ΕΛΛΑΔΑ

Επιχειρηματικότητα και Εκπαίδευση στο BCA College

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ξένη δημοσίευση

Τα τελευταία χρόνια τα φώτα της δημοσιότητας είναι ολοένα και περισσότερο στραμμένα σε θέματα επιχειρηματικότητας. Οι startup (ή αλλιώς νεοφυείς επιχειρήσεις όπως έχουν αποδοθεί στα ελληνικά) είναι πλέον ένας όρος ο οποίος έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Το φαινόμενο αυτό που δεν είναι μόνο ελληνικό σε μια πρώτη ανάγνωση τροφοδοτείται από τον «αστικό μύθο» νέων φοιτητών οι οποίοι σε μια νύκτα με βάσει μια καλή ιδέα έγιναν επιτυχημένοι επιχειρηματίες παγκόσμιου βεληνεκούς. Πιο τρανταχτό παράδειγμα από τον Mark Zuckerberg, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του Facebook νομίζω δεν υπάρχει, αν και προσωπικά προτιμώ την ιστορία του λιγότερο γνωστού στο ελληνικό κοινό Elon Mask.


Ο ταλαντούχος κ. Έλον Μάσκ
Ως αυτοδίδακτος προγραμματιστής πούλησε το πρώτο του πρόγραμμα στην ηλικία των 12. Γίνεται εκατομμυριούχος στα 28 του όταν πουλάει την εταιρία Zip2 στην Compaq Computers και ευρύτερα γνωστός ως ιδιοκτήτης της PayPal την οποία πουλάει λίγα χρόνια αργότερα για περίπου 300 εκ. δολάρια. Το 2003 ιδρύει την Tesla Motors την οποία και διευθύνει μέχρι σήμερα. Παράλληλα διευθύνει και άλλες φουτουριστικές επιχειρήσεις όπως η Space X η οποία σχεδιάζει ταξίδια στο διάστημα αλλά και τρένα τα οποία θα κινούνται με ταχύτητα 1.200 χλμ/ώρα!!! Ο 45χρονος Νοτιοαφρικανικός θεωρείται ως ένας από τους πλέον καινοτόμους αλλά και εκκεντρικούς επιχειρηματίες των τελευταίων ετών…

Πίσω από την πρώτη εικόνα που δεν είναι τόσο δραματικά διαφορετική από αυτή του παρελθόντος (να θυμίσω πως τα παραπάνω παραδείγματα δεν διαφέρουν πολύ από αυτά της FedEx, της Microsoft ή της Apple), υπάρχει μια τεράστια στροφή σε επίπεδο πολιτικής η οποία είναι πλέον διάχυτη σε όλα τα επίπεδα. Σύμφωνα με τους Acs και Audretsch, δύο εμβληματικούς μελετητές της επιχειρηματικότητας, τα τελευταία χρόνια οι δημόσιες πολιτικές έχουν μετατοπιστεί από το πρότυπο της ενίσχυσης επιχειρήσεων ‘εθνικών πρωταθλητών’ και ρύθμισης της αγοράς («Should we break up, regulate, or simply take over General Motors, IBM, and US Steel?»)  στο πρότυπο της δημιουργίας των κατάλληλων συνθηκών που θα επιτρέπουν την δημιουργία νέων καινοτόμων επιχειρήσεων («How can we grow the next Silicon Valley?»).

Η στροφή αυτή σε επίπεδο πολιτικής είναι εμφανείς και στην εκπαίδευση. Ακόμα και στη Μέκκα της επιχειρηματικότητας στις ΗΠΑ, το μάθημα της επιχειρηματικότητας στα πανεπιστήμια ήταν κάτι σχεδόν άγνωστο μέχρι πριν μερικές δεκαετίες. Σταδιακά έχουμε πλέον φτάσει σε ένα σημείο σήμερα όπου σχεδόν δεν υπάρχει πανεπιστήμιο στο οποίο δεν διδάσκεται το μάθημα της επιχειρηματικότητας. Η σημασία της ανάπτυξης επιχειρηματικών δεξιοτήτων και κατ’ επέκταση η ανάπτυξη νέων επιχειρηματιών στο πλαίσιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι ευρέως πλέον αναγνωρισμένη. Για την Ελλάδα η ανάπτυξη νέων επιχειρηματιών έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία αφού αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την έξοδο μας από την κρίση.

Στα 40 και πλέον χρόνια λειτουργίας του το BCA, έχει εκπαιδεύσει πλήθος ανθρώπων οι οποίοι αργότερα ξεκίνησαν τις δικές τους επιτυχημένες επιχειρήσεις. Κάποιοι μάλιστα από αυτούς ανέπτυξαν τις επιχειρηματικές τους ιδέες κατά την διάρκεια των σπουδών τους λαμβάνοντας παράλληλα και την έμπρακτη στήριξη του κολεγίου. Και επειδή στο τέλος της ημέρας όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος σας παρουσιάζουμε την περίπτωση του Γιώργου Μπαριαμπά. Ο Γιώργος παρακολούθησε το πρόγραμμα MBA for Executives το 2012. Στο πλαίσιο του μαθήματος "Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα" ο Γιώργος, έπρεπε να δουλέψει τη δική του επιχειρηματική ιδέα. Την εποχή εκείνη ήταν διευθυντικό στέλεχος σε μια μεσαίου μεγέθους βιομηχανική επιχείρηση με έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα. Η πίεση της δουλειάς και του μεταπτυχιακού παράλληλα με το γεγονός ότι μόλις είχε γίνει πατέρας είχαν σαν αποτέλεσμα… "η ιδέα να ξεκινήσω κάτι δικό μου να μοιάζει με μακρινό όνειρο". Στο πλαίσιο του μαθήματος ο Γιώργος έβαλε τις βάσεις για το επιχειρηματικό του ξεκίνημα. Καθώς η ιδέα του ήταν πολλά υποσχόμενη, ο Γιώργος ενθαρρύνθηκε να την προχωρήσει και σε επίπεδο διπλωματικής του ενώ μετά την αποφοίτηση του οι καθηγητές του κράτησαν τον ρόλο του άτυπου συμβούλου στην προσπάθεια τους αυτή. Από τις αίθουσες του BCA μέχρι σήμερα ο Γιώργος βρήκε συνοδοιπόρο στην προσπάθεια του, εξέλιξε την ιδέα του, ίδρυσε την επιχείρηση του, βρήκε επενδυτή… και σήμερα να είναι συνιδρυτής της Helien, μιας επιχείρησης που απασχολεί 14 άτομα, έχει μία διεθνή πατέντα και εξάγει πάνω από το 98% των καινοτόμων προϊόντων της κυρίως στις χώρες της Μέσης Ανατολής.


Η ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και η δημιουργία νέων επιχειρηματιών απαιτεί μέθοδο και υποστήριξη από ένα πρώιμο στάδιο όπως στην περίπτωση του Γιώργου Μπαριαμπά. Σταθερά προσανατολισμένο στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων που οδηγούν σε επιτυχημένες επιχειρήσεις το BCA κεφαλαιοποιεί την μέχρι τώρα εμπειρία του και αναπτύσσει νέες συνεργασίες προς αυτή τη κατεύθυνση. Ήδη από πέρυσι το BCA συνεργάζεται με το Plymouth University το οποίο έχει δώσει μεγάλο βάρος στην επιχειρηματικότητα και είναι από τα κορυφαία στο είδος του στη Μεγάλη Βρετανία (Entrepreneurial University) ενώ φέτος ξεκινάει την συνεργασία του με το Found.ation για τη δημιουργία θερμοκοιτίδας με στόχο τη στήριξη νέων επιχειρηματικών ιδεών. 


Ο Δρ Αντώνης Λιβιεράτος είναι σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα στρατηγικής, καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Στο BCA διδάσκει στρατηγική των επιχειρήσεων, διαχείριση καινοτομίας και επιχειρηματικότητα.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ