Στα γρανάζια της γραφειοκρατίας έμπλεξε το «Παναγία Τήνου»

Στα γρανάζια της γραφειοκρατίας έμπλεξε το «Παναγία Τήνου»

3' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πέντε μήνες μετά το ναυάγιο του «Παναγία Τήνου», το πλοίο παραμένει ημιβυθισμένο καταμεσής του λιμανιού του Πειραιά, κρατώντας σε μια ιδιότυπη ομηρία τόσο το λιμάνι όσο και την εικόνα της χώρας. Ομηρος και αυτό με τη σειρά του της γραφειοκρατίας και της γενικότερης ελληνικής αβελτηρίας, περιμένει αγόγγυστα το τελευταίο του ταξίδι. Το πρωί της 26ης Απριλίου, ανήμερα τη Μεγάλη Τετάρτη, το «Παναγία Τήνου» άρχισε να μπάζει νερά, με αποτέλεσμα να «κάτσει» τελικά στη λάσπη του βυθού του λιμανιού και να περιμένει έκτοτε τη δική του «ανάσταση».

Και όμως, το κόστος ανέλκυσης και απομάκρυνσής του εκτός του λιμανιού, δεν ξεπερνά τις 394.000 ευρώ, όπως προκύπτει από την ενδελεχή μελέτη του ανεξάρτητου ιδιώτη ναυπηγού Ιωνα Λιβά, την οποία έχει στη διάθεσή της η «Κ», με βάση τον αναλυτικό προϋπολογισμό που έχει συντάξει. Δύο πλωτοί γερανοί, δύο ρυμουλκά, ένα πατενταρισμένο από τον ίδιο σύστημα επαναφοράς πλευστότητας και περί τους 20 άνδρες για δουλειά 5 ημερών είναι τα βασικά που χρειάζονται, εξηγεί ο έμπειρος ναυπηγός, για να μετακινηθεί εκτός λιμανιού το κουφάρι του βαποριού.

Ανάλογες προτάσεις, αν και όχι απαραίτητα εξίσου ελκυστικά τιμολογημένες, έχουν διατυπώσει και άλλοι ειδικοί. Ομως, οι απαιτήσεις τις οποίες διεκδικούν διάφορες πλευρές από το πλοίο –μεταξύ των οποίων το ΝΑΤ, ο ΟΛΠ, η πλοιοκτήτρια και πιστωτές– όπως και η αδυναμία του υπουργείου Ναυτιλίας να επισπεύσει τη διαδικασία, έχουν οδηγήσει στη σημερινή παρατεταμένη θλιβερή εικόνα στην πύλη Ε3 του Πειραιά.

Το πλοίο αναμένεται να πουληθεί για scrap για την αξία του μετάλλου του, με τα έσοδα να υπολογίζεται πως οριακά καλύπτουν το κόστος ανέλκυσης και μεθόρμισης. Το ποιος όμως θα εισπράξει το προϊόν της διάλυσής του παραμένει ασαφές. Το μόνο βέβαιον είναι ότι νομικά, αλλά και αυτονόητα, αντιμετωπίζεται πλέον ως ναυάγιο και εμπίπτει έτσι στην περιοχή ευθύνης του ΟΛΠ και θα απομακρυνθεί με βάση τις διατάξεις του νόμου 2881/2001. Ο ΟΛΠ, αφού διασφάλισε την αποτροπή οιασδήποτε ρύπανσης, προχώρησε σε διαγωνισμό τον Ιούνιο, ο οποίος όμως απέβη άγονος.

Νέο σχέδιο

Μετά την είσοδο της Cosco στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΠ, το νέο management επεξεργάζεται ήδη σχέδιο για την άμεση απομάκρυνση του «Παναγία Τήνου» με έξοδα του ΟΛΠ, πληροφορείται η «Κ». Σε δεύτερη φάση αναμένεται να αναζητήσει νομικά αποζημίωση από κάθε υπεύθυνο, προσθέτουν οι ίδιες πηγές. Πώς όμως κατέληξε το βαπόρι και μαζί και το λιμάνι του Πειραιά σε αυτή την κατάσταση;

Το πλοίο, προηγούμενες ονομασίες του οποίου ήταν «Αγ. Γεώργιος», «Παντοκράτωρ», «Παναγιά Εκατονταπυλιανή», «Εξπρές Αρτεμις» κ.ά., είχε ναυπηγηθεί το 1972 στην Αγγλία. Είναι μήκους 117 μέτρων και ολικής χωρητικότητας (GT) 5.122 τόνων, ενώ η τελευταία ανακατασκευή του έγινε τον Μάιο του 2009. Ανήκε από το 2004 στη Ventouris Sea Lines που ιδρύθηκε το 1987 από τον Ευάγγελο Κ. Βεντούρη και έκτοτε, επί δύο και πλέον δεκαετίες, κάλυπτε με τακτικά δρομολόγια αρκετά λιμάνια των Δυτικών κυρίως Κυκλάδων. Από το 2010 και μετά και καθώς η κρίση κλιμακωνόταν, η εταιρεία, με μόνο αυτό το πλοίο στο ενεργητικό της, αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα.

To «Παναγία Τήνου» βρέθηκε έτσι στα τέλη του 2014 δεμένο στον Πειραιά, μπροστά από τον Αγιο Διονύσιο, όπου και παρέμεινε επί περίπου ενάμισι έτος. Αρχικά είχε γίνει επίσχεση εργασίας από ναυτικούς λόγω οφειλών δεδουλευμένων και στα τέλη του 2015 το ΝΑΤ προέβη στην αναγκαστική κατάσχεσή του, σύμφωνα με τις κείμενες περί ΝΑΤ διατάξεις, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, το ΝΑΤ είχε έτσι τη γενικότερη ευθύνη για το πλοίο. Ομως, δεν προχώρησε σε κάποια ενέργεια πέραν της προειδοποίησης προς το υπουργείο πως είχε πάρει κλίση λίγο καιρό πριν αυτό τελικά βυθιστεί. Να σημειωθεί πως στις αρχές Δεκεμβρίου του 2015 στο πλοίο είχαν ανεβεί άγνωστοι, οι οποίοι φέρεται να αφαίρεσαν ό,τι αντικείμενο και εξοπλισμό αξίας μπόρεσαν. Βυθίστηκε τελικά λίγο πριν από το Πάσχα.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας στις αρχές Αυγούστου δήλωνε ότι το ζήτημα το διαχειρίστηκε αρχικά το ΝΑΤ και εν συνεχεία ο ΟΛΠ και συμπλήρωσε πως «υπάρχει μια συζήτηση ανάμεσα στον ΟΛΠ και στο υπουργείο αναφορικά με την αρμοδιότητα. Είναι νομικά ζητήματα. Εκτιμώ ότι θα μπορέσουμε να τα επιλύσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα». Σημειώνεται πως εν εξελίξει βρίσκεται και δικαστική διερεύνηση για το ναυάγιο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή