ΥΓΕΙΑ

Οι θετικές σκέψεις, πανάκεια για την αϋπνία

RONI CARYN ROBIN / THE NEW YORK TIMES

Η γνωσιακή θεραπεία της συμπεριφοράς βοηθά να κοιμηθείτε καλά τη νύχτα και χωρίς ενοχλητικές διακοπές.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ολοι έχουμε ακούσει για τη δύναμη της θετικής σκέψης, αλλά ένα από τα ερωτήματα είναι κατά πόσο κάτι τέτοιο βοηθάει και στην καταπολέμηση της αϋπνίας. Σήμερα, πολλοί προτείνουν ως θεραπεία για όσους δυσκολεύονται να πέσουν για ύπνο, ή ξυπνούν κατά τη διάρκεια της νύχτας και μένουν ξάγρυπνοι, τη γνωσιακή θεραπεία της συμπεριφοράς. Βέβαια, όποιος δεν μπορεί να βρει ψυχοθεραπευτή στην πόλη του προκειμένου να δοκιμάσει τα οφέλη της θεραπευτικής προσέγγισης, μπορεί να καταφύγει στο Διαδίκτυο και να κατεβάσει το σχετικό πρόγραμμα. Οπως φαίνεται, αυτά τα προγράμματα είναι αποτελεσματικά. Πρόσφατη αξιολόγηση των κλινικών δοκιμών στον τομέα υποδεικνύει ότι οι πάσχοντες από αϋπνία κατάφεραν να βελτιώσουν τον ύπνο τους είτε ακολουθούσαν πρόγραμμα γνωσιακής θεραπείας της συμπεριφοράς διαδικτυακά, είτε βρίσκονταν πρόσωπο με πρόσωπο με κάποιον ψυχοθεραπευτή. Ομολογουμένως, τα διαδικτυακά προγράμματα είναι πολύ φθηνότερα από το να επισκέπτεστε κάποιον ειδικό. Ενα από αυτά, που αποτελείται από μαθήματα διαρκείας πέντε εβδομάδων, ονομάζεται Conquering Insomnia (Κατακτώντας την Αϋπνία) και κοστίζει μόλις 40 δολάρια, ένα άλλο πρόγραμμα, το SHUTi, κοστίζει 135 δολάρια για 16 εβδομάδες. Η αλήθεια είναι ότι η γνωσιακή θεραπεία της συμπεριφοράς για την καταπολέμηση της αϋπνίας είναι μία σοβαρή θεραπευτική προσέγγιση που επικεντρώνεται στην επίλυση προβλημάτων. Προφανώς δεν προσφέρει βαθιές αναλύσεις για τους ψυχολογικούς λόγους που δεν σας επιτρέπουν να κοιμηθείτε κατά τη διάρκεια της νύχτας, αλλά σας εξοπλίζει με σωστές πληροφορίες που θα θέσουν εν αμφιβόλω κάποιες από τις πεποιθήσεις σας για τον ύπνο.

«Υγιεινή του ύπνου»

Το πρόγραμμα «Κατακτώντας την Αϋπνία» σάς μαθαίνει καλές συνήθειες, τη λεγόμενη «υγιεινή του ύπνου»: να σηκώνεστε από το κρεβάτι την ίδια ώρα καθημερινά, να μην παρακοιμάστε περισσότερο από μισή ώρα ακόμα και τα Σαββατοκύριακα, έστω και αν σας λείπει ύπνος, να χρησιμοποιείτε το κρεβάτι αποκλειστικά για ύπνο και σεξ και να δημιουργήσετε μία ρουτίνα προετοιμασίας της ώρας του ύπνου. Το κομβικό, όμως, κομμάτι της γνωσιακής ψυχοθεραπείας είναι ο μετασχηματισμός των αρνητικών σκέψεων. Αν, παραδείγματος χάρη, ξαγρυπνάτε σκεπτόμενοι ότι αύριο θα είσαστε πτώμα επειδή δεν κοιμάστε, τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι δεν πρόκειται να κοιμηθείτε. Η γνωσιακή θεραπεία επιβάλλει να αντικαταστήσετε την αρνητική σκέψη με μία θετική. Να σκέφτεστε, παραδείγματος χάρη, «θα κοιμηθώ τελικά», «μπορώ να αντιμετωπίσω την αϋπνία αν συμβαίνει μερικά βράδια» και «μπορώ να λειτουργήσω ακόμα και όταν δεν έχω κοιμηθεί».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ