ΚΟΣΜΟΣ

Αναδιοργανώνεται το πιο δημοφιλές μουσείο της Ιταλίας

RACHEL DONADIO / THE NEW YORK TIMES

Τιτάνιο το έργο που έχει μπροστά του ο νέος διευθυντής του Μουσείου Ουφίτσι. Κατά πόσον η Ιταλία είναι έτοιμη για μεταρρυθμίσεις είναι ένα ερώτημα που θα απαντηθεί με τον χρόνο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Εϊκε Σμιντ, ο νέος διευθυντής του Μουσείου Ουφίτσι στη Φλωρεντία, ο πρώτος αλλοδαπός που καταλαμβάνει αυτήν τη θέση, έκανε αυτό που έμοιαζε λογικό. Την άνοιξη τοποθέτησε μεγάφωνα που προειδοποιούσαν τους επισκέπτες για τη λαθραία πώληση εισιτηρίων και τους πορτοφολάδες που κατακλέβουν όσους περιμένουν στις ουρές έξω από το πιο φημισμένο μουσείο της Ιταλίας. Ομως, δεν δέχθηκαν όλοι καλά αυτή την πρωτοβουλία. Λίγες ημέρες αργότερα, αστυνομικοί έφτασαν στο γραφείο του και του επέδωσαν έγγραφο σύμφωνα με το οποίο οφείλει να πληρώσει πρόστιμο 300 ευρώ για αναμετάδοση χωρίς ειδική άδεια. «Αρχικά θύμωσα», λέει ο Σμιντ, Γερμανός ιστορικός της Τέχνης. Ωστόσο, βρήκε την ευκαιρία να πληροφορήσει τις διωκτικές αρχές ότι θα πλήρωνε το πρόστιμο από την τσέπη του.

Οι κάτοικοι της Φλωρεντίας τον πλησίαζαν στον δρόμο για να του εκφράσουν την υποστήριξή τους. Οι αντιδράσεις, όμως, στο πείραμα των μεγαφώνων υποδεικνύουν μία βασική πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει ο Σμιντ. Καθώς παλεύει για να διαχειριστεί τα πλήθη, να συγκεντρώσει περισσότερα χρήματα και να βελτιώσει την εμπειρία επίσκεψης, άραγε θα εξακολουθήσει να βασίζεται στη λαϊκή υποστήριξη προκειμένου να υπερκεράσει τους γραφειοκρατικούς περιορισμούς, τα συμφέροντα και τις πολιτικές ίντριγκες;

Πέρυσι το Μουσείο Ουφίτσι, το Παλάτσο Πίτι και οι Κήποι Μπόμπολι συνενώθηκαν σε μία ενότητα, την οποία επισκέφθηκαν 3,4 εκατομμύρια άνθρωποι φέρνοντας στο κράτος έσοδα ύψους 17,3 εκατομμυρίων ευρώ. Στόχος του Σμιντ είναι να βελτιώσει την επισκεψιμότητα του μουσείου, να επιβλέψει την ανακαίνιση του κτιρίου, να αναδιοργανώσει τη διοίκηση, να αναβαθμίσει τα προγράμματα των εκθέσεων αλλά και να βρει νέους και έξυπνους τρόπους για να εκθέσει τη συλλογή του μουσείου, που περιλαμβάνει χιλιάδες έργα τέχνης.

Τα πράγματα φαίνεται ότι αλλάζουν στην Ιταλία και η πρόσληψη του Σμιντ από το Ινστιτούτο Τέχνης της Μινεάπολης, όπου εργαζόταν ως έφορος, αποτελεί μέρος της ευρύτατης μεταρρύθμισης που έδωσε σε 20 καλλιτεχνικά ιδρύματα μεγαλύτερη αυτονομία από το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού. Το υπουργείο, αξίζει να σημειωθεί, για πρώτη φορά άνοιξε τις θέσεις των διευθυντών και σε υποψηφίους από το εξωτερικό.

Η μεταρρύθμιση, η οποία προάγεται από τον υπουργό Ντάριο Φραντσεσκίνι, στοχεύει στο να αναδείξει νέα ταλέντα και να φέρει σε αυτά τα «υπερμουσεία» μεγαλύτερο έλεγχο στα οικονομικά, τις εκθέσεις αλλά και τα καφέ και τα πωλητήρια. Το ερώτημα που αντιμετωπίζει ο Σμιντ είναι κατά πόσον μπορεί να αλλάξει η Ιταλία. Το ίδιο ερώτημα καλείται να απαντήσει και ο πρωθυπουργός της χώρας Ματέο Ρέντσι. Ανέλαβε την εξουσία το 2014 υποσχόμενος μεταρρυθμίσεις, αλλά σήμερα βλέπει τους πάντες να αντιστέκονται πεισματικά. Η δημιουργία αυτόνομων μουσείων θα αποτελέσει τμήμα της κληρονομίας που θα αφήσει πίσω του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ