ΕΛΛΑΔΑ

Υποχωρούν συνεχώς οι επιδόσεις των ελληνικών ΑΕΙ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχωρεί ποιοτικά, ωστόσο το ελληνικό υπουργείο Παιδείας με τις κινήσεις του δείχνει να προτιμά τις εμβαλωματικές, εσωστρεφείς λύσεις των προβλημάτων, όπως για παράδειγμα στο ζήτημα της κάλυψης των ελλείψεων σε πανεπιστημιακούς με κλειστές διαδικασίες.

Ειδικότερα, κόλαφος για την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η τελευταία κατάταξη των ΑΕΙ διεθνώς από την Quacquarelli Symonds (QS): συνεχής υποχώρηση, αφού φέτος περιλαμβάνονται στην κατάταξη έξι ελληνικά πανεπιστήμια. Ομως τα 5 από τα 6 σημείωσαν πτώση σε σύγκριση με την προηγούμενη κατάταξή τους. Συγκεκριμένα:

• Η Ελλάδα έχει έναν εκπρόσωπο λιγότερο στην κατάταξη με τα κορυφαία 600, καθώς το Πανεπιστήμιο Κρήτης δεν βρίσκεται πια σε αυτή την κατηγορία.

• Το ΕΜΠ παραμένει το πρώτο ΑΕΙ στη διεθνή κατάταξη, ανάμεσα στα 400 καλύτερα ΑΕΙ παγκοσμίως. Ομως σημειώνει πτώση 19 θέσεων και βρίσκεται στην 395η θέση. Επιπλέον, δεν συγκαταλέγεται στην κατάταξη μεταξύ των κορυφαίων 250 ερευνητικών ιδρυμάτων, καθώς έπεσε 8 θέσεις σύμφωνα με τον δείκτη παραπομπών ανά πανεπιστημιακό τομέα.

• Η κατάταξη του ΑΠΘ έπεσε από την κατηγορία 461-470 στην κατηγορία 491-500.

• Το Παν. Κρήτης δεν ανήκει πλέον στα κορυφαία 200 ερευνητικά ιδρύματα, καθώς υπήρξε σημαντική μείωση στον δείκτη παραπομπών ανά πανεπιστημιακό τομέα, παράμετρος που χρησιμοποιείται από την QS ως ένδειξη για τη διεθνή επίδραση της έρευνας ενός ΑΕΙ.

• Ακόμα 4 ελληνικά πανεπιστήμια σημείωσαν μείωση στον δείκτη παραπομπών ανά πανεπιστημιακό τομέα.

• Ομως, η Ελλάδα έχει και φέτος 3 εκπροσώπους στα κορυφαία 300 ερευνητικά ιδρύματα – τα Πανεπιστήμια Αθηνών, Κρήτης και Πατρών.

Σύμφωνα με την QS, η πτώση των ερευνητικών επιδόσεων των ελληνικών ΑΕΙ οφείλεται στην αδυναμία τους να προσεγγίσουν νέους ερευνητές από το εξωτερικό. Ενώ ο αριθμός των πανεπιστημιακών τομέων στην Ελλάδα έχει παρουσιάσει μια μικρή αύξηση σε σύγκριση με το 2015, ο αριθμός των μελών ΔΕΠ που είναι διεθνείς έχει μειωθεί. Ενδεικτικά, ο επικεφαλής έρευνας της QS, Μπεν Σόουτερ, ανέφερε ότι «τα ποσοστά της Ελλάδας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ελαφρώς κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και οι επιδόσεις της στο PISA είναι κάτω από τον μέσο όρο. Συνεπώς, η διασφάλιση ότι ταλαντούχοι ερευνητές έχουν κίνητρα να συμμετάσχουν στο ελληνικό σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης είναι υψίστης σημασίας, αν τα ελληνικά ΑΕΙ θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικά στον τομέα της έρευνας». Ο κ. Σόουτερ προσθέτει ότι τα ευρήματα της QS είναι σύμφωνα με την παγκόσμια τάση. Πιστεύει ότι τα χαμηλά επίπεδα των δαπανών της Ελλάδας όσον αφορά την έρευνα και ανάπτυξη (1,24% του ΑΕΠ σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μ.ό. 2,03%) στερούν από τα ελληνικά ΑΕΙ τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν τους απαραίτητους πόρους ώστε να προσελκύσουν διεθνείς ερευνητές και να διεξαγάγουν σημαντικές έρευνες.

Χωρίς εκπλήξεις, στις πρώτες θέσεις της κατάταξης βρίσκονται τα MIT, Stanford, Harvard και Cambridge.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ