ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς το πακέτο Γιούνκερ επαναφέρει το σχέδιο επεκτάσεων της Αττικής Οδού

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Η οικονομική βιωσιμότητα αποτελεί το δυσκολότερο σημείο του έργου με την πολιτεία να αναζητεί λύση.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα νέο σχέδιο για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, το οποίο συμπεριλαμβάνει τη μετατροπή της λεωφόρου Βουλιαγμένης σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, εξετάζουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών. Το δυσκολότερο σημείο στο έργο είναι βέβαια η οικονομική βιωσιμότητά του, με την πολιτεία να αναζητεί το πιο πρόσφορο μοντέλο.

Από τον Σεπτέμβριο του 2003, οπότε και δόθηκε στην κυκλοφορία το τελευταίο κομμάτι της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, η επέκταση της Αττικής Οδού επανέρχεται συνεχώς στη δημόσια συζήτηση. Μάλιστα ήδη από το 2007 η κοινοπραξία που κατασκεύασε το έργο πρότεινε να αναλάβει με απευθείας ανάθεση τις επεκτάσεις, με αντάλλαγμα την επέκταση της χρυσοφόρου σύμβασης παραχώρησης.
Τον Ιούνιο του 2008, σε μια εποχή... υπεραισιοδοξίας, το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ παρουσίασε ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής. Το έργο περιελάμβανε την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού έως τη λεωφόρο Ποσειδώνος (14,5 χλμ.), τη σήραγγα Υμηττού (3,5 χλμ.) από το στρατόπεδο Σακέτα μέχρι τα Μεσόγεια και τη δημιουργία δύο κλάδων, μέχρι τη Ραφήνα (17 χλμ.) και την Αγία Μαρίνα (11,5 χλμ.). Μάλιστα, ένα μήνα πριν από τις εκλογές το ΥΠΕΧΩΔΕ ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου.

Το ΠΑΣΟΚ κατέκρινε ως «φαραωνικούς» τους σχεδιασμούς της υπουργίας Σουφλιά στη συνέχεια, επί υπουργίας Ρέππα, αρχικά ακύρωσε τον διαγωνισμό και στη συνέχεια... υιοθέτησε το μεγαλύτερο κομμάτι του έργου. Νέα σχέδια ήρθαν στο προσκήνιο, με τη σήραγγα του Υμηττού να μετακινείται νοτιότερα, στην Ηλιούπολη. Τελικά τα σχέδια για νέο διαγωνισμό δεν ευοδώθηκαν και τον Οκτώβριο του 2014 το τότε υπουργείο Υποδομών (επί υπουργίας Χρυσοχοΐδη) ακύρωσε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου.

Ομως, πριν από λίγες ημέρες το έργο «αναστήθηκε», καθώς συμπεριελήφθη στις ελληνικές προτάσεις για το πακέτο Γιούνκερ (με ενδεικτικό προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ). Σε ποια μορφή; Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», περιλαμβάνει:

• Την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης (3 χλμ.). Θα περιλαμβάνει μια σήραγγα από την περιοχή του Ανω Καρέα η οποία θα «βγαίνει» ψηλά στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, ανάμεσα στους σταθμούς μετρό Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης.

• Αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφόρου Βουλιαγμένης, από τη σύνδεση με τη σήραγγα μέχρι τον κόμβο Αλίμου. Αυτό πρακτικά σημαίνει κατάργηση όλων των διασταυρώσεων με υποβάθμιση του δρόμου ή των κάθετων συνδέσεων, όπως έγινε σε κάποια τμήματα της λεωφόρου Κηφισίας (λ.χ. Φάρος Ψυχικού).

Τα ζητήματα βέβαια που οι υπηρεσίες του υπουργείου καλούνται να εξετάσουν είναι πολλά:

• Τεχνικά, η ύπαρξη της γραμμής του μετρό και η τοπογραφία της περιοχής (μεγάλες κλίσεις και στις δύο πλευρές του δρόμου).

• Οικονομικά, η ανταποδοτικότητα του έργου. Λόγω της ιδιομορφίας του, το έργο δύσκολα θα αποσβεστεί στο σύνολό του καθώς νέα διόδια μπορούν να τοποθετηθούν μόνο στις εισόδους της σήραγγας. Στο υπουργείο υπάρχουν διάφορες σκέψεις, από τη συσχέτιση του έργου με τα έσοδα του Δημοσίου από την Αττική Οδό μέχρι την «επισύναψη» κάποιων ακινήτων προς εκμετάλλευση.

Το έργο έχει σήμερα πολύ χαμηλή ωριμότητα. Σύμφωνα δε με τους όρους του πακέτου Γιούνκερ, θα πρέπει σε τρία χρόνια από την υποβολή των προτάσεων (δηλαδή το 2019) να είναι σε θέση να ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Αυτό σημαίνει πως, αν γίνει δεκτό, θα πρέπει να γίνει αγώνας δρόμου, ώστε να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ