ΜΟΥΣΙΚΗ

Είκοσι χρόνια κουαρτέτο «L’Αnima»

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ

Στιγμιότυπο από τη συναυλία του Κουαρτέτου L'Anima στο beton.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Κριτική

Μετά τη σιωπή του «Νέου Ελληνικού Κουαρτέτου» και των «Τετρακτύς», το «L’Αnima» είναι αυτή τη στιγμή πιθανότατα το μόνο κουαρτέτο εγχόρδων που ηχογραφεί και πραγματοποιεί τακτικές εμφανίσεις στην Αθήνα. Από τότε που δημιουργήθηκε, πριν από είκοσι χρόνια, συνεισφέρει σταθερά στη μουσική ζωή της πρωτεύουσας μέσα από ενδιαφέρουσες συναυλίες αλλά και μέσα από τη διαρκώς διευρυνόμενη δισκογραφική του δουλειά. Εχει διαμορφώσει ένα ιδιαίτερο προφίλ, το οποίο υποστηρίζει με συνέπεια. Στον πυρήνα των δραστηριοτήτων του βρίσκεται η υποστήριξη και ανάδειξη του συνόλου της ελληνικής δημιουργίας, έργων ιστορικών αλλά και σύγχρονων.

Αυτονόητα λοιπόν, κατά τις τέσσερις συναυλίες με τις οποίες γιόρτασε την εικοσαετία του στο beton, το κουαρτέτο προγραμμάτισε έργα Ελλήνων συνθετών. Στις 14 Φεβρουαρίου ερμήνευσε το δεύτερο Κουαρτέτο εγχόρδων του Λεωνίδα Κανάρη, αφιερωμένο στον συνθέτη Δημήτρη Δραγατάκη, τα «Τραγούδια για την Ειρήνη» του Αλέκου Ξένου, αφιερωμένα στον Δημήτρη Μητρόπουλο, τις «Μεταρσιώσεις αγάπης» του Ιάκωβου Κονιτόπουλου σε παγκόσμια πρώτη και το Κουιντέτο με πιάνο και τραγούδι του Μανώλη Καλομοίρη. Με το «L’Anima» στη σημερινή του σύνθεση (Στέλλα Τσάνη, Μπρουνίλντα-Ευγενία Μάλο, Ηλίας Σδούκος, Λευκή Κολοβού) συνεργάστηκαν οι μουσικοί Γιώργος Αρνής (κοντραμπάσο) και ο Τίτος Γουβέλης (πιάνο).

Το έργο του Κανάρη αξιοποιεί θεματικό υλικό από την ηπειρώτικη μουσική παράδοση, πατρίδα και πηγή έμπνευσης του Δραγατάκη σε έργα όπως το Κοντσέρτο του για βιολί. Παράγραφοι τονικής, ατονικής και τροπικής μουσικής συνδυάστηκαν με επιτυχία στο ενδιαφέρον κουαρτέτο.

Η ποίηση των Παλαμά, Ευριπίδη, Βακχυλίδη και Αριστοφάνη μελοποιήθηκε από τον Αλέκο Ξένο με ίσες δόσεις επικού και λυρικού σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Η διάθεση για θέσφατα, στην οποία παραπέμπει το ίδιο το θέμα της «Ειρήνης», υπογραμμίστηκε από την απόδοση της δραματικής μεσοφώνου Μαρίας Κατσούρα. Στον αντίποδα, τα έξι τραγούδια του Κονιτόπουλου, τρυφερά, ευαίσθητα, λυρικά, είναι γραμμένα σε μετα-χατζιδακικό ιδίωμα αλλά με ξεχωριστή υπογραφή. Τα απέδωσε με υπέροχα δεμένες φράσεις και καλή άρθρωση η υψίφωνος Σοφία Παπαδημητροπούλου.

Στο Κουιντέτο του Καλομοίρη κυριαρχούν οι διαρκείς αναφορές στην παραδοσιακή μουσική, τόσο στα δύο μέρη με φωνή, τα οποία απέδωσε η Μαρία Κατσούρα, όσο και στα δύο καθαρά ενόργανα, τα οποία προσδιορίστηκαν από την έντονα δραματική ερμηνεία του πιανίστα Τίτου Γουβέλη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ