Η εξέλιξη της ενημέρωσης στην εποχή του digital era

Η εξέλιξη της ενημέρωσης στην εποχή του digital era

3' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ραγδαία εξέλιξη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας τα τελευταία χρόνια έχει ενδυναμώσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την επιρροή της «τέταρτης εξουσίας» ανά το παγκόσμιο. Τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες και περιοδικά εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων. Παράλληλα, η  ψηφιακή επανάσταση έφερε μαζί της πλειάδα προκλήσεων. Η μετεξέλιξη των ειδήσεων στα νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσέφερε και εξακολουθεί να προσφέρει στο κοινό πρωτόγνωρες εμπειρίες. Εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο κάθε λεπτό ενώ μέσα σε 60 μόλις δευτερόλεπτα, περνούν από μπροστά τους πολλές από τις εκατοντάδες χιλιάδες αναρτήσεις ειδήσεων, φωτορεπορτάζ ή βίντεο.

Σε μια εποχή που η έννοια της δημοσιογραφίας επαναπροσδιορίζεται, τα νέα μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας αποτελούν μια μεγάλη πρόκληση. Τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί, διαφημιστικές εταιρείες, δεξαμενές σκέψεως, πολιτικά κόμματα και οργανώσεις, εταιρείες δημοσκοπήσεων, κυβερνητικοί φορείς, περιφερειακοί και διεθνείς οργανισμοί, ερευνητικά κέντρα και εκπαιδευτικά ιδρύματα αναζητούν για να εντάξουν στο δυναμικό τους ανθρώπους με γνώσεις στην Επικοινωνία και γενικότερα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, αναγνωρίζοντας τη δυναμική τους.

Η δύναμη των ΜΜΕ να πληροφορούν, να αναπτύσσουν την κριτική σκέψη των πολιτών, να ασκούν έλεγχο, να επηρεάζουν, να ψυχαγωγούν, να μορφώνουν, να ευαισθητοποιούν και να καλλιεργούν συνειδήσεις εδραιώνεται συνεχώς.

Στο πλαίσιο αυτό η εκπαίδευση των δημοσιογράφων αλλά και των λειτουργών των ΜΜΕ αποτελεί μια πρόκληση για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο η εκπαίδευση σήμερα καλείται να στοχεύσει στην ισόρροπη ανάπτυξη θεωρητικών γνώσεων αλλά και δεξιοτήτων. Μόνο μέσα από το συγκερασμό θεωρίας και πράξης μπορούν να δημιουργηθούν ικανοί επαγγελματίες και λειτουργοί των ΜΜΕ. Υπό αυτό το πρίσμα, επιβάλλεται οι στόχοι ενός εκπαιδευτικού προγράμματος να επικεντρώνονται καταρχάς στην παροχή γνώσεων τόσο γενικών αλλά και εξειδικευμένων που σχετίζονται με τη δημοσιογραφία και ευρύτερα με τα ΜΜΕ. Παράλληλα, θα πρέπει η εκπαίδευση να στοχεύει στην εξοικείωση με το χώρο της δημοσιογραφίας μέσω πρακτικής άσκησης αλλά και στην εξοικείωση με τις νέες μορφές επικοινωνίας ώστε οι μελλοντικοί λειτουργοί και επαγγελματίες των ΜΜΕ να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά, αποτελεσματικά και υπεύθυνα στα νέα διαδραστικά ΜΜΕ που προσφέρονται μέσω του διαδικτύου.

Στην Κύπρο, παρά τις δραματικές επιπτώσεις της κρίσης που έπληξαν σε μεγάλο βαθμό την οικονομία μας στο πρόσφατο παρελθόν,  λειτουργούν αυτή τη στιγμή 74 ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί στο σύνολο. 11 ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί και 2 κρατικοί και 22 ραδιοφωνικοί σταθμοί Παγκύπριας εμβέλειας, εκ των οποίων οι 4 δημόσιοι. Παράλληλα λειτουργούν 31 ραδιοφωνικοί σταθμοί τοπικής εμβέλειας και 8 μικρής τοπικής εμβέλειας. Αν προσμετρηθούν οι εφημερίδες, τα περιοδικά αλλά και οι διαδικτυακές σελίδες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο κορεσμός των μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας δεν θα επέλθει σύντομα.

Στο πλαίσιο των νέων δεδομένων και προκλήσεων έρχεται να ανταποκριθεί αποτελεσματικά το πρόγραμμα ΜΜΕ που προσφέρει το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Το πρόγραμμα ΜΜΕ και Επικοινωνίας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, με γνώμονα  την καλλιέργεια ανεξάρτητης κριτικής σκέψης ανταποκρίνεται επάξια σ΄ όλες αυτές τις προκλήσεις των Μέσων Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Μέσα σε διάστημα 4 χρόνων προετοιμάζει λειτουργούς των ΜΜΕ δίνοντας τους όλα τα εχέγγυα που απαιτούνται, τόσο σε επίπεδο γνώσεων αλλά και δεξιοτήτων, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις πολλαπλές απαιτήσεις και προκλήσεις του επαγγέλματος  και να αναδειχθούν ως λειτουργοί και άριστοι επαγγελματίες των ΜΜΕ. Καλλιεργώντας δεξιότητες που προάγουν τον επαγγελματισμό προσφέρει υψηλού επιπέδου σπουδές δίνοντας στους φοιτητές τη δυνατότητα ενασχόλησης τόσο με τον τύπο αλλά και με τα σύγχρονα μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας.

Βασικό πλεονέκτημα του εν λόγω προγράμματος αποτελεί η συνεργασία που έχει αναπτύξει η σχολή με το κανάλι Star γεγονός που θα δώσει τη δυνατότητα πέραν από τη γνωστική βάση που θα αποκτήσουν οι φοιτητές στο πλαίσιο των σπουδών τους να εργαστούν σε πραγματικές συνθήκες εργασίας. Αυτό θα συμβάλει σημαντικά στην επαγγελματική τους ανάπτυξη ενώ οι φοιτητές αποκτούν συγκριτικά πλεονεκτήματα για σκοπούς εργοδότησης.

Επιπλέον, η έμφαση που δίνει το πρόγραμμα στην ισορροπία θεωρίας και πράξης σε συνδυασμό με τον διεπιστημονικό χαρακτήρα του, προσφέρει στους αποφοίτους του προγράμματος πολλαπλές επιλογές αναφορικά με την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Οι απόφοιτοι του προγράμματος θα έχουν την δυνατότητα δραστηριοποίησης σε ένα ευρύ φάσμα πεδίων συναφών με τα ΜΜΕ και Επικοινωνίας όπως ο τομέας των δημοσίων σχέσεων, διαφημιστικές εταιρείες, πολιτικά κόμματα, διεθνείς οργανισμοί.

 

Πηγές

Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου

Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών Κύπρου

European University Cyprus (EUC)

Κωστάκης Κωνσταντίνου (2011), Εκπαίδευση και ΜΜΕ . Η αναζήτηση της αλήθειας. Εισήγηση στο πλαίσιο ημερίδας με θέμα ΜΜΕ και Εκπαίδευση. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (Φεβρουάριος 2011)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή