ. Βασιλειάδης είχε κατασκευάσει ένα παρόμοιο Φεγγάρι το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη υπήρξε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Εκείνο είχε τοποθετηθεί περίπου 50 μέτρα μέσα στη θάλασσα στο ύψος της πλατείας Αριστοτέλους και άντεξε σε φουρτούνες, ανέμους και τρικυμίες. Το νέο του γλυπτό δεν άντεξε όμως την τρικυμία εν κρανίω ορισμένων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Νέα Παραλία της πόλης γίνεται στόχος βανδάλων. Κάθε άλλο. Στα άλυτα μυστήρια της παραλίας περιλαμβάνεται μια χαμένη Ομπρέλα του Ζογγολόπουλου, ενώ προ μηνών οι «Τρεις Κύκλοι» του ίδιου καλλιτέχνη –ένα υδροκίνητο γλυπτό που δεν κινήθηκε ποτέ αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία– έγιναν «Δύο» αφότου ένας εξ αυτών βρέθηκε αποκολλημένος στο έδαφος.

Και αν αυτά είναι τα πιο γνωστά περιστατικά βανδαλισμών, το παραλιακό μέτωπο και τα μνημεία του βάλλονται συχνά και από μικρότερης έκτασης περιστατικά, όπως οπαδικά συνθήματα και τα λεγόμενα «ταγκαρίσματα», υπογραφές, γραμμένες με σπρέι. Αλήστου μνήμης είναι τα συνθήματα που κόσμησαν τον Λευκό Πύργο: σε γαλάζιο το 2010 από τους οπαδούς του Ηρακλή και σε κόκκινο το «100 χρόνια Αρης» το 2014. Γενικότερα τα μνημεία της Θεσσαλονίκης, ορισμένα από τα οποία ανήκουν στη λίστα Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, έχουν πέσει θύματα παρόμοιων βανδαλισμών. Πρόσφατα, το εσωτερικό της Καμάρας «απέκτησε» και αυτό τη δική του υπογραφή, όπως και οι νέες σημάνσεις στο Γαλεριανό Ανάκτορο.

Παλαιότερα, εθελοντικές ομάδες της πόλης, όπως οι Los Lambicos, αλλά και ιδιωτικοί φορείς, όπως η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (ΠΕΕΒΕ) είχαν πάρει πρωτοβουλίες καθαρισμού της παραλίας και των μνημείων με αξιόλογα αποτελέσματα. «Το μεγάλο στοίχημα με τον καθαρισμό των συνθημάτων είναι να γίνεται αμέσως για να καταλαβαίνουν όσοι το κάνουν ότι δεν υπάρχει διάρκεια και άρα, γι’ αυτούς, δεν έχει νόημα» μας λέει ο αρχιτέκτονας της ανάπλασης της Νέας Παραλίας Πρόδρομος Νικηφορίδης. Με τη συνδρομή των δημοτικών υπηρεσιών καθαριότητας τα συνθήματα και τα «ταγκς» έχουν περιοριστεί, αλλά τα γεγονότα μαρτυρούν ότι είναι απαραίτητη η συνολική προστασία της. Οι τρεις φύλακες που απασχολούνται για όλο το μήκος της παραλίας, επί 24ώρου, είναι φανερό πια ότι δεν επαρκούν.

Στα φιλόξενα νερά του Θερμαϊκού Κόλπου, σε βάθος πέντε μέτρων, είχε εντοπιστεί πριν από χρόνια μια από τις χάλκινες ασπίδες που κοσμούν το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η ασπίδα, βάρους 100 κιλών, είχε χαθεί μια ωραία πρωία και εντοπίστηκε από μέλη της εθελοντικής ομάδας Ελλήνων βατραχανθρώπων. Για να γεμίζουμε μπουκάλες...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ