ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνέχεια της αβεβαιότητας για τα μη εξυπηρετούμενα

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τράπεζες

Την τακτική του «αγοράζω χρόνο» έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση στον τομέα της διαχείρισης «κόκκινων» δανείων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Με εμβαλωματικές τροπολογίες, διαδοχικές και βραχύβιες παρατάσεις, παρατείνει την ισχύ νόμων που, αφού πρώτα υπονομεύτηκαν, ουδέποτε εφαρμόστηκαν και κανείς δεν κατανοεί γιατί παρατείνονται. Αποτέλεσμα να συντηρείται το κλίμα σύγχυσης για τον τρόπο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Κόντρα, ωστόσο, στην κυβερνητική αρρυθμία οι τράπεζες προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα δρομολογώντας τη σύσταση εταιρειών για τη διαχείριση στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων, αλλά και την αναδιάρθρωση μεγάλων επιχειρηματικών δανείων. Η σύσταση κοινής εταιρείας Alpha - Aktua είναι προ των πυλών, η συμφωνία Eurobank - KKR με τη συμμετοχή της EBRD για τη διαχείριση μεγάλων επιχειρηματικών δανείων εταιρειών με βιώσιμα χαρακτηριστικά είναι σε προχωρημένο στάδιο, ενώ, μετά τη δημοσίευση από την ΤτΕ των όρων για τη σύσταση εταιρειών διαχείρισης, αναμένονται και άλλες κινήσεις. Η Eurobank εξετάζει τη νομική συγχώνευση των εταιρειών που ήδη διαθέτει στον τομέα της διαχείρισης και της είσπραξης απαιτήσεων, ενώ τη συμμετοχή της στην κοινή εταιρεία Aktua - Alpha δεν αποκλείει η Εθνική Τράπεζα.

Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες εξαντλούνται σε παρατάσεις, και η τελευταία ήταν αυτή που δόθηκε στην εφαρμογή του νόμου Δένδια, που έληγε στις 31 Μαρτίου και παρατάθηκε έως τις 3 Μαΐου 2016. Η παράταση ισχύει για δύο συγκεκριμένα άρθρα του νόμου, και συγκεκριμένα τα άρθρα 60 και 61, και αφορά επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που, κατά την οικονομική χρήση του 2013, είχαν τζίρο έως 2,5 εκατομμύρια ευρώ και οι οφειλές τους έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες πριν από την 30ή Ιουνίου 2014. Οι διατάξεις επιτρέπουν την εξωδικαστική ρύθμιση χρεών, που μπορεί να φθάσει ακόμη και διαγραφή κεφαλαίου ή τόκων, με την προϋπόθεση να έχει ρυθμίσει προηγουμένως τις οφειλές προς την εφορία ή/και ασφαλιστικά ταμεία. Η σχετική παράταση, όπως σχολιάζουν τραπεζικά στελέχη, είναι δώρο άδωρο, αφού οι διατάξεις του σχετικού νόμου έχουν περιορισμένη μέχρι σήμερα εφαρμογή σε εξαιρετικά μικρό αριθμό επιχειρήσεων, και η βασικότερη αιτία δεν ήταν ότι δεν υπήρχε ο αναγκαίος χρόνος. Αιτία ήταν η αδυναμία των επιχειρήσεων να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς το Δημόσιο σε δώδεκα δόσεις, όπως προέβλεπε ο νόμος –κάτι που δεν άλλαξε μέχρι σήμερα– αλλά και το αίσθημα αναβλητικότητας, που δημιούργησε η προσδοκία για μια πιο γενναιόδωρη ρύθμιση, η οποία ποτέ δεν ήρθε. Σε αντίθεση με την εικονική παράταση που δόθηκε στη συγκεκριμένη δυνατότητα του νόμου Δένδια, σε εκπνοή οδηγείται μια άλλη βασική διάταξη του νόμου Δένδια. Πρόκειται για το άρθρο 62, που προβλέπει την έκτακτη διαδικασία ρύθμισης υποχρεώσεων εμπόρων, εφόσον στη ρύθμιση συμφωνεί το 50,1% των πιστωτών. Η ημερομηνία για την υποβολή αίτησης από την πλευρά των ενδιαφερομένων λήγει στις 31 Μαρτίου, δηλαδή την επόμενη εβδομάδα, και η κυβέρνηση επέλεξε ουσιαστικά τη μη ανανέωση αυτής της διάταξης, χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς προτείνει για τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των επιχειρήσεων που χρωστούν σε πολλές τράπεζες.

Ρυθμίσεις

Αντίστοιχη αβεβαιότητα συντηρείται και στο θέμα των «κόκκινων» δανείων των νοικοκυριών. Παρά το γεγονός ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας της ΤτΕ έχει πλήρως ενεργοποιηθεί και οι τράπεζες έχουν στείλει ήδη τη δεύτερη επιστολή με την οποία καλούν τους δανειολήπτες να προσέλθουν για να βρουν μια λύση για τη ρύθμιση της οφειλής τους, ο βαθμός ανταπόκρισης παραμένει εξαιρετικά χαμηλός, με αποτέλεσμα ο χρόνος να μετράει αντίστροφα για το χαρακτηρισμό της πλειοψηφίας των οφειλετών ως μη συνεργάσιμων. Αρκετοί μεταξύ αυτών έχουν προσφύγει στον νόμο Κατσέλη, οι αιτήσεις ένταξης στον οποίο έφθασαν αισίως τις 180.000. Το αλαλούμ συνεχίζεται με την πολύμηνη αποχή των δικηγόρων, την ανυπαρξία ειρηνοδικών και τις διαφορετικές λύσεις που προβλέπει ο νόμος Κατσέλη για τις δύο κατηγορίες αιτούντων. Το ενδεχόμενο η αναβλητικότητα αυτή να συνεχιστεί και στο τελικό στάδιο οδηγεί νομοτελειακά στην ενεργοποίηση των διαδικασιών για τον πλειστηριασμό της ακίνητης περιουσίας όσων οφειλετών, χαρακτηριστούν μη συνεργάσιμοι.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ