ΕΛΛΑΔΑ

Το κέντρο της Αθήνας τονίζεται από τη δική του «Περισπωμένη»

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην οδό Γεωργίου Γενναδίου 5 το παλιό αθηναϊκό σπίτι έχει πάρει νέα ζωή. Είναι στη σκιά της Ζωοδόχου Πηγής, ανάμεσα στην Ακαδημίας και στη Φειδίου, στην «καρδιά του βιβλιόκοσμου», όπως λέει ο Σωτήρης Ζ. Φασούλας, ο εκδότης της «Περισπωμένης». Τα πέντε χρόνια ζωής αυτού του μικρού εκδοτικού οίκου, που άνθησε στους δύσκολους καιρούς σαν εξωτικό άνθος καλλιέπειας και αισθητισμού, σηματοδοτήθηκαν αυτές τις ημέρες με το άνοιγμα του βιβλιοπωλείου του, ενός χώρου που συνδυάζει την έδρα του οίκου, το κέντρο διανομής και τη διάθεση των τίτλων του.

Το βιβλιοπωλείο στεγάζεται εκεί όπου εξ αρχής ήταν ο εκδοτικός οίκος από το 2011, ένας χώρος που έως τώρα ήταν κυρίως αποθηκευτικός και χρηστικός. «Η “Περισπωμένη” βρήκε τη θέση της σε αυτό το οικογενειακό κτίριο», λέει ο Σωτήρης Ζ. Φασούλας (ποιητής ο ίδιος, γνωστός ως Σωτήρης Σελαβής). Ως χειρώνακτας, εμμονικός με την αισθητική και τη λεπτομέρεια, την αναζήτηση σπάνιων τίτλων, ταλέντων και αύρας μίας πνευματικής αριστοκρατίας, ο Σωτήρης Ζ. Φασούλας ταυτίζεται με την «Περισπωμένη» με έναν τρόπο σχεδόν απόλυτο.

Στον ίδιο χώρο είχε το δικηγορικό γραφείο του ο Ζήσης Φασούλας, ο πατέρας του Σωτήρη. Σήμερα είναι ένας χώρος νέας λάμψης, διακριτικής όπως είναι το ύφος της «Περισπωμένης» αλλά ευδιάκριτης. «Το βιβλιοπωλείο είναι η προέκταση του αισθητικού στίγματος του εκδοτικού οίκου», εξηγεί ο Σωτήρης Ζ. Φασούλας. «Ο χώρος είναι σαν ένας ακόμη “τίτλος” της “Περισπωμένης”». Οσοι παρέστησαν στα εγκαίνια του περασμένου Σαββάτου διαπίστωσαν αυτήν την ταύτιση, που βεβαίως δεν εξέπληξε, καθώς ο ίδιος ο λόγος ύπαρξης της «Περισπωμένης» είναι η υπεράσπιση μίας ορισμένης αισθητικής και ενός κανόνα ήθους. Η «Περισπωμένη» ανήκει σε εκείνο το παρακλάδι του μεγάλου δέντρου του εκδοτικού χάρτη, που συντίθεται κατά κανόνα από δημιουργήματα αφοσιωμένων εραστών του βιβλίου, της ποίησης, των αθησαύριστων σπαραγμάτων, των χαμηλόφωνων δημιουργών, του αριστοκρατικού χάρτινου ελιτισμού σε μία δημοκρατία πολτού. Ο ελιτισμός χρησιμοποιείται εδώ για να υπογραμμιστεί η αντίστιξη στη μαζική παραγωγή, με την οποία διαφοροποιείται όχι μόνο από πλευράς μεγέθους αλλά και φιλοσοφίας.

Η «Περισπωμένη» συστήθηκε στην αγορά το 2011 με τις «Ελεγείες του Ντουίνο» του Ρίλκε, σε μετάφραση - σημειώσεις Σωτήρη Σελαβή και επίμετρο Κώστα Κουτσουρέλη. Ηταν η πρώτη εκδοτική carte de visite. Η καθιέρωση της «Περισπωμένης» ως ενός οίκου προσωπικού ύφους, κοσμοπολιτισμού και ολιστικής αισθητικής αντίληψης (χαρτί, εικαστικά κοσμήματα, γραμματοσειρά, εξώφυλλα) δεν ήταν φυσικά απλή υπόθεση, αλλά ούτε και ο Σωτήρης Ζ. Φασούλας είναι ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Τώρα επέτυχε να έχει έναν χώρο που να τον αντιπροσωπεύει και να διευκολύνει και τη διανομή των βιβλίων που την έκανε μόνος του. Και η «Περισπωμένη» από την αθηναϊκή ναυαρχίδα της εκπέμπει νέους τίτλους, όπως τα «Κείμενα για τη μουσική» του Ρίλκε (μτφρ. Μ. Περράκης), τη νέα συλλογή του Αντώνη Ζέρβα, τα 25 χαϊκού «Ορυζώνος και Κυκλάδων», ένα για κάθε κυκλαδονήσι, της Ελενας Παλλαντζά, και το δοκίμιο του Θανάση Πολλάτου «Ο Μερλώ-Ποντύ και η κοινοτοπία της δημιουργίας».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ