Χορηγός αισιοδοξίας… Γιώργος Σεφέρης

Χορηγός αισιοδοξίας… Γιώργος Σεφέρης

20' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα μπάνερ με τις φωτογραφίες του Γιώργου Σεφέρη που ζωγράφισε ψηφιακά ο Δημήτρης Χαντζόπουλος σε λίγο καιρό θα γεμίσουν την πόλη της Καβάλας. Είναι ο τρόπος που διάλεξε ο Θοδωρής Γκόνης για να γιορτάσει το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων, θυμίζοντάς μας ότι ο λόγος του πρώτου μας νομπελίστα είναι πνευματική διέξοδος και στήριγμα σε μια εποχή απελπισίας. «Θα μπορούμε να προσφύγουμε σ’ αυτόν όποτε τον χρειαστούμε», έγραφε το 1971 ο Κωστής Σκαλιόρας στο «Βήμα» με αφορμή τον θάνατο του κορυφαίου ποιητή. Από εκείνο το κείμενο, «Ο Σεφέρης είναι πρώτα απ’ όλα, πάνω απ’ όλα, ένας χορηγός αισιοδοξίας», ο Θ. Γκόνης δανείστηκε τον τίτλο για το δικό του μεγάλο αφιέρωμα που θα απλωθεί στο αρχαίο θέατρο, στο φρούριο, αλλά και σε απρόβλεπτους χώρους της πόλης. Οι μεταφράσεις, τα ποιήματα, τα πορτρέτα, οι φωτογραφίες και τα τραγούδια του Σεφέρη θα είναι βασικός κορμός του αφιερώματος του φεστιβάλ τον Αύγουστο, με παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις, ανακοινώσεις πάνω στον Σεφέρη (από τους Νάσο Βαγενά, Δημήτρη Δασκαλόπουλο, Μαρία Στασινοπούλου, Γιώργη Γιατρομανωλάκη). Ηθοποιοί, σκηνοθέτες, τραγουδιστές, ζωγράφοι, συγγραφείς, δημοσιογράφοι και σπουδαίοι μελετητές του έργου του ετοιμάζονται να λάβουν μέρος στη γιορτή.

«Ο Σεφέρης είναι δημόσια υπόθεση όχι ιδιωτική. Και αυτό το διαπιστώνω κάθε φορά που καταφεύγω στα ποιήματά του», λέει στην «Κ» ο εδώ και επτά χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ. Τα τελευταία χρόνια από τα ποιήματά του, τα δοκίμια, τα «Ημερολόγια», τις «Μέρες» κυρίως, έκλεβε κουράγιο και θάρρος. «Με έμαθε να σκέφτομαι, να ξαναβρίσκω τη δύναμη και το κουράγιο μου. Είπα λοιπόν ότι το φεστιβάλ φέτος θα έχει χορηγό κι αυτός θα είναι ο Γιώργος Σεφέρης. Στη ζωή του, λέει ο σκηνοθέτης, αγόραζε τα ποιήματα του νομπελίστα κάθε φορά που μετακόμιζε σε άλλη πόλη. Τον γαλήνευε ο λόγος του. Τον συγκίνησε, όμως, το ότι σαν αποφάσισε το αφιέρωμα βρήκε πολλούς συμπαραστάτες. «Σε όσους απευθύνθηκα πέταξαν τη σκούφια τους. Είχαν κι αυτοί ανάγκη να πιαστούν από τον λόγο του. Ο Κυπουργός μου διηγήθηκε πώς τον επισκέφθηκε, νεαρός φοιτητής, στην οδό Αγρας». Αν και το φεστιβάλ ξεκινάει στις 9 Ιουλίου, ο Αύγουστος είναι αφιερωμένος στον κορυφαίο ποιητή. Η Μαρία Χούκλη θα παρουσιάσει μια φανταστική συνέντευξη μαζί του, που ξεκινάει με τη φράση: «Κύριε Σεφέρη, ξαφνιαστήκατε που σας απέδωσαν την ιδιότητα του χορηγού αισιοδοξίας; Μπορείτε να αισιοδοξείτε στις μέρες μας;» (εκδ.«Ποταμός»). Αλλοι θα αναλάβουν τα τραγούδια του. Το εικαστικό αφιέρωμα είναι από τη Μικρή Αρκτο, η έκθεση φωτογραφίας με την επιμέλεια του ΜΙΕΤ (Διονύσης Καψάλης), ενώ τις λιθογραφίες του Μόραλη επιμελείται η γκαλερί Ζουμπουλάκη. Ο Θ. Γκόνης θα σκηνοθετήσει ένα γράμμα. Απάντηση του Σεφέρη στον κοσμήτορα της Σχολής Τεχνών κι Επιστημών του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Φράνκλιν Α. Φορντ, όπου αρνείται να αποδεχτεί ετήσιο διορισμό ως καθηγητής της έδρας Charles Eliot Norton για το ακαδημαϊκό έτος 1969-1970 με μισθό 28.000 δολάρια! «Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67» είναι τίτλος της παράστασης, που ξεκινά με μια άρνηση. «Είναι ένα γράμμα που στέλνει μέσα στη χούντα. Για μένα είναι η πιο αντιστασιακή κίνηση, αλλά, επειδή δεν ήταν ούτε δεξιός ούτε αριστερός, δεν είχε προβληθεί. Εξηγεί στον Φορντ ότι το 1962 έπαψε να συμμετέχει στα πολιτικά του τόπου, ακόμη και συναισθηματικά, σημειώνοντας: “Δεν ανήκω στο είδος εκείνων των ανθρώπων που εξάπτονται εύκολα από πολιτικές μεταπτώσεις ή κομματικές ρητορείες. Δεν ανήκω σε κόμμα της Δεξιάς ή της Αριστεράς. Είμαι αφοσιωμένος μόνο στη δημιουργική μου εργασία. Εδώ γεννιούνται οι δυσκολίες”», αναφέρει ο Θοδωρής Γκόνης. Υπογραμμίζει ότι λειτουργεί λογοκρισία στη χώρα και ότι «κανένα γραφτό έργο δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς την ελευθερία της έκφρασης», ότι απέσυρε από τα τυπογραφεία δύο βιβλία που ετοίμαζε και πως δεν θα δημοσιεύσει τίποτα στον τόπο του, όσο συνεχίζεται η κατάσταση αυτή… Με τη στάση του δηλώνει ότι δεν θεωρεί την ποίηση μια «ιδιωτική υπόθεση», αλλά ακριβώς το αντίθετο.

Πώς ανταποκρίνεται η τοπική κοινωνία στους άξονες του φεστιβάλ που στήνει κάθε χρόνο ο σκηνοθέτης; «Ο κόσμος λειτουργεί αναδρομικά. Αν του δώσεις το καλό, ανταποκρίνεται». Στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, θα παρουσιαστούν παραγωγές του Εθνικού, του ΚΘΒΕ, του ελεύθερου θεάτρου, αλλά θα δούμε και ένα θίασο από την Ινδονησία και κλασικό μπαλέτο από τη Μόσχα. Παραστάσεις θα στηθούν σε ταράτσες, παρατημένες αποθήκες, οικόπεδα, σε ένα στεγνό κολυμβητήριο. «Χώροι που αισθάνομαι ότι μας κοιτούν με παράπονο σαν περπατάω στην πόλη».Στην καριέρα του είχε αρκετές μετακινήσεις και θητείες σε ΔΗΠΕΘΕ. «Ο πολιτισμός είναι σε πτώση, είναι δύσκολο να έχεις σημαντικές εκδηλώσεις αλλά στην Καβάλα ο δήμος (Δήμητρα Τσανάκα) κρατάει το θέατρο και το φεστιβάλ. Τον χειμώνα έχουμε δικές μας παραγωγές, καλούμε όμως και παραστάσεις ρεπερτορίου δείχνοντας πού οδηγείται το θέατρο σήμερα». Στην Αθήνα κάθε χρόνο ξεχωρίζει «7 με 10 εξαιρετικές παραγωγές, σε ένα σύνολο 60 αξιοπρεπών. Βέβαια, δεν υπάρχουν τάσεις».

Σκηνοθέτης που ξεκίνησε ως ηθοποιός, με σπουδές στα Οικονομικά, συνέχισε με το γράψιμο. Oι συνθέτες θέλουν το αίσθημα των στίχων του. «Ζω απ’ αυτήν τη δουλειά και δεν το ξεχνάω ποτέ. Είχα τις ρήξεις και τις συγκρούσεις μου, αλλά κατάλαβα από νωρίς τη διαφορά του σέβομαι από το εκτιμώ».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΤΟΥ 59ου Φεστιβάλ Φιλίππων

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

9 /7

Πλάτωνα, Απολογία Σωκράτη

H  παράσταση του Δήμου Αβδελιώδη Πλάτωνα, Απολογία Σωκράτη, στην αρχαία ελληνική γλώσσα, που ξεκίνησε πέρσι με τη συνεργασία και υπό την αιγίδα του ΚΘΒΕ, μετά την ενθουσιώδη υποδοχή της από το κοινό συνεχίζεται και φέτος, ανοίγοντας το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων. Η παράσταση παρουσιάζεται με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.    

Σωκράτης ο Βασίλης Καραμπούλας

Μέλητος ο Γιάννης Κολόι

13 /7

RUSSIAN MOSCOW BALLET THEATER

Η Λίμνη των κύκνων του Πιοτρ ΊλιτςΤσαϊκόφσκι

Το Φεστιβάλ Φιλίππων φιλοξενεί το βραβευμένο «Russian Moscow Ballet Theater» , μια από τις πιο αναγνωρίσιμες δυνάμεις του κλασικού χορού της Μόσχας, που παρουσιάζει τη «Λίμνη των Κύκνων» του Τσαϊκόφσκι,.

15 & 16 /7

ΚΘΒΕ

Επτά επί Θήβας του Αισχύλου

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την πολιτική τραγωδία του Αισχύλου Επτά επί Θήβας. Η παράσταση ανεβαίνει σε μια νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Γιάννης Στάνκογλου και ο Χρίστος Στυλιανού ερμηνεύουν σε διπλή διανομή το ρόλο του Ετεοκλή (15/7 Χ. Στυλιανού-16/7 Γ. Στάνκογλου). Συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο Γιώργος Καύκας ως Άγγελος και η Νάντια Κοντογεώργη στο ρόλο της Αντιγόνης.

17 /7

5η ΕΠΟΧΗ ΤΕΧΝΗΣ

Αντιγόνη του Σοφοκλή

Μετά το sold-out του περασμένου καλοκαιριού, η Αντιγόνη  σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη επιστρέφει στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων.  Στον ομώνυμο ρόλο η Ιωάννα Παπά. Κρέοντας ο Νικήτας Τσακίρογλου.

19 /7

TEATER TETAS

Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου

Ο Αυστριακός καθηγητής αρχαίου δράματος Werner Schulze ανεβάζει την τραγωδία του Αισχύλου, σε ινδονησιακή γλώσσα με την ομάδα Teater Tetas, θέλοντας να αναδείξει τα κοινά στοιχεία των δύο πολιτισμών.

22 & 23/7

ΦΙΛΟΘΕΑΤΟΝ Α.Ε.

Συρανό ντε Μπερζεράκ του Εντμόν Ροστάν

Ένα σκηνικό θέαμα 40 χαρακτήρων σε σκηνοθεσία Γιάννης Κακλέα, μουσική Ευανθίας Ρεμπούτσικα . Πρωταγωνιστεί ο Βασίλης Χαραμπόπουλος. Στο ρόλο της Ρωξάνης η Δήμητρα Ματσούκα.

29 & 30 /7

ΛΥΚΟΦΩΣ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

Ορέστεια του Αισχύλου

Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη και διασκευή – σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Πρωταγωνιστούν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Κουρής, Νίκος Ψαρράς. Κορυφαία η Χριστίνα Μαξούρη

6 /8

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Αντιγόνητου Σοφοκλή

Ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και αποτελεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου.  Η παράσταση παρουσιάζεται σε νέα μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη. Μεταξύ άλλων πρωταγωνιστούν: Μπέτυ Αρβανίτη, Δημήτρης Λιγνάδης, Περικλής Μουστάκης. Στον ομώνυμο ρόλο η νεαρή Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη

12-13 /8

Πλούτος

του Αριστοφάνη

Ο Γιώργος Κιμούλης σκηνοθετεί την παράσταση και κρατάει τον ρόλο του Πλούτου και της Πενίας. Συμπρωταγωνιστούν Γιάννης Μπέζος και  Πέτρος Φιλιππίδης

20 /8

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Λυσιστράτη του Αριστοφάνη

Ο Μιχαήλ  Μαρμαρινός συναντά για πρώτη φορά τον μεγάλο κωμικό ποιητή. Παίζουν οι: Αιμίλιος Χειλάκης, η Λένα Δροσάκη, η Λένα Παπαληγούρα, η Αθηνά Μαξίμου, η Αγλαϊα Παππά. Η παράσταση θα παρουσιαστεί σε καινούρια μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη. Στον ομώνυμο ρόλο η Λένα Κιτσοπούλου.                    

26 & 27 /8

ΔΗΠΕΘΕ ΚΡΗΤΗΣ – ΟΜΑΔΑ ΙΔΕΑ

Αριστοφανιάδα της ομάδας ΙΔΕΑ

Ένας ξεκαρδιστικός ύμνος στο συνολικό έργο του Αριστοφάνη από την ομάδα ΙΔΕΑ και το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Μέσα σε μιάμιση ώρα, με καταιγιστικούς ρυθμούς παρουσιάζονται μπροστά στα μάτια του κοινού όλοι οι σπουδαίοι ρόλοι, οι κεντρικές συμβάσεις, τα μοτίβα και η δημιουργική ευφυΐα του πατέρα της κωμωδίας. Σε σκηνοθεσία και μουσική Κώστα Γάκη.  Πρωταγωνιστούν: Αντώνης Καφετζόπουλος, Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ευαγγελία Μουμούρη, Γιάννης Δρακόπουλος, Θάνος Τοκάκης

28 /8

Ο Κουρέας της Σεβίλλης της Κάρμεν Ρουγγέρη

Ο Κουρέας της Σεβίλλης, ένα  θεατρικό  έργο του Μπωμαρσαί  που έγινε πασίγνωστο  όταν ο Τζοακίνο Ροσσίνι-σπουδαίος – Ιταλός  συνθέτης –το διάλεξε για να το  κάνει όπερα. Το έργο  διασκευασμένο και σκηνοθετημένο από την Κάρμεν Ρουγγέρη, κρατάει τα πιο μελωδικά μέρη της όπερας και  μετατρέπει  τις άριες και τα φωνητικά σύνολα, σε τραγούδια, δημιουργώντας μια  μουσική παράσταση για παιδιά.

ΦΡΟΥΡΙΟ

25 /7

ΣΠΕΙΡΑ-ΣΠΕΙΡΑ

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ

Όλοι ένα Φίλα με

Η δυναμική συμμετοχή και το ταλέντο των πέντε νέων καλλιτεχνών Χρήστου Γεροντίδη, Σάκη Καραθανάση, Κώστα Μπουγιώτη, Γιώργου Στιβανάκη, Χάρη Φλέουρα, του μαέστρου Άρη Βλάχου και των εξαιρετικών μουσικών Βάϊου Πράπα και Γιώργου Ταμιωλάκη, οι φωτισμοί του Κώστα Μπλουγουρά και το σκηνικό του Γιάννη Μουρίκη που μάγεψαν το κοινό, τα υπέροχα κοστούμια της Μαρίας Καραπούλιου, όλοι οι τεχνικοί  και συνεργάτες, όλοι μαζί όλοι ένα, κατάφεραν αυτή η παράσταση να είναι μία μικρή νίκη Αγάπης.

28 /7

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ & ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΑΧΟΥΡΙΔΗΣ

Με μια ομάδα 7 εξαιρετικών μουσικών τα δυο αδέρφια συνθέτουν μια από τις πιο δεμένες μουσικές ομάδες

30 /7

Τα ψηλά βουνά του Ζαχαρία Παπαντωνίου

Το βιβλίο του Ζαχαρία Παπαντωνίου για τις περιπέτειες μιας παρέας παιδιών που αποφασίζουν να περάσουν δύο μήνες μόνα τους στα βουνά της Ευρυτανίας ζωντανεύει στη σκηνή από τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Βασίλη ΜαυρογεωργίουΠρωταγωνιστεί ο Δημήτρης Κουρούμπαλης

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

«ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ: ΧΟΡΗΓΟΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ»

1 /8

ΙΟΛΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ

Φονικό στην εκκλησιά του Τ.Σ. Έλιοτ

Murder in the Cathedral. Το φονικό στην εκκλησιά. Δύο κορυφαίοι ποιητές του 20ου αιώνα, δυο νομπελίστες, παραδίδουν στην ελληνική γλώσσα ένα σπουδαίο έργο. Το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο του Τ.Σ. Έλιοτ για το θέατρο, ένα ποιητικό όραμα που γράφτηκε για τις γιορτές του Καντέρμπουρι το 1935 και που μεταφράστηκε το 1963 από τον Γιώργο Σεφέρη, λίγους μήνες πριν την απονομή του από τη Σουηδική Ακαδημία. Παρότι στο έργο παρουσιάζονται περισσότεροι από δέκα χαρακτήρες, στον πρόλογό του ο Σεφέρης γράφει: «τα πρόσωπα του έργου δεν είναι πολλά – είναι ένας, ο Θωμάς. Η μάχη του με το αξεχώριστο κακό. Ο αγώνας ενός ανθρώπου με την περηφάνια του, η προσπάθειά του να καθαριστεί από την ίδια του την περηφάνια. Να μην επιθυμεί τίποτα πια, ούτε καν την δόξα του μάρτυρα. Κάτι που σήμερα δεν το χωράει ο νους μας». Η Ιόλη Ανδρεάδη σκηνοθετεί στο 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων μια εκδοχή για δύο πρόσωπα.  Η ίδια ανέλαβε τη διασκευή του κειμένου που συνυπογράφει με τον Άρη Ασπρούλη. Ερμηνεύουν: Μαρίνα Κανελλοπούλου & Νεκτάριος Σμυρνάκης

[Φυλακές Φρουρίου]

3 /8

ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ – ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ

Άσμα ασμάτων – μια νύχτα κάτω από τ’ άστρα

Η Όλια Λαζαρίδου σκηνοθετεί μια παράσταση που στηρίζεται πάνω στην κίνηση, τον λόγο και τη μουσικότητα του λόγου. Επιλέγει τη μετάφραση του Σεφέρη επειδή σε εποχές τόσο μεγάλης πνευματικής ένδειας, μια γλώσσα παιδεμένη σαν τη δικιά του, γλώσσα ενός αληθινά μεγάλου ποιητή που είναι θησαυρός για τη λογοτεχνία μας, έχει σημασία ν‘ακούγεται, για να μη ξεχνιέται. Να περνάει και να ζωντανεύει μέσα από τα στόματα των νέων ηθοποιών – τριών αγοριών και τριών κοριτσιών – αποφοίτων και σπουδαστών της σχολής του Θεάτρου Τέχνης που συμμετέχουν στην παράσταση. Παίζουν: Λήδα Κουτσοδασκάλου, Παναγιώτα Παπαδημητρίου, Νόρα Παντου, Δημήτρης Τσιγκριμάνης, Βαγγέλης Αμπατζής, Ευθύμης Χαλκίδης. Συμμετέχουν: Νίκος Χαλδαιάκης, Άννα Μαρία Πασχάλη

[Φρούριο]

5 /8

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ

Ημερολόγιο καταστρώματος Γ’- Κύπρον, ου μ’ εθέσπισεν

Ο Γιώργος Ανδρέου ανθολογεί κομμάτια κι αποσπάσματα από τα εξαίσια ποιήματα της συλλογής «ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ Γ’» του Γιώργου Σεφέρη. Τα μελοποιεί και τα περιβάλλει με μουσικές και ήχους μιας ορχήστρας που είναι εξίσου συμφωνική, κινηματογραφική, μεσογειακή. Τα συνδέει με μελοποιημένα αποσπάσματα από ποιήματα του Πάουντ και του Έλιοτ – στις γνωστές μεταφράσεις τους από τον Γιώργο Σεφέρη  – καθώς και του Μπρεχτ. Πίσω από το ποιητικό Σεφερικό σύμπαν στο «Ημερολόγιο καταστρώματος», υψώνονται σκιές γιγάντων: Όμηρος, Ευριπίδης – έμμεσα αλλά επιτακτικά μελοποιείται εξίσου ο δικός τους Κόσμος, αφού τα ποιήματα του «Ημερολόγιου» διαρκώς μαζί τους συνομιλούν, στα αρχετυπικά τους αριστουργήματα «κλίνουν γόνυ». Στη σκηνή δύο πρόσωπα – μια νεαρή γυναίκα ερμηνεύτρια κι ένας νέος άνδρας χορευτής: Η γυναίκα είναι η Φωνή, ο Λόγος, η Ηχώ του ποιητικού σύμπαντος του Σεφερικού Τρόπου.

Χορογραφεί, χορεύει κι οργανώνει τον σκηνικό χώρο ο Ερμής Μαλκότσης.

Ερμηνεύει η Κορίνα Λεγάκη.

[Φρούριο]

8 /8

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Θεατρικά ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη

«Κίχλη»

Δαίμονος επιπόνου και τύχης χαλεπής εφήμερον σπέρμα,

Τι με βιάζεσθε λέγειν, α υμίν άρειον μη γνώναι.

(Ο Σειληνός στον Μίδα)

Ο ηθοποιός Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ανθολογεί και παρουσιάζει τα θεατρικά ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη. Συμμετέχει η ηθοποιός Δανάη Μπάρκα

[Αίθριο Νομαρχίας]

9 /8

ΜΑΡΙΑ ΧΟΥΚΛΗ

Συνέντευξη με τον Γιώργο Σεφέρη

-Κύριε Σεφέρη ξαφνιαστήκατε που σας απέδωσαν την ιδιότητα του χορηγού αισιοδοξίας; Μπορείτε να αισιοδοξείτε στις μέρες μας;

Γ.Σ: Δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια μας, αλλά έχω την ιδιοτροπία  να πιστεύω στον εαυτό μας. Το σπουδαίο δεν είναι ν'αλλάξουμε τη ζωή μας, ονειροπολώντας μιαν άλλη πιο ενδιαφέρουσα, αλλά να κάνουμε να λαλήσει τούτη η ζωή, όπως μας δόθηκε, την καθημερινή, την ταπεινή, την ανθρώπινη, όπου το καθετί που μπορούσε να γυρέψουμε πρέπει να υπάρχει.

-Στους πολιτικούς πιστεύετε;

Γ.Σ: Είναι πιό εύκολο να περάσει καμήλα απο την τρύπα βελόνας, παρά Έλληνας πολιτικός να καταλάβει την Ελλάδα .Στη βάση κάθε συζήτησης  εξυπακούεται ένα σιωπηρό συμβόλαιο. Χωρίς αυτό έχουμε ίσως πολλούς παράλληλους μονολόγους, αλλά δεν έχουμε διάλογο. Για την ώρα, είμαστε η χώρα των παράλληλων μονολόγων.

-Ο Δημήτρης Μαρωνίτης, αναφερόμενος στην αγάπη σας για τη μουσική, χρησιμοποίησε την έκφραση "δεύτερη παιδεία".  Συμφωνείτε;

-Γ.Σ: Αν ήμουν ελεύθερος θα πήγαινα στο Παρίσι να σπουδάσω μουσική. Αν ήμουν μουσικός θα’ γραφα μια μουσική που θα λεγότανε Το ρολόι και η αργοναυτική εκστρατεία: πέντε έξι πνευστά, το σιδερένιο τρίγωνο και τα κύμβαλα (δεν ξέρω τα σωστά τους ονόματα). Θα ’ταν η θάλασσα, τα κουπιά, και ο ήχος του ρολογιού θα ’ρχότανε a contrattempo να τα χαλάσει όλα…

Το κείμενο θα εκδοθεί από τις εκδόσεις «Ποταμός» της Αναστασίας Λαμπρία.

[Αίθριο Νομαρχίας]

10 /8

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΚΘΒΕ

Ο κύριος Γιώργος Σεφέρης – Ένας βαθύσκιωτος και εντεψίζης Έλληνας

Τραυματισμένο κορμί,

τραυματισμένος ο τόπος,

τραυματισμένος ο καιρός

Γιώργος Σεφέρης, Φιλοκτήτης

Ήταν κάποτε ένας άντρας, με μνήμες τραυματισμένες. Και προσπάθησε να τις επουλώσει παίζοντας με τη ζωή, με τα παιδιά, με τις γυναίκες. Ήταν κάποτε ένα άντρας που ζούσε σ’ έναν τραυματισμένο τόπο. Και προσπάθησε να τον επουλώσει ζώντας πολιτικά, με τρόπο καίριο και ουσιαστικό. Ήταν κάποτε ένας άντρας που ζούσε σ’ έναν τραυματισμένο καιρό. Και προσπάθησε να τον επουλώσει γράφοντας ποίηση. Γιατί, τελικά, “ποίηση είναι αυτό που απομένει”.

Σύνθεση κειμένων: Γιώργος Φράγκογλου

Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας

[Φρούριο]

11/8

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΡΑΛΛΗΣ

Ο δικός μου Σεφέρης

Δούναι και λαβείν: Περιδιαβάσεις και καταδύσεις στην ποίησή του

"Έρωτας και φθορά έρωτας και θάνατος, μοτίβα διιστάμενα αλλά και συνταιριασμένα, αποτελούν το θέμα της "μελέτης" του φιλόλογου καθηγητή Δημήτρη Παπαράλλη με τίτλο: "Ο έρωτας και ο θάνατος στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη("Στροφή," Μυθιστόρημα, "Κίχλη").

Ταξίδι σε μιαν ενιαία και αδιαίρετη μεταφυσική διάσταση της ανθρώπινης φύσης. "Έρωτας, μνήμη, νοσταλγία, φθορά, θάνατος" ,η κλίμακα της ποίησης και της ζωής του Σεφέρη.

Το βιβλίο παρουσιάζει η φιλόλογος Χάρις Χριστοφορίδου.

Με αφορμή το βιβλίο ο συγγραφέας θα μιλήσει για τον Σεφέρη με θέμα: Ο δικός μου Σεφέρης «Δούναι και λαβείν: Περιδιαβάσεις και καταδύσεις στην ποίησή του».

Εξήντα περίπου χρόνια επικοινωνίας με το έργο του.

Θα θυμηθεί πώς άρχισε η "μοιραία" συνάντηση με την ποίησή του. Θα σταματήσει σε κάποιες συλλογές και ποιήματα του Σεφέρη, προσωπικής του επιλογής. Θα επιχειρήσει κάποιες "καταδύσεις" στο ποιητικό του εργαστήρι, όπως τις κατάλαβε, τις μελέτησε και τις επαλήθευσε μέσα από τους στίχους του.

Τι χρωστούμε στον Σεφέρη, πέρα από τα ίδια τα ποιήματά του; Τι μας δίδαξε με στοχασμό και ταπεινοσύνη αυτός ο σοφός γέρος;

Ποιήματα του Σεφέρη διαβάζει η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Παράλληλα θα προβληθεί η εκπομπή του Γιώργου Σγουράκη «Γιώργος Σεφέρης: 80 χρόνια από τη γέννησή του».

[Παλιά Μουσική]

17 /8

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ-ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΑΡΡΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΛΩΡΑΚΗΣ

Συναυλία για ένα πιάνο και δυο φωνές

18 /8

ΝΙΚΟΣ ΚΥΠΟΥΡΓΟΣ

Συμβουλές σ’έναν νέο μουσικό

Μία συνάντηση στις 13 Οκτωβρίου 1970

Μια ιδιαίτερη βραδιά όπου ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός ξεκινώντας από τη σχέση του Σεφέρη με τη μουσική, όπως αυτή προκύπτει μέσα από τις Μέρες του, θα μας οδηγήσει στην ακρόαση αποσπασμάτων έργων του Beethoven , του Schubert και του Debussy για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο. Στη συνέχεια θα μας αποκαλύψει για πρώτη φορά μια άγνωστη συνάντησή του με τον ποιητή με αφορμή την μελοποίηση ενός ποιήματός του. Μια ενδιαφέρουσα αφήγηση/συζήτηση για την έμπνευση του δημιουργού, τη μελοποιημένη ποίηση, την ξενιτιά εντός και πολλές άλλες σκέψεις.

[Οικόπεδο Κρέη]

19 /8

ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ

Διάλειμμα χαράς

Μια ωδή στον Έρωτα, στην καμπύλη του, στη διαδρομή του. Το πέρασμά του απ' τη ζωή μας είναι ένα Διάλειμμα Χαράς, μια ένεση "παραμυθιού της Χαλιμάς", που λέει κι ο ποιητής, πιο γήινο, πιο χειροπιαστό από την καθημερινότητα ακόμα. Η ανάσα του Έρωτα δίνει νόημα στην ύλη.  Ένα δρώμενο βασισμένο αποκλειστικά σε κείμενα και ποίηση του Γ. Σεφέρη.

Σύνθεση – Ερμηνεία: Μαρία Πρωτόπαππα , Γιώργος Παπανδρέου

[Οικόπεδο Κρέη]

21 /8

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ

«Ο Σεφέρης κατά μόνας. Προσωπικές εξομολογήσεις»

To ηλεκτρονικό περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες Ο Αναγνώστης συμμετέχει με τους «βόρειους»  φίλους του στο φετινό Φεστιβάλ Φιλίππων. Ο τίτλος του Φεστιβάλ εμπνέει ποιητές και πεζογράφους από τη Δράμα  και την Καβάλα για να παρουσιάσουν τη δική τους,  ιδιαίτερη σχέση με τον νομπελίστα ποιητή. Συμμετέχουν οι : Κυριακος Συφιλτζόγλου, Δημήτρης Πέτρου, Κοσμάς Χαρπαντίδης, Γεωργία Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Αραμπατζής κ.α Τη μουσική επιμέλεια έχει ο συνθέτης  Δημήτρης Δοξάκης .Στην εκδήλωση συμμετέχει και ο Αργύρης Μπακιρτζής με  το συγκρότημά του παρουσιάζοντας τον «Έρωτικό λόγο» του Σεφέρη. Συντονίζει ο Γιάννης Μπασκόζος.

[Ανοιχτό κολυμβητήριο

22 & 23 /8

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ – ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ

Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67

Παράσταση με τέσσερις ηθοποιούς, έναν χορευτή και έναν μουσικό επί σκηνής.

Η θέση μιας άρνησης. Η παράσταση ξεκινά με ένα όχι. Μια άρνηση. Ένα όχι και τόσο γνωστό γράμμα του Σεφέρη, απάντηση στον Κοσμήτορα της Σχολής Τεχνών κι Επιστημών του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Φράνκλιν Α. Φορντ, όπου αρνείται να αποδεχτεί έναν ετήσιο διορισμό ως καθηγητής της ποιήσεως της έδρας Charles Eliot Norton για το ακαδημαϊκό έτος 1969-1970 με μισθό 28.000 δολάρια.

Ο Σεφέρης σπεύδει να δηλώσει με τη στάση του ότι δε θεωρεί την ποίηση μια «ιδιωτική υπόθεση» αλλά ακριβώς το αντίθετο. Μια «δημόσια υπόθεση».

Αυτό  ακριβώς είναι που μας  ενδιαφέρει.

Πάνω σ’ αυτή του τη θέση θα εργαστούμε μέσα από τα κείμενά του- ημερολόγια ιδιωτικά και πολιτικά, Δοκιμές, αλληλογραφία αλλά και την ποίησή του. Η παράσταση κρατιέται μακριά από αδικαιολόγητες βιογραφικές περιέργειες. Ενδιαφέρεται όμως, εκεί που το θεωρεί αναγκαίο και απαραίτητο για τα βιώματα που αποτελούν αναφορά αναπόσπαστη από το έργο του.

Δραματουργική επεξεργασία/Κείμενο παράστασης: Θοδωρής Γκόνης-Ελένη ΣτρούλιαΣκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης. Παίζουν οι ηθοποιοί: Ναταλία Βασιλέκα, Δημήτρης Κοντός, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Παύλος Σταυρόπουλος

Στην παράσταση συμμετέχει ο χορευτής Δημήτρης Σωτηρίου

[Οικόπεδο Κρέη]

24 /8

Ν. ΒΑΓΕΝΑΣ-Δ. ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ-Μ. ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ-Γ. ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ

Γιατί ο Σεφέρης σήμερα;

Σχεδόν μισό αιώνα από τον θάνατο του Σεφέρη, και σε μια χρονική στιγμή τραγική για τη χώρα μας, η σπουδαιότητα του έργου του – ποιητικού και δοκιμιακού – παραμένει ακέραια, ενώ η επικαιρότητά του είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Κοσμοπολίτης και ταυτόχρονα ελληνικός, ο Σεφέρης μας δίνει με τα κείμενά του εκείνο το μάθημα της αισθητικής και ηθικής ισορροπίας ανάμεσα στην πρωτοπορία και την παράδοση, στην ιθαγένεια και τον κοσμοπολιτισμό, στην ατομική επιθυμία και τη συμμετοχή στο συλλογικό, χωρίς την οποία ο άνθρωπος μπορεί να μείνει ένα βαρίδι θλιβερό ή να γίνει φτερό στον άνεμο.

Σε μιαν εποχή που η μεταμοντέρνα αντίληψη για τη λογοτεχνία και τη λογοτεχνική κριτική έχει υποκαταστήσει την αισθητική και κοινωνική αξιολόγηση των καλλιτεχνικών έργων με αφηρημένα και ανιστόρητα ορθοπολιτικά κριτήρια, οι τέσσερις σύντομες ομιλίες σημαντικών μελετητών του Σεφέρη απαντούν στο ερώτημα γιατί επιβάλλεται να διαβάζουμε σήμερα το έργο του.

Νάσος Βαγενάς «Η ποιητική γενιά του ’30 και ο Σεφέρης»

Δημήτρης Δασκαλόπουλος «Γιατί ο Σεφέρης;»

Μαρία Στασινοπούλου «Ο Σεφέρης της μνήμης και της προσφυγιάς»

Γιώργης Γιατρομανωλάκης «Θέατρο, θέατρα και θεατρίνοι στον Γιώργο Σεφέρη»

[7ο Δημοτικό Σχολείο-Φάρος]

25 /8

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΜΠΡΑΣ

ΣΤΟ ΜΕΤΑΞΥ Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ…

Οι μελοποιήσεις του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, σαν ραδιοφωνική εκπομπή…

Από το 1960 μέχρι τις μέρες μας, είναι λίγο περισσότερα από 50 τα τραγούδια που έχουν στηριχτεί στο λόγο του Γιώργου Σεφέρη…Ο λόγος του στο τραγούδι. Στο πιάνο ο συνθέτης Νεοκλής Νεοφυτίδης

Τραγούδι: Ζαχαρίας Καρούνης

[Οικόπεδο Κρέη]

27 /8

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ

Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει. Ένας δια-λογος με τον Γιώργο Σεφέρη

Ένας σύγχρονος και ανώνυμος αφηγητής απευθύνεται στον Γιώργο Σεφέρη, για να του υπενθυμίσει το ποίημά του «Με τον τρόπο του Γ.Σ.» και ιδίως τον στίχο του «Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει» και να του υπενθυμίσει την τύχη τους, ύστερα από τον θάνατο του Σεφέρη. Ο αφηγητής αναλογίζεται τη σύνδεση του περίφημου στίχου με το διαχρονικό βίωμα των ελλήνων ποιητών για τον τόπο τους. Τα κείμενα του Σεφέρη και άλλων προσώπων διαβάζονται από τις Μαρία Διαμαντοπούλου – Αμαλία Τσουκαλά.

Αφηγητής: Ευριπίδης Γαραντούδης [Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου)

28 Αυγούστου

ΚΡΙΣΤΟΦΕΡ ΜΠΑΚΑ

Ρινγκ: Άνθρωπος vs Πραγματικότητας

ΡΙΝΓΚ – μουσικό δρώμενο, που συνδυάζει  πειραματικούς ήχους ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων με ξεχωριστές και βαθύτατες σκέψεις του μεγάλου Έλληνα ποιητή Γιώργου Σεφέρη, δίνοντας άλλη διάσταση στους αφορισμούς του, με τους οποίους σχολιάζει τη μάχη του ανθρώπου με την πραγματικότητα.

[1ο Γυμνάσιο Καβάλας]

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

1-28 Αυγούστου

ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ

Το αφιέρωμα του Φεστιβάλ στον Γιώργο Σεφέρη ξεκινάει σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, με μια έκθεση φωτογραφιών του ίδιου του ποιητή, αποτελώντας αδιάψευστη μαρτυρία της έγνοιας με την οποία ο Σεφέρης περιέβαλλε κάθε του δραστηριότητα. Όπως αναφέρει ο Διευθυντής του ΜΙΕΤ Διονύσης Καψάλης στον κατάλογο αυτής της έκθεσης: «Η ανάγκη του Σεφέρη να δει τα πράγματα καθαρά —τους τόπους, τα περιστατικά και τους ανθρώπους που σημάδεψαν το ταξίδι της ζωής του— είναι ίσως η κύρια διαπλαστική δύναμη πίσω από το έργο του Σεφέρη ομοούσια με την επιθυμία του να "μιλήσει απλά", όπως την είχε εκφράσει σ' ένα του ποίημα γραμμένο το 1942, εν καιρώ πολέμου. Και το πόσο "σωστά κανονισμένη" ήταν συχνά η φωτογραφική μηχανή του Σεφέρη ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να το διαπιστώσει στην παρούσα έκθεση, μικρό αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα της γόνιμης και μακροχρόνιας ενασχόλησης του ποιητή με την τέχνη της φωτογραφίας».

[Έκθεση φωτογραφίας/Δημοτική Καπναποθήκη]

2-28 Αυγούστου

ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟΥ Γ.Σ.

Στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματος του Φεστιβάλ στον Σεφέρη, φιλοξενείται μια έκθεση εικαστικών για τον Έλληνα Νομπελίστα ποιητή από τη Μικρή Άρκτο και τον Ιανό.

Στην έκθεση τοπία της ζωής και της έμπνευσης, απόπειρες προσωπογραφίας-πορτρέτου του ιδίου, σκηνές από την Ελλάδα των δύο μεγάλων πολέμων και της ταραχώδους πολιτικής και κοινωνικής καθημερινότητας που τους ακολούθησε, έμπνευση από συγκεκριμένα ποιήματα και εικονογραφήσεις στίχων, αλλά και αξιόλογες συνεργασίες του καλλιτέχνη, προβάλλουν ένα ικανό πλέγμα εικόνων που «σκιαγραφεί» την προσωπικότητα του σημαντικού Έλληνα ποιητή.

Συμμετέχουν: Νεκτάριος Αποσπόρης, Σίσσυ Βαμβακά, Ανδρέας Γεωργιάδης, Σάββας Γεωργιάδης, Δημήτρης Γιαννέλος, Δικαία Δεσποτάκη, Κωνσταντίνος Έσσλιν, Λένα Ζευγαρίδου, Ανδρέας Μαράτος, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Στέλλα Μελετοπούλου, Τίμος Μπατινάκης, Παναγιώτης Μπελντέκος, Άννα Μπίλη, Μάρκος Μπλάτσιος, Γεωργία Μπλιάτσου, Γεύσω Παπαδάκη, Μαίρη Παππά, Μαρία Πάστρα, Στέλιος Πετρουλάκης, Άντζελα Πετροχείλου, Νίκη Πρόκου, Γιώργος Σαλταφέρος, Βασίλης Σούλης, Πηγή Σπυράτου, Μαρίνα Στελλάτου, Γιώργος Ταξίδης, Ελευθερία Τσέικο, Κατερίνα Τσεμπελή, Βιργινία Φιλιππούση, Στεφανία Χαρσούλα, Αθηνά Χατζή, Αριστείδης Χρυσανθόπουλος  [Εικαστική έκθεση/Δημοτική Καπναποθήκη]

10-28 Αυγούστου

ΤΑ ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ

Το Φεστιβάλ Φιλίππων σε συνεργασία με την Γκαλερί Ζουμπουλάκη φιλοξενεί την έκθεση Τα δέκα «Ζωγραφικά Σχόλια» του Γιάννη Μόραλη για την εικονογράφηση της έκδοσης Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, Ίκαρος 1965.

Ο ίδιος ο Σεφέρης είχε πει για τα συγκεκριμένα έργα: «Σπάνια μου πέτυχαν τα ζευγαρώματα των τεχνών. Ήταν πάντα για μένα κάτι σαν δυο άλογα ζεμένα στο ίδιο αμάξι που ξαφνικά τραβούν προς αντίθετες κατευθύνσεις. Έτσι άκουσα με πολύ δισταγμό την ιδέα του Ίκαρου να ζητήσει από το Γιάννη Μόραλη να εικονογραφήσει τα ποιήματά μου.

Ωστόσο όταν, ύστερα από αρκετούς μήνες, ο Μόραλης μου έδειξε τις ζωγραφιές του, κατάλαβα πως μπορεί κάποτε να μην υπάρχει διόλου αμάξι, παρά μόνο δυο ελεύθερα άλογα καλπάζοντας ανεξάρτητα σ' ένα πράσινο λιβάδι.(…) Έτυχε να με ρωτήσουν αν αυτές οι εικόνες είναι η σωστή ζωγραφική ερμηνεία των ποιημάτων μου. Ο επαρκής παρατηρητής εύκολα βλέπει πως δεν υπάρχει περιεχόμενο σ' ένα τέτοιο ερώτημα. Η ερμηνεία κάθε έργου είναι ερμηνεία του εαυτού μας, όχι εκείνου που το δημιούργησε, αλλά εκείνου που το διαβάζει, το βλέπει ή το ακούει…                                               

[Εικαστική έκθεση/Δημοτική Καπναποθήκη]

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή