ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Τζέισον Μπορν «καταστρέφει» την Αθήνα

ΤΑΣΟΥΛΑ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Ο Ματ Ντέιμον βρίσκεται σε διαδήλωση στην πλατεία Συντάγματος, πετάει μολότοφ και κλέβει αστυνομική μοτοσικλέτα για να ξεφύγει από τον διώκτη του, Βενσάν Κασέλ, στη νέα περιπέτεια του «Jason Bourne».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«H απόρριψη του Τζέισον Μπορν: η Αθήνα περιφρονεί την ταινία». Στη θέση της λέξης «περιφρονεί» μπορείτε να βάλετε κι άλλες, όπως «φτύνει» ή «γράφει στα παλιά της παπούτσια». Ολες αποδίδουν τη σημασία του αγγλικού ρήματος «snub». Μ’ αυτόν τον τίτλο η βρετανική εφημερίδα The Sunday Times δημοσίευσε τον περσινό Οκτώβριο εκτενές ρεπορτάζ για τα γυρίσματα της πολυαναμενόμενης ταινίας του Πολ Γρίνγκρας, τα οποία είχαν ξεκινήσει στην Τενερίφη. Προς τι, λοιπόν, ο επικριτικός τόνος προς την ελληνική πρωτεύουσα; Μα, οι σκηνές που θα γυρίζονταν στο ισπανικό νησί υποτίθεται ότι διαδραματίζονταν στους αθηναϊκούς δρόμους! Μπερδευτήκατε; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Επτά χρόνια μετά την ανάκτηση της μνήμης του, ο πρώην πράκτορας της CIA βρίσκεται στην Ελλάδα, σ’ ένα χωριό κοντά στα σύνορα με την Αλβανία – αν και τα επίσημα production notes αναφέρονται σε «Greek/Macedonian border»! Εκεί βγάζει το ψωμί του συμμετέχοντας σε παράνομους αγώνες μποξ, μπροστά σε πολεμοχαρείς συμπατριώτες μας που τον ενθαρρύνουν με ιαχές του τύπου «Φά’ τον» και «Πάνω του». Κι έπειτα, το ίδιο σκηνικό μεταφέρεται στην Αθήνα. Και πάλι δέρνει τους αντιπάλους του ο Τζέισον Μπορν. Και πάλι το κοινό θυμίζει κοκορομαχίες στο Αφγανιστάν.

Εκνευριστήκατε; Πού να δείτε τη συνέχεια. Σε μια Αθήνα που φλέγεται από τις μολότοφ και δονείται από τις φωνές χιλιάδων διαδηλωτών που κρατούν κόκκινες σημαίες και πανό με τις λέξεις «Ενότητα» και «Δύναμη» (τι θέλει να πει ο χολιγουντιανός ποιητής;), ο «καλός» Ματ Ντέιμον κυνηγιέται με τον «κακό» Βενσάν Κασέλ. Κλέβει τη μοτοσοκλέτα ενός αστυνομικού και ξαμολιέται στις οδούς Σταδίου, Σολωμού και αλλού, ενώ γύρω του επικρατεί απόλυτο χάος. Κι όλο αυτό συνεχίζεται επί περίπου δεκαπέντε λεπτά. Πόσο ελκυστική δείχνει έπειτα από αυτό η Αθήνα στα μάτια του μέσου Αμερικανού και των εκατομμυρίων άλλων θεατών του δημοφιλούς μπλοκμπάστερ;

«Το θέμα δεν είναι αυτό», λέει στην «Κ» η Αγγελική Βαρελά, πρώην διευθύντρια Επικοινωνίας του ΕΟΤ (αποσπασμένη στο πολιτικό γραφείο της Ολγας Κεφαλογιάννη), η οποία έχει διανύσει πολλά... χιλιόμετρα στον χώρο του τουρισμού. «Τo κοινό είναι πια συνηθισμένο στις εικόνες βίας και καταστροφής, και δεν επηρεάζεται. Αυτό που οφείλουμε να δούμε, όμως, είναι ποια θα είναι η επίσημη πολιτική μας απέναντι στις παραγωγές του Χόλιγουντ. Πόσο εξωστρεφείς και ευέλικτοι θα είμαστε. Είναι σημαντικό να γυρίζονται εδώ ταινίες – για λόγους και οικονομικούς και δημοσιότητας. Ο κινηματογράφος παραμένει πανίσχυρος, ακόμα και για τους μιλένιανς».

Μ’ αυτή την άποψή της έρχεται να «κουμπώσει» το δημοσίευμα των Sunday Times. Για την εφημερίδα, ήταν απορίας άξιον πώς η Τενερίφη κατάφερε να καρπωθεί τα οφέλη μιας τέτοιας παραγωγής, ενώ η Αθήνα παραμένει μη ελκυστική για τους κολοσσούς της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Στο ρεπορτάζ αναφερόταν, μάλιστα, ότι ο δήμαρχος της Σάντα Κρουζ, πρωτεύουσας της Τενερίφης, είχε ζητήσει να προτιμηθούν για κομπάρσοι άνεργοι κάτοικοι της πόλης, όπερ και εγένετο. Σημειωτέον ότι τα γυρίσματα διήρκεσαν σχεδόν πέντε εβδομάδες και αποτέλεσαν ισχυρή τονωτική ένεση στην οικονομία της περιοχής.

Δεν υπάρχουν κίνητρα

Γιατί, όμως, το Χόλιγουντ δεν προτιμά την Ελλάδα; «Γιατί εξακολουθούν να μην υπάρχουν κίνητρα, όπως οι φορολογικές και άλλες διευκολύνσεις. Επιπλέον, όποια εταιρεία θέλει να πραγματοποιήσει γυρίσματα στη χώρα μας έχει την υποχρέωση να καταθέσει το σενάριο, ώστε αυτό να εγκριθεί. Με τη μυστικότητα που επικρατεί στο Χόλιγουντ και τα εκατομμύρια που διακυβεύονται, ποιος θα το δεχθεί;», επισημαίνει η κυρία Βαρελά.

Τι θα μπορούσε να γίνει; Κατ’ αρχάς, να σταματήσουν τα υπουργεία Τουρισμού και Πολιτισμού να ερίζουν για το ποιος θα έχει τον έλεγχο. Επειτα, να δημιουργηθεί μια ειδική υπηρεσία που θα δέχεται τέτοια αιτήματα και θα διευθετεί τα ζητήματα που θα προκύπτουν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα – αφού θα έχουν γίνει και οι απαραίτητες νομοθετικές αλλαγές.

Ο Τζέισον Μπορν δεν ήρθε, λοιπόν, αυτή τη φορά στην Αθήνα. Αλλά η ελπίδα πεθαίνει τελευταία για τους πολυπληθείς Ελληνες φαν του. «Οι αρμόδιες υπηρεσίες, διά της επισήμου οδού, θα μπορούσαν να στείλουν μια επιστολή στον πρωταγωνιστή και τους παραγωγούς, να τους συγχαρούν για την ταινία, να τους υπενθυμίσουν ότι η χώρα μας παραμένει ένα εξαιρετικό φυσικό σκηνικό και να τους διαβεβαιώσουν ότι θα χαρούμε να φιλοξενήσουμε μια από τις μελλοντικές παραγωγές τους, προσφέροντας, φυσικά, τις απαραίτητες διευκολύνσεις», τονίζει η Αγγελική Βαρελά. «Ποιος θα μπορούσε να πει όχι σε μια τέτοια πρόσκληση;».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ