Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Ολα του στίβου δύσκολα

Κύριε διευθυντά
Το επίπεδο μετάδοσης των Ολυμπιακών Αγώνων από την κρατική τηλεόραση δεν ήταν αυτό που θα έπρεπε. Με κάποιες λίγες εξαιρέσεις, οι αθλητικοί σχολιαστές ήταν μετριότατοι έως εκνευριστικοί. Ειδικότερα, υπήρχε σχολιαστής με βαριά προφορά (π.χ. διακοsha, τετρακοsha κ.λπ.) και μεγάλη δυσκολία να προφέρει σωστά την πλειονότητα των ξένων ονομάτων αθλητών και χωρών. Υπήρχε και έτερος που μιλούσε τόσο γρήγορα και τόσο φλύαρα που ήταν δύσκολο ο τηλεθεατής να τον παρακολουθήσει. Νόμιζαν, μάλιστα, ότι μεταδίδουν ποδοσφαιρικό αγώνα. Αναπολούμε την εποχή –κυρίως– Διακογιάννη κ.ά. Αλλη παιδεία, άλλο επίπεδο.

Δημητρης Αλεξανδρακης - Πολιτικός μηχανικός

Eνας ευεργέτης του πολιτισμού μας

Kύριε διευθυντά
H αναστήλωση των κλασικών μνημείων της Aκροπόλεως αποτέλεσε θεμελιώδους σημασίας προσφορά στον ελληνικό και, γενικότερα, στον δυτικό πολιτισμό. Hταν το πιο γνωστό έργο του εκλιπόντος αρχιτέκτονα καθηγητή Xαράλαμπου Mπούρα (1933 - 2016). Kάθε αναφορά σε αυτόν τον άθλο (βλ. το άρθρο του Nίκου Bατόπουλου, «Kαθημερινή», 28-7-2016) θα είναι πλέον εύκολο να στοιχειοθετηθεί στο απώτερο μέλλον, με τη λεπτομερέστερή του εικόνα. Διότι ο X. Mπούρας και οι άξιοι συνεργάτες του άφησαν πίσω τους πλήρη τεκμήρια αυτής της γιγαντιαίας προσπάθειας – πράξη μοναδική στην ιστορία των αναστηλώσεων: δημοσιευμένοι τόμοι, προγράμματα, μελέτες, αποτυπώσεις και σχέδια λεπτομερειών, φωτογραφικό υλικό, πρακτικά των ειδικών διεθνών συνεδρίων όπου έχουν καταγραφεί οι σχολαστικές κριτικές Eλλήνων και ξένων επιστημόνων επί των επιμέρους αναστηλωτικών προτάσεων. Tο μέγιστο μέρος αυτού του αρχείου είναι προσβάσιμο και σε ψηφιακή μορφή. Δεν είναι ίσως τόσο γνωστή η δράση του X. Mπούρα στο ακαδημαϊκό πεδίο, ως καθηγητού μαθημάτων της Iστορίας της Aρχιτεκτονικής, ακόμη και των αναστηλώσεων. Στην Aρχιτεκτονική Σχολή του Eθνικού Mετσοβίου Πολυτεχνείου, στα ιστορικά και πολύπαθα κτίρια επί της οδού Πατησίων, ίδρυσε κατά τη δεκαετία του 1970 –με τη συμβολή και νεότερων καθηγητών– το πιο άρτιο, πολυδύναμο σπουδαστήριο του είδους του στον ελληνικό χώρο. Eξοπλισμένο αυτό με σπουδαία βιβλιοθήκη και με πληροφοριακό αρχείο, καθώς και φωτοθήκη για περίπου 35.000 μνημεία, αποτέλεσε καθημερινό κέντρο σπουδής των φοιτητών και των ερευνητών αλλά και των φιλομαθών πολιτών που γνώριζαν τη φιλόξενη ατμόσφαιρά του. Πάνω στην ακμή της σταδιοδρομίας του ο X. Mπούρας εισήγαγε τη διδασκαλία του μαθήματος της προστασίας των μνημείων σε προπτυχιακό και εν συνεχεία σε διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα. H απόδοση του Mεταπτυχιακού των Aναστηλώσεων υπήρξε τόσον υψηλή, ώστε η δράση των αποφοίτων του (σε δημόσιους και σε ιδιωτικούς φορείς) άλλαξε ριζικά την ποιότητα της μεταχειρίσεως του μνημειακού αρχιτεκτονικού μας πλούτου, κατά κοινή ομολογία. Mε λίγα λόγια, ο X. Mπούρας υπήρξε ένας ανώτερης κλίμακας ευεργέτης του πολιτισμού μας. Aκολούθησε τη νοοτροπία στο Mετσόβιο Πολυτεχνείο των μεγάλων ακαδημαϊκών προσωπικοτήτων του 20ού αιώνα, όπως του A. Oρλάνδου, του Π. Mιχελή, του Δ. Πικιώνη και άλλων προκατόχων του. Διετήρησε και μετέδωσε έτσι τη θαυμαστή ισορροπία μεταξύ του τεχνικού (του πρακτικού δηλαδή) παράγοντα και του ουμανιστικού ιδεώδους, καλλιεργώντας και αυτός με τη σειρά του το ιδιαίτερο γνώρισμα, την ιδιαίτερη αντίληψη εκπαιδεύσεως στην Aνωτάτη Σχολή Aρχιτεκτόνων του EMΠ, που τη χαρακτήριζε από την εποχή της ιδρύσεώς της το 1917.

Mανος Mπιρης - Oμότιμος καθηγητής EMΠ

Η διαφήμιση της ΕΥΔΑΠ
Κύριε διευθυντά
Αναφορικά με το άρθρο του συντάκτη σας, Π. Μανδραβέλη, με τον τίτλο «Η περιττή διαφήμιση της ΕΥΔΑΠ», επιθυμούμε να ενημερώσουμε τους αναγνώστες σας για τα εξής:

Η σημερινή διοίκηση της ΕΥΔΑΠ καινοτομεί, ασκεί κοινωνικό έργο και βάζει τέλος σε φαύλες πρακτικές του παρελθόντος σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι στοχευμένες επικοινωνιακές της εκστρατείες.

Συγκεκριμένα λοιπόν, στη διάρκεια των 13 μηνών ευθύνης της σημερινής διοίκησης της ΕΥΔΑΠ, η συνολική δαπάνη για την προβολή της εταιρείας είναι περίπου 400.000 ευρώ – ποσό που αποτελεί μόλις το 20% της διαφημιστικής δαπάνης των προηγούμενων διοικήσεων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Αυτό δείχνει ότι με τον ίδιο ρυθμό, τη φετινή χρονιά θα δαπανηθούν 450.000, ήτοι 25% του προϋπολογισθέντος ποσού και όχι 2.450.000 ευρώ, όπως ψευδώς αναγράφεται.

Περαιτέρω, έχουμε καθιερώσει σαφείς κανόνες για να πάψει μια και καλή μια απαράδεκτη πρακτική σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, και, εντέλει, σε βάρος των πολιτών. Βάλαμε τέλος στη σκανδαλώδη χαριστική μεταχείριση ορισμένων, ενίοτε λαθρόβιων, ΜΜΕ (εντύπων, ιστοσελίδων, κ.ά.) που με μηδενική απήχηση (με όρους επισκεψιμότητας, κυκλοφορίας) ελάμβαναν τεράστια κομμάτια της διαφημιστικής δαπάνης της εταιρείας. Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση της «Ακρόπολης» που με μη ανιχνεύσιμη κυκλοφορία ελάμβανε από την εταιρεία 10.000 ευρώ τον μήνα στο πλαίσιο της διαφημιστικής προβολής. Πλέον η απολύτως αναγκαία προβολή ορισμένων δραστηριοτήτων της ΕΥΔΑΠ υλοποιείται με αδιάβλητο τρόπο, με καταβολή μικρών ποσών, στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων. Το «πάρτι» με τα χρήματα των φορολογουμένων που διασπαθίζονταν προς όφελος ορισμένων, με το πρόσχημα της «διαφημιστικής δαπάνης» της ΕΥΔΑΠ, τελείωσε εδώ και 13 μήνες. Η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ προγραμματίζει νέα στοχευμένη επικοινωνιακή εκστρατεία με δύο στόχους, που υπογραμμίζουν την κοινωνική συμβολή της εταιρείας και την αντιμετώπιση του νερού ως κοινωνικού αγαθού. α) Την ευρύτερη γνωστοποίηση του κοινωνικού τιμολογίου της εταιρείας, που ανακουφίζει ευπαθείς οικονομικά ομάδες, επιτρέποντάς τους να έχουν δωρεάν πρόσβαση στην απαραίτητη για βασικές ανάγκες ποσότητα νερού. Και β) την πρόσκληση των πολιτών που έχουν απλήρωτους λογαριασμούς προς την ΕΥΔΑΠ, να προχωρήσουν σε άμεσο διακανονισμό χωρίς τόκους και προσαυξήσεις, καταβάλλοντας μικρές δόσεις μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Το συνολικό κόστος για τη στοχευμένη αυτή εκστρατεία ψηφίστηκε από όλα τα μέλη του Δ.Σ. (πλην ενός εκπροσώπου των εργαζομένων), είναι 850.000 ευρώ, ποσοστό δηλαδή κάτω του 0,5% του συνολικού ποσού των οφειλών, το οποίο ανέρχεται σε 217.000.000 ευρώ. Να σημειωθεί ότι η ίδια μέθοδος εφαρμόστηκε πρόσφατα από τη ΔΕΗ και απέφερε πολύ θετικά αποτελέσματα, αφού διακανονίστηκε ποσό άνω των 600.000.000 ευρώ. Η κατανομή της διαφημιστικής αυτής δαπάνης θα γίνει με αδιάβλητο, αντικειμενικό τρόπο, στη βάση κριτηρίων θεαματικότητας, ακροαματικότητας, επισκεψιμότητας των ΜΜΕ, με όρους απόλυτης διαφάνειας. Τα ποσά που θα δοθούν, θα αναρτηθούν κατά τη λήξη της εκστρατείας στην ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ. Τελευταία παρατήρηση προς αποφυγή, ηθελημένων ή μη, παρανοήσεων: οι στοχευμένες επικοινωνιακές εκστρατείες της εταιρείας, τις οποίες αποφασίζει η σημερινή διοίκησή της, δεν αποσκοπούν, σε αντίθεση με ό,τι γινόταν στο παρελθόν, στη διαφήμιση του… νερού. Ο στόχος τους είναι, πέρα βεβαίως από την ενημέρωση για θέματα κοινωνικής ευαισθησίας (όπως η δυνατότητα χρήσης του κοινωνικού τιμολογίου), η προβολή των δυνατοτήτων εξόφλησης των οφειλών προς την εταιρεία. Η εξόφληση των οφειλών, όπως ήδη προαναφέρθηκε, αποτελεί σημαντικότατο παράγοντα για την οικονομική υγεία της ΕΥΔΑΠ. Και τούτο γιατί είναι το μοναδικό, οικονομικά αποτελεσματικό και κοινωνικά επωφελές, μέσο για την αναγκαία στήριξη και βελτίωση της δυνατότητας της ΕΥΔΑΠ να εισπράττει ανεξόφλητους λογαριασμούς. Διότι οι πάντες μπορούν να αντιληφθούν ότι η… εναλλακτική λύση, προκειμένου να πάψει η οικονομική αιμορραγία της εταιρείας (η οποία, εντέλει, είναι σε βάρος του κοινωνικού συνόλου), είναι η επιβολή πολιτικής διακοπής της παροχής του νερού σε καταναλωτές – οριζόντιας διακοπής ενός κοινωνικού αγαθού που θα πλήξει ανεξαιρέτως ευπαθή νοικοκυριά, άτομα με ειδικές ανάγκες, ανέργους, κ.ά. Εξ ου και για τη σημερινή διοίκηση της ΕΥΔΑΠ η επιλογή των στοχευμένων επικοινωνιακών εκστρατειών αποτελεί μονόδρομο μακριά από λαϊκισμούς και ανέξοδη παραπληροφόρηση.

Aμαλια Kατζου - Yπεύθυνη Eπικοινωνίας διευθύνοντος συμβούλου EYΔAΠ

Απάντηση

Η επιστολή μάλλον απευθύνεται στους εργαζόμενους της εταιρείας που έκαναν τις σχετικές καταγγελίες περί του φετινού διαφημιστικού προϋπολογισμού 1.600.000 ευρώ συν τα 850.000 της έκτακτης διαφημιστικής καμπάνιας.Αλλά είναι απορίας άξιον πώς θα δαπανηθούν φέτος μόνο 450.000 ευρώ, όταν (όπως γράφει ο κ. Μπενίσης) η «νέα στοχευμένη επικοινωνιακή εκστρατεία» που πέρασε από το Δ.Σ. θα είναι 850.000 ευρώ;

Πασχος Mανδραβελης

Στοχασμοί παντός καιρού

Κύριε διευθυντά
Τα ενδιαφέροντα των κάθε λογής υποχρεώσεων και επιδιώξεων της τρέχουσας καθημερινότητας, με τα οποία ο άνθρωπος καταπιάνεται δημιουργώντας, αποσπούν, όσο γίνεται, τη σκέψη του απ’ την ιδέα που προκαλεί ο αναπόδραστος θάνατος. Κι όμως, ακόμα κι όταν ο άνθρωπος αισθάνεται να πλησιάζει το τέλος του, νιώθει μια ανομολόγητη ενδόμυχη γαλήνη, που έχει σχέση με τον επικείμενο εναγκαλισμό του με τον Θεό. Για τον άνθρωπο, δεν μας πάει να σκεφτούμε πως προέκυψε από το πουθενά, όταν επιστήμονες συμπαντικών ερευνών ισχυρίζονται γι’ αυτόν ότι αποτελεί μέρος του σύμπαντος, για του οποίου τη δημιουργία σε αρμονική τάξη συνέβαλε, άραγε, θεϊκή τελειότητα ή αόρατες σε μας ουράνιες δυνάμεις, προκαλώντας δέος στον ανθρώπινο νου. Αλλωστε, το κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα του ανθρώπου είναι ότι διέπεται από συνείδηση, η οποία είναι βασικό στοιχείο πρωταρχικής αιτίας, όπου συμβάλλει στο να αποκτά ο άνθρωπος πνευματικές και ψυχικές λειτουργίες κι αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά του από τα ζώα, τα οποία ζουν μόνο για να τρώνε, ενώ αντίθετα ο άνθρωπος δεν ζει μόνο για να τρώει, αλλά τρώει για να ζει. Με βάση αυτή την άποψη, αν σας φαίνεται λογική, ίσως θα υποστήριζε κανείς ότι η διαρκής ανέλιξη της συνείδησης του ανθρώπου, τον ωθεί να μαντέψει a priori τη βαθύτερη εννοιολογική πυκνότητα περί της ουσίας των πραγμάτων.

Παπανδρέου Κων/νος - Φαραί Πατρών

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ