Ο σουρεαλιστικός «Παρθενώνας» της Χαλκιδικής

Ο σουρεαλιστικός «Παρθενώνας» της Χαλκιδικής

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κ​​λασικό σινεμά στο χωριό. Πλαστική καρέκλα στη μέση της πλακόστρωτης πλατείας, δωρεάν παγωμένη μπίρα και «Τα πουλιά» του Αλφρεντ Χίτσκοκ (1963) στην οθόνη. Σουρεαλιστική αλλά πραγματική εικόνα για όσους βρεθήκαμε στον παραδοσιακό διατηρητέο οικισμό «Παρθενώνας» στους πρόποδες του όρους Ιτάμου στη Σιθωνία Χαλκιδικής.

Σε ένα πετρόχτιστο ακατοίκητο χωριό, λίγα χιλιόμετρα μακριά από τον πολύβουο και κοσμοπολίτικο Νέο Μαρμαρά με το Πόρτο Καρράς, φιλοξενείται το «Parthenών Film Festival» που διεξήχθη φέτος για δεύτερη χρονιά και φιλοδοξεί να καταστεί θεσμός. Ενα τριήμερο κλασικών ταινιών από Αμερικανούς, Ευρωπαίους και Ελληνες δημιουργούς, που έχει στόχο να αναδείξει στην τοπική κοινωνία και στους ταξιδιώτες την έβδομη τέχνη μέσα από αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Μια ιδέα πέντε εραστών του θερινού σινεμά που ξεκίνησε τυχαία έπειτα από μια ταινία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2014. Οι κοινές «παρθενιώτικες» ρίζες και οι κοινές αναμνήσεις από τα παιδικά τους χρόνια στο θερινό σινεμά του Ν. Μαρμαρά λειτούργησαν ως κίνητρο για να υλοποιηθεί επιτυχώς το 2015 αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια. «Θέλαμε να δώσουμε στη νέα γενιά την ευκαιρία να νιώσει την εμπειρία του θερινού σινεμά και να δημιουργήσει όμορφες αναμνήσεις. Γι’ αυτό επιλέξαμε αυτό το μέρος και αυτό το είδος», λέει στην «Κ» ο συντονιστής της οργανωτικής επιτροπής Χρήστος Πολίτης.

Εχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του στην ιστορία του σινεμά στο Westminster του Λονδίνου, ο Χρήστος Πολίτης αποφάσισε να επιστρέψει στον τόπο καταγωγής των γονιών του και να «αναστήσει» μέσα από τον κινηματογράφο τον παραδοσιακό οικισμό.

Από περιέργεια ρωτώ γιατί επέλεξαν το κλασικό σινεμά και όχι κάποιο άλλο είδος; «Εμείς αυτό που θέλουμε σχετικά με την επιλογή των ταινιών είναι να προβάλουμε εκείνες της ταινίες που αποτελούν ορόσημο και παράλληλα κομμάτι της ιστορίας του κινηματογράφου. Θέλουμε οι νέες γενιές να έχουν την ευκαιρία να δουν μια ταινία που ενδεχομένως να μην έβλεπαν ποτέ. Τους πάμε πίσω στις δεκαετίες του ’40 με ’80 όπου το σινεμά έθετε κανόνες και έβαζε τα θεμέλια γι’ αυτό που βλέπουμε σήμερα αποτελώντας σημείο αναφοράς. Από τον Χίτσκοκ μέχρι τον Βιτόριο ντε Σίκα και τον Κρις Μαρκέρ, οι ταινίες είναι δημιουργίες που αντέχουν στον χρόνο. Είναι ασφαλείς για το ηλικιακό κοινό και χτίζουν μια συνεπή και αγνή σινεματική εγκυκλοπαίδεια που χρόνο με τον χρόνο θα εμπλουτίζεται συνέχεια».

Παράλληλα, όποιος βρεθεί τις ημέρες του φεστιβάλ στην περιοχή θα έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει και στις παράλληλες δραστηριότητες που συνοδεύουν τις προβολές. Φέτος είχαμε την ευκαιρία να δούμε τη συνέργεια του φεστιβάλ με το Τμήμα Καλών Τεχνών Φλώρινας, που παρουσίασαν το εικαστικό έργο «Ερείπια/Παράθυρα» όπου οι καλλιτέχνες με θέμα τη μετανάστευση άντλησαν εικόνες μέσα από το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη «Τα Παράθυρα». Τα έργα των σπουδαστών εκτέθηκαν στα παράθυρα των εγκαταλελειμμένων κτιρίων του χωριού, γύρω από τη λιθόστρωτη πλατεία και το παλιό σχολείο.

Η εντυπωσιακή ανταπόκριση του κόσμου έδωσε κουράγιο στους διοργανωτές να συνεχίσουν την προσπάθεια μεγαλώνοντας το πεδίο δράσης. Η προσπάθεια χρηματοδοτείται από χορηγούς, ενώ τον πρώτο χρόνο τα έξοδα καλύφθηκαν από τους ίδιους τους διοργανωτές, Αγγελο Μαλίνη, Μάγδα Βλάχου, Στράτο Αλεξόπουλο και Φώτη Πολίτη. Την προσπάθεια υποστηρίζει το αμερικανικό προξενείο Θεσσαλονίκης, η Feelgood και ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή