ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η πτώση της τιμής πετρελαίου δοκιμάζει την Ocean Rig

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

H μεγάλη υποχώρηση των τιμών πετρελαίου τα τελευταία έτη καθιστά οικονομικά μη βιώσιμες την έρευνα και την εκμετάλλευση σε μεγάλα αλλά και μικρότερα βάθη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ενέργεια

Σε προειδοποίηση πως ενδέχεται να προσφύγει ακόμα και σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της στο πλαίσιο του αμερικανικού ή άλλου πτωχευτικού δικαίου, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα της βιωσιμότητας χρέους της, της τάξης των 4 δισ. δολ., προχώρησε η εισηγμένη στο NASDAQ ναυτιλιακή εταιρεία Ocean Rig συμφερόντων του Ελληνα εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου.

Η εταιρεία, που δραστηριοποιείται στην αγορά έρευνας και εκμετάλλευσης υπεράκτιων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων μεγάλου βάθους, με στόλο 13 πλοίων και πλατφορμών αξίας 6,2 δισ. δολ., σύμφωνα με την ίδια, πληροφόρησε την αγορά σε τηλεδιάσκεψη, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου, πως έχει ξεκινήσει συζητήσεις «με οικονομικούς και νομικούς συμβούλους για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας της κεφαλαιακής δομής και των εναλλακτικών λύσεων που ενδέχεται να ακολουθήσει». Εξήγησε, δε, πως η απόφαση αυτή υπαγορεύεται από τη «συνεχιζόμενη κρίση στην αγορά και τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις των αναλυτών πως η ανάκαμψή της μπορεί να μην υλοποιηθεί πριν περάσουν πολλά χρόνια.

Η Ocean Rig ενδέχεται, έτσι, να προστεθεί σε πολλές άλλες εταιρείες του κλάδου που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν με αυτόν τον τρόπο την κρίση στην αγορά. Υπενθυμίζεται πως την άνοιξη του 2015 άλλη μία ελληνικού ενδιαφέροντος παρουσία στον κλάδο, αυτή της Metrostar, συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόδωρου Αγγελόπουλου, σε κοινοπραξία με τη νορβηγική Οdfjell, αντιμετώπισε προβλήματα εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών της και έληξε με την αποεπένδυση του επιχειρηματία από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Η κρίση στον ειδικευμένο αυτόν ναυτιλιακό τομέα μεγάλης εντάσεως κεφαλαίου, που απασχολεί πλοία και πλατφόρμες η ναυπήγηση των οποίων κοστίζει αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια για το κάθε ένα, έχει προκληθεί από τη μεγάλη υποχώρηση των τιμών πετρελαίου τα τελευταία έτη, η οποία καθιστά οικονομικά μη βιώσιμες την έρευνα και την εκμετάλλευση σε μεγάλα αλλά και μικρότερα βάθη. Ως αποτέλεσμα, οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες έχουν παγώσει τα σχετικά επενδυτικά τους προγράμματα και οι ναύλοι των εν λόγω πλοίων έχουν υποχωρήσει σε επίπεδα πολύ κάτω από τα αναγκαία για να καλυφθούν τα λειτουργικά τους έξοδα, πόσο μάλλον και τα χρηματοοικονομικά.

Σύμφωνα με το management της Ocean Rig αλλά και πολλών αναλυτών, απαιτούνται τιμές πετρελαίου της τάξης των 60 με 70 δολαρίων το βαρέλι για να είναι οικονομικά βιώσιμη η δραστηριότητα αυτή, με εξαίρεση πολύ συγκεκριμένα project. Καθώς τα ναυλοσύμφωνα για ορισμένα από τα πλοία της ναυτιλιακής λήγουν το επόμενο διάστημα, ο κίνδυνος να μείνουν χωρίς δουλειές –ενώ τα έξοδα και τα τοκοχρεολύσια τρέχουν– είναι αυξημένος.

Η Ocean Rig δήλωσε ότι δεν έχει λάβει ακόμα συγκεκριμένες αποφάσεις, αλλά πως είναι «φανερό ότι οι όροι του χρέους της πρέπει να τροποποιηθούν ή αυτό να ανταλλαχθεί με νέο χρέος ή και μετοχικούς τίτλους, και ορισμένοι κάτοχοι χρέους μπορεί να έχουν μικρή ή καμία ανάκτηση της επένδυσής τους».

Αποκάλυψε, μάλιστα, πως την έχουν ήδη προσεγγίσει για το ζήτημα κάποιοι εκ των κατόχων ομολόγων και άλλων δανειακών υποχρεώσεών της για το ζήτημα, συνεπικουρούμενοι μάλιστα από νομικούς και οικονομικού συμβούλους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ