Επισχέσεις, κατασχέσεις και στο τέλος ήρθε και η κλίση για το «Παναγία Τήνου»

Επισχέσεις, κατασχέσεις και στο τέλος ήρθε και η κλίση για το «Παναγία Τήνου»

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον δρόμο για να πουληθεί για παλιοσίδερα θα πάρει σύντομα το επιβατηγό οχηματαγωγό «Παναγία Τήνου», του οποίου η επαπειλούμενη βύθιση τάραξε μεσοβδόμαδα το λιμάνι του Πειραιά. Τον ίδιο δρόμο έχουν πάρει, πριν από αυτό, και πολλά ακόμα από τα πλοία με τα οποία «μεγάλωσαν» οι Ελληνες τα καλοκαίρια περασμένων δεκαετιών.

Αλλα, πάλι, βρίσκονται ακόμα εγκαταλελειμμένα στη ράδα του Πειραιά ή στο αγκυροβόλιο του κόλπου της Ελευσίνας. Αλλοτε κατασχεμένα για οφειλές προς τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και εργαζόμενους και άλλοτε απλώς εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας για να διασφαλιστεί η λειτουργία τους, αποτελούν μνημεία μια περασμένης εποχής, θύματα της κρίσης των τελευταίων ετών ή απλώς αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης των διοικήσεών τους.

Πενιχρά έσοδα

Περισσότερα από 100 πλοία έχουν εκπλειστηριασθεί από τον ΟΛΠ αλλά και από άλλους πιστωτές τα τελευταία χρόνια. Τα συνήθως πενιχρά έσοδα από την εκποίησή τους δεν έχουν σε καμία περίπτωση καλύψει το σύνολο των υποχρεώσεων. Είναι ενδεικτική η περίπτωση του οχηματαγωγού «Παναγία Τήνου», το οποίο βρισκόταν στο σημείο όπου πήρε την επικίνδυνη κλίση επί ενάμιση χρόνο, περιμένοντας την τύχη του.

Αρχικά είχε γίνει επίσχεση εργασίας από ναυτικούς λόγω οφειλών δεδουλευμένων, ενώ στα τέλη του 2015 το ΝΑΤ προέβη στην αναγκαστική κατάσχεσή του, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ομως απαιτήσεις έχει και ο ΟΛΠ, αφού το πλοίο βρισκόταν ελλιμενισμένο στην περιοχή ευθύνης του.

Σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού, επρόκειτο να εκπλειστηριαστεί έναντι οφειλών ελλιμενισμού και όχι μόνο. Απόφαση όμως που δεν μπόρεσε να ληφθεί λόγω της αδυναμίας του Δ.Σ. να συγκληθεί εδώ και δύο εβδομάδες εξαιτίας, μεταξύ άλλων, και των τελευταίων αντιδράσεων εργαζομένων στην ιδιωτικοποίηση. Κατά την τελευταία, προγραμματισμένη για τις 19 Απριλίου, συνεδρίαση του Δ.Σ. του Οργανισμού –που δεν έγινε– στα θέματα της ημερήσιας διάταξης ήταν και η «έγκριση διενέργειας ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση/πώληση και απομάκρυνση εκτός Λιμένα Πειραιά του επιβλαβούς πλοίου/πλωτού ναυπηγήματος Ε/Γ – Ο/Γ “Παναγία Τήνου” Ν.Π. 9913, που βρίσκεται στην περιοχή αρμοδιότητας ΟΛΠ Α.Ε. (Κεντρικό Λιμάνι Πειραιά) και των όρων της σχετικής διακήρυξης».

Το «Παναγία Τήνου» ήταν το τελευταίο από τα «κουφάρια» μέσα στο λιμάνι του Πειραιά. Το «Τζετ Φέρρυ 1» της ακτοπλοϊκής του Γεράσιμου Αγούδημου είχε –μετά από 9 άγονους διαγωνισμούς– απομακρυνθεί πέρυσι την άνοιξη όταν πουλήθηκε για 728.000 ευρώ.

Το «Παναγία Τήνου» έχει ναυπηγηθεί το 1972 στην Αγγλία. Είναι μήκους 117 μέτρων και ολικής χωρητικότητας (GT) 5.122 τόνων και η τελευταία ανακατασκευή του είχε ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2009. Ανήκε από το 2004 στη Ventouris Sea Lines, που ιδρύθηκε το 1987 από τον Ευάγγελο Κ. Βεντούρη, και έκτοτε επί δύο και πλέον δεκαετίες κάλυπτε με τακτικά δρομολόγια αρκετά λιμάνια των δυτικών κυρίως Κυκλάδων. Ομως από το 2010 και μετά, καθώς η κρίση κλιμακωνόταν και η επιβατική και εμπορική κίνηση συρρικνώθηκε δραματικά, η εταιρεία, με μόνο αυτό το πλοίο στο ενεργητικό της, αντιμετώπισε σοβαρότατα προβλήματα, τα οποία πολλοί αποδίδουν και στην ολιγωρία της να επενδύσει σε νέα πλοία.

Για την ιστορία να αναφερθεί ότι η συνολική απώλεια του μεταφορικού έργου από το 2009 έως το 2014 ξεπέρασε τα 15 εκατ. επιβάτες, ενώ οι τιμές των καυσίμων σχεδόν διπλασιάστηκαν. Παράλληλα διαπιστώθηκε αδυναμία προσαρμογής των ναύλων στα νέα δεδομένα, διότι η οποιαδήποτε αύξηση θα είχε ως συνέπεια την περαιτέρω μείωση της κίνησης και αύξηση των ζημιών. Οι ζημίες των εταιρειών μέσα σε μία πενταετία ξεπέρασαν το 1,2 δισ., ενώ 9 ελληνικές εταιρείες είτε πτώχευσαν είτε δεν δραστηριοποιούνται πλέον στην ακτοπλοΐα, αποσύροντας ή πουλώντας τα πλοία τους, επισημαίνει στην «Κ» ο επικεφαλής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή