ΕΛΛΑΔΑ

Εγκλειστοι μαθητές σε δημιουργική επαφή με την τέχνη

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

Στο Δημοτικό Σχολείο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Αυλώνα, οι μαθητές διδάχθηκαν τα μυστικά της κεραμικής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εντεκα γλάστρες από πηλό, επιμελώς σχηματισμένες και με χαραγμένα τα αρχικά των καλλιτεχνών, στεγνώνουν στον ανοιξιάτικο ήλιο, που μπαίνει δειλά από το παράθυρο. Τι και αν είναι η ώρα του μεσημεριανού, που σερβίρεται στις 12 ακριβώς; Οι έντεκα καλλιτέχνες, μαθητές στο Δημοτικό Σχολείο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Αυλώνα, δεν λένε να απομακρυνθούν από τα έργα τους. «Μέσα σε τρεις μέρες κατασκευάσατε ένα αντικείμενο που στις σχολές έξω απαιτεί παρακολούθηση μαθημάτων επί έναν μήνα», λέει με καμάρι ο εικαστικός καλλιτέχνης, κ. Κοσμάς Νικολάου, που μύησε τους νεαρούς στα μυστικά της κεραμικής στο πλαίσιο των δράσεων του «Μουσείου Ελεύθερης Σκέψης Ανθρώπων» (ΜΕΣΑ).

Εχουν προηγηθεί ανάλογα workshops –ζωγραφικής, performance, γλυπτικής, φωτογραφίας κ.ά.– από 11 νέους καλλιτέχνες στο 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης (Φυλακές Διαβατών), το 2ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (Φυλακών Τρικάλων), ενώ έπεται στο Εναλλακτικό Σχολείο Ενηλίκων ΚΕΘΕΑ Εξοδος στη Λάρισα μέχρι τα τέλη Μαΐου.

«Η αρχική ιδέα ήταν να φέρουμε το μουσείο στους χώρους κράτησης, καθώς οι κρατούμενοι δεν μπορούν να επισκεφθούν κάποιο μουσείο», επισημαίνει στην «Κ» η κ. Νιόβη Ζαραμπούκα - Χατζημάνου, ιθύνων νους του προγράμματος, που επιχορηγείται από το ΣτART (του Ιδρύματος Robert Bosch) και υλοποιείται σε συνεργασία με το Goethe Institut Θεσσαλονίκης αλλά και το ΕΜΣΤ (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης). Στόχος των καλλιτεχνικών εργαστηρίων είναι να φέρει σε επικοινωνία δύο κόσμους, παράλληλους, αλλά ξένους μεταξύ τους: όσους ζουν έγκλειστοι με την υπόλοιπη κοινωνία. «Τον Ιούνιο θα παρουσιαστεί μια έκθεση με δημιουργίες κρατουμένων, αλλά και φιλότεχνων», συμπληρώνει η κ. Χατζημάνου.

«Το σχολείο έχει τη δυναμική να αμβλύνει τις πολιτισμικές εθνικές διαφορές μεταξύ των κρατουμένων - μαθητών», εξηγεί στην «Κ» ο διευθυντής του Δημοτικού, κ. Νίκος Αρμένης, που παρακολουθεί κάθε σχολική χρονιά τη σταδιακή προσέγγιση μεταξύ των μαθητών διαφορετικής προέλευσης. «Ο αριθμός των μαθητών λόγω αποφυλακίσεων και μεταγωγών δεν είναι σταθερός» διευκρινίζει, «σήμερα, στο δημοτικό έχουμε 85 μαθητές, αλλά από τον Σεπτέμβριο έχουν περάσει 166 άτομα». Η συνέχιση της εκπαίδευσης των κρατουμένων, που είναι έως 21 ετών, μοιάζει να είναι προτεραιότητα των νεαρών κρατουμένων στον Αυλώνα, καθώς οι 200 από τους 300 φοιτούν σε κάποια βαθμίδα εκπαίδευσης, δημοτικό, γυμνάσιο ή λύκειο.

«Εχουμε καλλιεργήσει κουλτούρα εξωστρέφειας» επισημαίνει ο κ. Αρμένης, «ψυχή» του σχολείου, που ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από 15 χρόνια με επικεφαλής τον ίδιο. «Καταφέραμε να κάνουμε την ενασχόληση με το θέατρο –που στους κόλπους των κρατουμένων δεν θεωρούνταν μια αρρενωπή ασχολία– τόσο δημοφιλή, που σήμερα δεν μας φτάνουν οι διαθέσιμες θέσεις στον θίασο, ενώ εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει για θεατρικές παραστάσεις». Και η κεραμική, πάντως, φαίνεται να κέρδισε τις καρδιές των κρατουμένων. «Είδα σπίθες σε πολλά μάτια», παρατηρεί ο πεπειραμένος εκπαιδευτικός. Κάποιοι ανακάλυψαν ίσως μια άγνωστη δεξιότητα που μπορεί να τους προσφέρει μια επαγγελματική διέξοδο την επομένη της αποφυλάκισής τους. Αλλοι, διοχετεύοντας την ενέργειά τους στην εν λόγω χειροτεχνία, απομάκρυναν για λίγο τις μαύρες σκέψεις που μοιραία συνεπάγεται μια ποινή φυλάκισης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ