Χαρτογράφηση όλων των δικαιωμάτων των πολιτών απέναντι στη διοίκηση

Χαρτογράφηση όλων των δικαιωμάτων των πολιτών απέναντι στη διοίκηση

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γνωρίζατε ότι η Περιφέρεια οφείλει να διεκπεραιώνει τις υποθέσεις των ενδιαφερομένων και να αποφαίνεται εγγράφως ή ηλεκτρονικά για τα αιτήματά τους μέσα σε διάστημα 50 ημερών; Πιθανολογούμε πως όχι, αφού απέναντι στη διοίκηση οι πολίτες αισθανόμαστε κατά βάση ανίσχυροι, ότι απολαμβάνουμε ελάχιστα ή καθόλου δικαιώματα. Και όμως, η συνδιαλλαγή μας με τις υπηρεσίες είναι απολύτως ισότιμη, όπως προκύπτει από τη Χάρτα Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων Πολιτών της Περιφέρειας Αττικής.

Το κείμενο που συνέταξε ο δικηγόρος και Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης Βασίλης Σωτηρόπουλος, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Εξυπηρέτησης του Πολίτη, αποσαφηνίζει τι ισχύει σε σχέση με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πολιτών στην επαφή τους με τη διοίκηση, συγκεντρώνοντας τη σχετική πληροφορία από όλες τις διαθέσιμες πηγές: το Σύνταγμα, τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας κ.ά.

«Είναι η πρώτη φορά που συγκεντρώνεται σε ένα κείμενο όλο το περιεχόμενο των δικαιωμάτων των πολιτών» λέει στην «Κ» ο κ. Σωτηρόπουλος, ο οποίος είχε και τη σχετική πρωτοβουλία. «Χρειάστηκε μεγάλη έρευνα, αφού οι διάφοροι Κώδικες που αφορούν τη δημόσια διοίκηση αναφέρουν μόνο τα πολύ βασικά δικαιώματα. Δεν αναφέρουν για παράδειγμα το δικαίωμα της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, την οποία έχει αναγνωρίσει μόνο το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο σημαίνει ότι δεν μπορείς να φέρνεις νόμους που να ανατρέπουν κεκτημένα δικαιώματα και να αιφνιδιάζουν τους πολίτες».

Γνωρίζατε ότι αν ένας πολίτης καταθέσει αίτηση σε αναρμόδια υπηρεσία, η υπηρεσία αυτή οφείλει μέσα σε τρεις ημέρες να τη διαβιβάσει στην αρμόδια υπηρεσία και να το γνωστοποιήσει στον ενδιαφερόμενο; Ακόμη ότι, αν κάποια υπόθεση δεν μπορεί να διεκπεραιωθεί λόγω αντικειμενικής αδυναμίας, η υπηρεσία οφείλει να γνωστοποιήσει στον πολίτη τους λόγους της καθυστέρησης; «Οτι η διοίκηση θα πρέπει να απαντάει σε 50 μέρες το πολύ, δεν το γνωρίζουν οι πολίτες, με αποτέλεσμα να μην το τηρούν και οι υπηρεσίες» σημειώνει ο κ. Σωτηρόπουλος. «Κι όμως υπάρχει το δικαίωμα της εμπρόθεσμης διεκπεραίωσης, το οποίο επιθυμούμε οι πολίτες να το διεκδικούν».

Η σύνταξη της Χάρτας προβλεπόταν από το πρόγραμμα «Καλλικράτης» για όλες τις περιφέρειες της χώρας, χωρίς ωστόσο καμία μέχρι σήμερα να έχει κάνει σχετικό βήμα. Πάντως, όπως διευκρινίζει ο κ. Σωτηρόπουλος, όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να υιοθετήσουν τη Χάρτα Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων Πολιτών της Περιφέρειας Αττικής που σύντομα θα είναι διαθέσιμη ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της περιφέρειας.

«Ως Συμπαραστάτης του Πολίτη ήμουν υποχρεωμένος να ψάχνω ένα σωρό διαφορετικούς νόμους, κώδικες και διατάγματα έπειτα από κάθε καταγγελία. Δεν υπήρχαν κάπου γραμμένα τα θεμελιώδη δικαιώματά μας. Τώρα που υπάρχει η Χάρτα, όλη η έρευνά μας για το αν μια υπηρεσία έχει τηρήσει τους νόμους θα βασίζεται σε αυτή. Θα γίνει ένα ενεργό κείμενο στην καθημερινότητα του πολίτη».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή