REAL ESTATE

Ζήτηση για εμπορικά ακίνητα σε δημοφιλή σημεία της Αθήνας

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Εχουν αρχίσει να καταγράφονται ακόμα και αυξήσεις ενοικίων σε ορισμένα σημεία, κυρίως στο τμήμα της Ερμού που είναι κοντά στην πλατεία Συντάγματος (το οποίο ευνοείται και από τον τουρισμό).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στα εμπορικά κέντρα και στα δημοφιλέστερα σημεία των εμπορικών δρόμων της Αθήνας συγκεντρώνεται πλέον το μεγαλύτερο μέρος του λιανεμπορίου, όπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, με αποτέλεσμα να καταγράφεται και στροφή της ζήτησης για εμπορικά ακίνητα προς τις συγκεκριμένες κατηγορίες, εις βάρος των συνοικιακών καταστημάτων αλλά και των ακινήτων που βρίσκονται σε λιγότερο προνομιακά σημεία. Μεγάλες εταιρείες λιανικής φαίνεται να έχουν εκμεταλλευτεί τις ιστορικά χαμηλές τιμές στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν σταθεροποιηθεί, τα κενά καταστήματα να έχουν μειωθεί και η απορρόφηση κενών χώρων να έχει αυξηθεί.

Αυτό επισημαίνουν φορείς της αγοράς ακινήτων που παρακολουθούν τις τάσεις στην αγορά, καθώς μάλιστα έχουν αρχίσει να καταγράφονται ακόμα και αυξήσεις ενοικίων σε ορισμένα σημεία, κυρίως στο τμήμα της Ερμού που είναι κοντά στην πλατεία Συντάγματος (το οποίο ευνοείται και από τον τουρισμό). Αντίστοιχα στα εμπορικά κέντρα επικρατεί «το αδιαχώρητο», καθώς οι περισσότερες αλυσίδες επιδιώκουν να έχουν σημεία πώλησης σε αυτά, αναγνωρίζοντας τις «αντοχές» της συγκεκριμένης κατηγορίας ακινήτων στην οικονομική κρίση και τη γενικότερη πτώση της κατανάλωσης.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της Lamda Development, η θετική τάση του πρώτου φετινού εξαμήνου διατηρήθηκε και τον Ιούλιο, όταν δηλαδή ξεκίνησαν οι θερινές εκπτώσεις, καθώς οι πωλήσεις των καταστημάτων στα τρία εμπορικά κέντρα που διαχειρίζεται η εταιρεία (The Mall Athens, Mediterranean Cosmos και Golden Hall) αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 12,2%, ενώ η επισκεψιμότητα ήταν επίσης αυξημένη σε ποσοστό 7%. Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο τα λειτουργικά κέρδη στα τρία εμπορικά κέντρα του ομίλου (The Mall Athens, Mediterranean Cosmos και Golden Hall) αυξήθηκαν κατά 8% και ανήλθαν σε 21,5 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, ο συνολικός κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 4,3% σε ετήσια βάση, ενώ η συνολική επισκεψιμότητα αυξήθηκε κατά σχεδόν 2%. Ειδικότερα, τη μεγαλύτερη άνοδο της λειτουργικής κερδοφορίας με 11,3% εμφανίζει το Golden Hall – ανέρχεται σε 7,9 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων και ο αριθμός των επισκεπτών κινήθηκαν ανοδικά κατά 7,1% και 3,3%. Αντίστοιχα, η λειτουργική κερδοφορία του The Mall Athens αυξήθηκε κατά 7,3% σε 13,3 εκατ. ευρώ. Επίσης, ο τζίρος των καταστημάτων παρουσίασε αύξηση κατά 3,2%, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών κινήθηκε ανοδικά κατά 1,7%. Αντίστοιχα, στο Mediterranean Cosmos της Θεσσαλονίκης τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 6,9 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας άνοδο 4,5%. Ο τζίρος αυξήθηκε κατά 3,5% και οι επισκέπτες κατά 1,5%.

Εν τω μεταξύ, θετικότερη είναι και η εικόνα που παρουσιάζεται στις αγορές Opel Mall (Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου) του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης, ιδίως σε σύγκριση με το σύνολο της αγοράς, καθώς, σύμφωνα με την περιοδική έρευνα του ΙΝΕΜΥ - ΕΣΕΕ, ο τζίρος των επιχειρήσεων κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, που ολοκληρώθηκε στις 31 Αυγούστου, υποχώρησε κατά 9,7% σε ετήσια βάση, όντας δηλαδή χαμηλότερος ακόμα και σε σχέση με το 2015, όταν το αντίστοιχο διάστημα η αγορά είχε δεχθεί το πλήγμα της επιβολής κεφαλαιακών ελέγχων. Πρόκειται για τα σημεία εκείνα στα οποία οι καταστηματάρχες έχουν αναπτύξει συνεργασίες για την κοινή προώθηση των επιχειρήσεών τους, με κοινές δράσεις και προωθητικές ενέργειες, λειτουργώντας δηλαδή ως άτυπο εμπορικό κέντρο. Σε αυτές τις αγορές οι πωλήσεις είτε παρέμειναν σταθερές είτε κατέγραψαν αυξητική τάση, με το 42% των επιχειρήσεων να κάνουν λόγο για άνοδο έως 10%.

Είναι λοιπόν προφανές ότι οι καταναλωτές στρέφονται στις οργανωμένες αγορές ή έστω σε περιοχές με υψηλή συγκέντρωση καταστημάτων, όπως η Ερμού, το Κολωνάκι και άλλες δημοφιλείς εμπορικές οδοί. Σε σχετική της ανάλυση η εταιρεία παροχής υπηρεσιών ακινήτων Proprius ανέφερε ότι η ζήτηση από την πλευρά των αλυσίδων στρέφεται σε καταστήματα μικρής επιφάνειας, κυρίως 40-60 τ.μ., στα δημοφιλέστερα σημεία των εμπορικών δρόμων και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα της πρωτεύουσας. Σε κάθε περίπτωση, τα ενοίκια καταγράφουν αύξηση 10% στην περίπτωση των καταστημάτων που βρίσκονται στις εμπορικές οδούς (κυρίως σε Ερμού και Κολωνάκι), ενώ στα εμπορικά κέντρα η αύξηση των ενοικίων προσεγγίζει το 6%.

Σε κάθε περίπτωση, η άνοδος των τιμών των ενοικίων στις εμπορικές οδούς παρατηρείται για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια των ετών της οικονομικής κρίσης. Μάλιστα οι αλυσίδες που ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην Ερμού δεν διστάζουν να πληρώσουν και «αέρα» είτε απευθείας στον υφιστάμενο ενοικιαστή είτε στον ιδιοκτήτη του ακινήτου, ώστε να εξασφαλίσουν θέση στα εμπορικότερα σημεία της οδού, καθώς πλέον δεν υπάρχουν κενά καταστήματα στην περιοχή, όπως συνέβαινε κατά το πρόσφατο παρελθόν. Σήμερα οι τιμές στην Ερμού διαμορφώνονται σε 190 ευρώ/τ.μ. κατά μέσον όρο σε μηνιαία βάση, έχοντας ανακάμψει ελαφρώς σε σχέση με τα 150-160 ευρώ/τ.μ. που είχαν καταγραφεί στο αποκορύφωμα της οικονομικής κρίσης.

Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου, η εικόνα σε λιγότερο δημοφιλείς εμπορικές συνοικίες, όπως στο Χαλάνδρι και στη Νέα Σμύρνη, είναι ακόμα υποτονική. Εκεί αλλά και σε δευτερεύουσες οδούς η ανάκαμψη της ζήτησης θα έρθει μόνο σε συνδυασμό με τη γενικότερη άνοδο της κατανάλωσης, η οποία απαιτεί την έλευση της οικονομικής ανάκαμψης και κυρίως την τόνωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ