ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

O Μπεν Χουρ στην εποχή των Pokemon

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

Ο Μεσάλας (Τόμπι Κεμπέλ) και ο Μπεν Χουρ (Τζακ Χιούστον) στη σκηνή της αρματοδρομίας, κατά το ήμισυ μικρότερη σε διάρκεια από την αντίστοιχη της παλιάς ταινίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Τιμούρ Μπεκμαμπέτοφ, χρυσό παιδί των ρωσικών blockbuster πριν μεταναστεύσει στο Χόλιγουντ, αναμετρήθηκε με τον μεγαλύτερο βιβλικό μύθο του κλασικού αμερικανικού κινηματογράφου, το «Μπεν Χουρ» των 11 Οσκαρ. Στο ριμέικ, που φέρει την υπογραφή του, σμίκρυνε το μεγαλοπρεπές έπος του Γουίλιαμ Γουάιλερ στα μέτρα μιας σαπουνόπερας, με φόντο την εποχή που ο Χριστός έφερνε τον λόγο του Θεού στην Ιουδαία και ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ξεσήκωνε τα πλήθη βαπτίζοντας τους πρώτους χριστιανούς.

Οταν η Ρώμη κρατούσε τα σκήπτρα του κόσμου, ένας Εβραίος άρχοντας, ο Μπεν Χουρ, έχανε τα πάντα αρνούμενος να προδώσει έναν νεαρό που αποπειράθηκε να δολοφονήσει έναν Ρωμαίο αξιωματούχο, τον Μεσάλα, υιοθετημένο αδελφό του και νυν αξιωματικό του ρωμαϊκού στρατού. Ο Μπεν Χουρ θα αποφύγει τη σταύρωση, λόγω της κοινωνικής του θέσης, και θα σταλεί σε γαλέρα. Στη διάρκεια μιας ναυμαχίας θα καταφέρει να ελευθερωθεί και θα επιστρέψει στην Ιουδαία ως αρματοδρόμος. Στο μυαλό του υπάρχει μόνον η εκδίκηση. Η νέα θρησκεία, όμως, που έρχεται για να αλλάξει τον κόσμο με το κήρυγμα της αγάπης, αναθεωρεί τη ρήση της Παλαιάς Διαθήκης, «οφθαλμός αντί οφθαλμού».

Ο Μπεν Χουρ, ο οποίος προσηλυτίζεται στον χριστιανισμό, κατορθώνει να επιβιώσει στην αρένα χάρη στο πείσμα και στη δύναμη της θέλησης. Μόνος εναντίον όλων! Το αρχέτυπο του χολιγουντιανού ήρωα επανέρχεται με βιβλικό προσωπείο.

Η MGM... γλίτωσε τη σταύρωση

Αν κάτι χαρακτηρίζει τον παλιό «Μπεν Χουρ» είναι το μέγεθος: τα τεραστίων διαστάσεων σκηνικά, οι χιλιάδες κομπάρσοι, η μεγάλη διάρκεια της ταινίας αλλά και της πιο εντυπωσιακής σκηνής – της συναρπαστικής αρματοδρομίας, που διαρκεί περίπου ένα εικοσάλεπτο. Ολα σε υπερθετικό βαθμό. Ο τελειομανής Γουάιλερ έπαιζε με επιτυχία το τελευταίο χαρτί της MGM, που βρισκόταν στα πρόθυρα χρεοκοπίας, ενώ ο Τσάρλτον Ιστον έκανε περίπατο στον «Γολγοθά» του παγκόσμιου μποξ όφις φορώντας χλαμύδα και σανδάλια.

Το «Μπεν Χουρ» του 1959 (ριμέικ και αυτό της βωβής ταινίας του 1925 με τον Ραμόν Νοβάρο) δικαίωσε αυτούς που πίστευαν πως ο κινηματογράφος θα έπρεπε να είναι κάτι μεγάλο και εντυπωσιακό για να μπορέσει να νικήσει τη μικρή οθόνη, που ήδη έμπαινε σε κάθε σπίτι. Αυτήν τη στροφή προς τα τεράστια μεγέθη εκφράζει η ταινία του Γουάιλερ, αποτυπώνοντας την αγωνία του Χόλιγουντ εκείνης της εποχής.
Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η ένδεια της σημερινής ταινίας. Ο παλιός μύθος δεν μπορεί από μόνος του να προσδώσει αξία σε μια ψηφιακή χαλκομανία του «Μπεν Χουρ», που με εξαίρεση τη 10λεπτη σκηνή της αρματοδρομίας προκαλεί χασμουρητά. Επιμένω στην ταινία του Γουάιλερ όχι από νοσταλγία, αλλά γιατί πιστεύω πως το σπουδαίο σινεμά (γραμμικό ή μη) είναι πάνω απ’ όλα στιβαρή φόρμα. Σε αυτό το πεδίο έκανε θαύματα ο γιγαντισμός του Γουάιλερ, ταυτιζόμενος με μια αξεπέραστη περιπέτεια στα στούντιο της Τσινετσιτά. Σήμερα, τα ψηφιακά εφέ και το 3D απλώς υπερτονίζoυν το ψεύτικο.

Τo βαρομετρο της εβδομαδας

Ο «Κλέψας του κλέψαντος» του Μάριο Μονιτσέλι ξανάρχεται στην επικαιρότητα σε επανέκδοση. Εμβληματική ασπρόμαυρη ταινία, γυρίστηκε το 1958 και υπήρξε σταθμός της commedia all’ italiana. Ο Κόζιμο, διαρρήκτης της συμφοράς, βρίσκεται στη φυλακή και σχεδιάζει την «αντικατάστασή» του. Βιάζεται να αποφυλακιστεί για να στήσει το μεγάλο κόλπο της ζωής του. Η επιχείρηση «αντικατάστασης» ναυαγεί και ο αντικαταστάτης του, ένας αποτυχημένος μποξέρ, του κλέβει το σχέδιο της ληστείας ενός ενεχυροδανειστηρίου στη Ρώμη. Παίζουν: Βιτόριο Γκάσμαν, Ρενάτο Σαλβατόρι, Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Ο Κλιντ Ιστγουντ σκηνοθετεί τον Τομ Χανκς στο «Sully», γύρω από τον Τσέσλι «Σάλι» Σαλενμπέργκερ, πιλότο της πολιτικής αεροπορίας, ο οποίος κατάφερε να προσθαλασσώσει ένα Μπόινγκ με χαλασμένους και τους δύο κινητήρες του στον ποταμό Χάντσον. Παίζουν, επίσης, Ααρον Εκχαρτ, Λόρα Λίνεϊ.

Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο επιστρέφει στο ρινγκ, στο βιογραφικό δράμα «Hands of Stone», ενσαρκώνοντας τον προπονητή πυγμαχίας Ρέι Αρσέλ. Η ταινία διατρέχει περίπου δυόμισι δεκαετίες παρουσιάζοντας τη ζωή του Ρομπέρτο Ντουράν, διάσημου πυγμάχου από τον Παναμά (το παρατσούκλι του ήταν «Χέρια από πέτρα»). Ο Αρσέλ ήταν ο άνθρωπος που οδήγησε τον Ντουράν στην κορυφή του παγκόσμιου πρωταθλήματος ελαφρών βαρών. Η αναμέτρησή του με τον Σούγκαρ Ρέι Λέοναρντ ήταν η σημαντικότερη της καριέρας του. Τον υποδύεται εξαιρετικά ο Εντγκαρ Ραμίρεζ. Η σκηνοθεσία είναι του Τζόναθαν Γιακούμποβιτς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ