ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

«Αταξία», το θέμα του βραβείου Prix Pictet

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Μια εύπορη Βιετναμέζα κονιορτοποιεί το κέρατο ενός ρινόκερου. Από το έργο του Nοτιοαφρικανού Μπρεντ Στίρτον.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε ένα περιβάλλον γενικευμένης αστάθειας και αβεβαιότητας που εκφράζεται σε πολλά επίπεδα, το θέμα «Αταξία» (disorder) του φετινού διεθνούς φωτογραφικού βραβείου Prix Pictet δεν θα μπορούσε να είναι πιο εύστοχο. Στον έκτο κύκλο του βραβείου προτάθηκαν 700 φωτογράφοι και το κοινό έχει την ευκαιρία να δει για πρώτη φορά στην Αθήνα τα έργα των 12 φιναλίστ από επτά χώρες. Η έκθεση ξεκινάει με τα έργα της νικήτριας φωτογράφου Βαλερί Μπελίν, η οποία τιμήθηκε με το χρηματικό έπαθλο των 100.000 ελβετικών φράγκων για τη δουλειά της «Still Life», στην οποία αποτυπώνει φωτογραφικά τη νεκρή φύση με συνθέσεις που χρησιμοποιούν όχι φρούτα ή θηράματα αλλά διακοσμητικά και αντικείμενα μαζικής κατανάλωσης σε ένα σχόλιο για την εμμονή μας σε «αθάνατα» αγαθά που όμως «θανατώνουν» τον πλανήτη.

Στα δωμάτια της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων που παρουσιάζεται η έκθεση αναζητήστε τις εικόνες από το Κονγκό του Μπρεντ Στίρτον με τα άγρια εγκλήματα των λαθροκυνηγών ελεφαντοστού, τα πορτρέτα του Γκίντεον Μέντελ από πλημμυροπαθείς μέσα στα σπίτια τους, τις ταραχές της Ουκρανίας του 2013 όπως τις αποτύπωσε ο Μάχιμ Ντοντίουκ και το βλέμμα των ανθρώπων που ζουν σε μια χωματερή ηλεκτρονικών συσκευών στην Γκάνα της Αφρικής, εκεί όπου τεχνολογία και πληροφορίες γίνονται μαύρος καπνός και λιωμένο πλαστικό. Από μακριά η εικόνα του Κινέζου Γιανγκ Γιονγκλιάνκγ μοιάζει με αρχαία γκραβούρα πανύψηλων βουνών, αλλά από κοντά τα όρη σχηματίζονται από ουρανοξύστες και τσιμέντο. Προφητικό για ένα δυστοπικό μέλλον είναι ίσως το έργο του Μάθιου Μπραντ με τα μικροσκοπικά κουφάρια από νεκρές μέλισσες που πεθαίνουν κατά αποικίες στη Νότια Αμερική και θυμίζουν τη ρήση του Αϊνστάιν: «Χωρίς μέλισσες τέρμα η γονιμοποίηση με γύρη, τέρμα τα φυτά, τέρμα τα ζώα, τέρμα ο άνθρωπος».

​​Disorder, Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, Π. Τσαλδάρη 51, έως 2/10

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ