ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τη μερίδα του λέοντος της αγοράς έλαβε ο ΟΤΕ λόγω των ευρυζωνικών συνδέσεων

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι ισχυροί καθίστανται ισχυρότεροι στις τηλεπικοινωνίες, καθώς η οικονομική κρίση συvεχίζεται. Ο ΟΤΕ ύστερα από περίπου μια ντουζίνα χρόνια συνεχούς απώλειας μεριδίου αγοράς στη σταθερή τηλεφωνία, τα τελευταία έτη, χάρις και στην οικονομική ευρωστία του κερδίζει μερίδιο αγοράς. Το ίδιο ισχύει, αλλά σε μικρότερη έκταση, και για τους επόμενους παίκτες της αγοράς, Vodafone και Wind Hellas. Χαμένοι βγαίνουν οι μικροί της αγοράς, οι οποίοι, έχοντας κλειστές γραμμές χρηματοδότησης, αδυνατούν ν’ ανταγωνιστούν, είτε στο επίπεδο των υποδομών είτε σε επίπεδο εμπορικής πολιτικής.

Ο ΟΤΕ, έπειτα από πολλά χρόνια διάβρωσης του μεριδίου αγοράς, πλέον, σιγά αλλά σταθερά, ενισχύεται ιδίως στην αγορά των ευρυζωνικών συνδέσεων σταθερής. Το μερίδιό του από 41% στις αρχές του 2014, ανήλθε σε περισσότερο από 43% στο τέλος του καλοκαιριού του 2016. Η εταιρεία αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων έλαβε τη μερίδα του λέοντος στις νέες ευρυζωνικές συνδέσεις. Περίπου έξι στις 10 νέες συνδέσεις ενεργοποιούνται από τις υπηρεσίες του ΟΤΕ.

Οι αιτίες της ανάπτυξης

Προς την κατεύθυνση αυτή βοηθάει αφενός μεν η ισχυρή εμπορική πολιτική της εταιρείας, αλλά και η επένδυσή της σε νέες υποδομές, όπως το VDSL. Η τεχνολογία αυτή προσφέρει 25% έως 100% υψηλότερες ταχύτητες μετάδοσης απ’ ό,τι η πιο διαδεδομένη τεχνολογία του ADSL, και τώρα αναπτύσσεται ταχύτατα. Από 20.000 πελάτες που είχε ο ΟΤΕ το α΄ τρίμηνο του 2013, το β΄ τρίμηνο του 2016 διέθετε 186.000 πελάτες.

Μοχλός ανάπτυξης του ΟΤΕ είναι και η υπέρογκη επένδυσή του στην υπηρεσία ΟΤΕ TV. Η τελευταία συμπαρασύρει πολλούς καταναλωτές να επιλέξουν τον ΟΤΕ όχι μόνο για την υπηρεσία συνδρομητικής τηλεόρασης, αλλά και για τις υπηρεσίες τηλεφωνίας και Internet, οι οποίες προσφέρονται σε πακέτο. Και όσο το περιεχόμενο και η ποιότητα των ελεύθερων καναλιών υποχωρεί, τόσο οι καταναλωτές θα στρέφονται σε συνδρομητικές υπηρεσίες, παρά τα φορολογικά εμπόδια που θέτει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων.

O OTE δεν προσφέρει ξεχωριστά οικονομικά στοιχεία για τις δραστηριότητες της συνδρομητικής τηλεόρασης. Είναι σίγουρο όμως ότι για πολλά χρόνια υπήρξε χωνευτήρι κεφαλαίων, χωρίς κέρδος. Ωστόσο για μια επιχείρηση με υψηλή κερδοφορία, με διαθέσιμα που ανέρχονται σε 1 δισ. ευρώ και πολύ χαμηλό δανεισμό, μπορεί εύκολα να χρηματοδοτήσει την εξαγορά των δικαιωμάτων του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου με περίπου 120 εκατ. ευρώ. Επίσης διαθέτει την ισχύ για την απόκτηση ποιοτικού περιεχομένου. Ετσι η διοίκηση της εταιρείας δηλώνει απερίφραστα ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα καταστεί κορυφαία (market leader) της αγοράς, ξεπερνώντας τη Nova (Forthnet). Στο τέλος Ιουνίου 2016, ο ΟΤΕ διέθετε 460 συνδρομητές τηλεόρασης και μερίδιο 48%, έναντι 52% της Nova. Αύξηση μεριδίου στη σταθερή ωστόσο παρουσιάζουν και η Vodafone και η Wind.

Οι δύο εταιρείες, οι οποίες συνεργάζονται στην ανάπτυξη δικτύων κινητής τηλεφωνίας και σταθερής τηλεφωνίας νέας γενιάς, θεωρείται ότι ακολουθούν λιγότερο επιθετική πολιτική απέναντι στην αγορά. Ο λόγος είναι ότι οι δύο εταιρείες συμμετέχουν με ποσοστό 40% στη Forthnet, η οποία καθώς στερείται αναπτυξιακών κεφαλαίων, χάνει συνεχώς μερίδιο αγοράς.

Ο ρόλος των Αράβων

Οι Αραβες μέτοχοι, παρά τις υπερφίαλες διακηρύξεις του παρελθόντος, έχουν κλείσει τις κάνουλες της χρηματοδότησης τα τελευταία χρόνια. Μόνο στις αρχές του 2015 έβαλαν χρήματα, περί τα 12 εκατ. ευρώ, και υπό τον φόβο να χάσουν τον έλεγχο της επιχείρησης. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με τη CYTA Hellas, καθώς η μητρική κυπριακή εταιρεία κλείνει σταδιακά την κάνουλα της χρηματοδότησης.

H πορεία που έχει πάρει η αγορά δείχνει ότι η συγκέντρωση στις τηλεπικοινωνίες θα συνεχιστεί. Οι εταιρείες Forthnet και CΥΤΑ Hellas, χωρίς νέα χρηματοδότηση από υφιστάμενους ή νέους επενδυτές, είναι καταδικασμένες να εκλείψουν, είτε μέσω εξαγοράς τους είτε μέσω πτώχευσης, όπως συνέβη με την On Telecoms. Η πορεία αυτή θεωρείται αναπόφευκτη, ιδιαίτερα όσο η ελληνική οικονομία παραμένει σε ύφεση.

Aυτό καταδεικνύει και η σύμπραξη που έχει επιτευχθεί σε πολλά επίπεδα μεταξύ Vodafone και Wind Hellas. Οι δύο τελευταίες, παρά τους πλούσιους μετόχους τους, στην πράξη ωθούν την αγορά σε ένα ντε φάκτο δυοπώλιο που θα ελέγχει σχεδόν το 100% της αγοράς κινητής τηλεφωνίας, το 78% της σταθερής τηλεφωνίας και το 50% της συνδρομητικής τηλεόρασης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ