ΕΛΛΑΔΑ

«Οχι» βιολόγων στην ενοποίηση μαθημάτων

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κάθετα αντίθετοι στην ενοποίηση των Φυσικών Επιστημών στην εκπαίδευση, την οποία προανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, είναι οι βιολόγοι. Και αυτό διότι, όπως οι ίδιοι διακρίνουν, το υπουργείο Παιδείας δεν ανακάλυψε την πυρίτιδα στον τρόπο διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών εν έτει 2016, αλλά επειδή μέσω της ενοποίησης της διδασκαλίας της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας (το αντικείμενο στο σχολικό πρόγραμμα συνθέτει και η Γεωγραφία, ωστόσο ο κ. Φίλης δεν την περιέλαβε στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών) επιδιώκεται να γίνεται εξοικονόμηση καθηγητών.

Ενδεικτικά, σε ανακοίνωσή της η Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «οι Φυσικές Επιστήμες δεν είναι ενοποιημένες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αρκετών χωρών. Σε περισσότερες από 130 χώρες η Βιολογία, ειδικά στην κατώτερη Δευτεροβάθμια (Γυμνάσιο), διδάσκεται σε χρόνο περισσότερο από όσο στην Ελλάδα. Υπάρχουν όντως χώρες όπως η Αγγλία και ασιατικές χώρες όπως η Νότια Κορέα και προσφάτως η Κίνα, που έχουν το μάθημα “Science” μόνο στις αντίστοιχες χαμηλές τάξεις του Γυμνασίου, ενώ στις αντίστοιχες Λυκειακές τάξεις κάθε αντικείμενο έχει τα δικά του ξεχωριστά μαθήματα. Ακόμα και το μάθημα Science του Γυμνασίου, όπου υπάρχει, κυριαρχείται από Βιολογικά θέματα. Επιπλέον σε χώρες όπως οι Φινλανδία, Γαλλία, Ισπανία η ομαδοποίηση των αντικειμένων μόνο στις αντίστοιχες γυμνασιακές τάξεις είναι ένα μάθημα Φυσικοχημείας, και ένα μάθημα Βιολογίας -Περιβάλλοντος (που περιλαμβάνει τη Γεωλογία), με ίση κατανομή ανάμεσα στα δύο ενιαία μαθήματα. Εννοείται ότι στο Λύκειο τα μαθήματα είναι χωριστά, και εννοείται ότι οι καθηγητές των Φυσικών Επιστημών έχουν τις απαραίτητες αποδεδειγμένες σπουδές πάνω στα αντικείμενα που διδάσκουν».

«Στην εποχή της εξειδίκευσης...»

Και αφού αποδομούν με επιστημονικά επιχειρήματα την πρόταση Φίλη και το ανάλογο κεφάλαιο του πορίσματος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου, η Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων τονίζει στην ανακοίνωσή της: «Εκτιμούμε λοιπόν ότι ο πραγματικός λόγος που προκύπτει θέμα ενοποίησης των Φυσικών Επιστημών, τη δεδομένη στιγμή, στην εποχή της εξειδίκευσης και ενώ οι γονείς διαμαρτύρονται για τις Β΄ αναθέσεις, είναι η κάλυψη των κενών πρωτίστως της Βιολογίας και στη συνέχεια της Γεωλογίας - Γεωγραφίας από άλλες ειδικότητες. Είναι γνωστό, πλέον, με επίσημα έγγραφα του υπουργείου, ότι τα οργανικά κενά Βιολογίας το 2015 ήταν 883 και τα οργανικά κενά Γεωλογίας - Γεωγραφίας 206. Οπως προκύπτει, τα κενά Βιολογίας στις πόλεις δίνονται σε άλλες ειδικότητες με μεταθέσεις και αποσπάσεις, ενώ ταυτόχρονα άλλα κενά των ειδικοτήτων αυτών, πιο απομακρυσμένα, μένουν ακάλυπτα. Η προτεινόμενη ενοποίηση δεν ευνοεί μόνο ορισμένους μονίμους που επιδιώκουν την τοποθέτησή τους σε θέσεις άλλων μαθημάτων, διότι αυτό έχουμε αποδείξει και ποσοτικοποιήσει ότι ήδη γίνεται (589 θέσεις Βιολογίας κατέχονται οργανικά και διδάσκονται από άλλες ειδικότητες). Οι γονείς και οι μαθητές μπορούν να το επιβεβαιώσουν ρίχνοντας μια ματιά στο σχολείο τους...».

«Δημαγωγική πολιτική»

Για προσπάθεια αφανισμού της κλασικής παράδοσης και των ανθρωπιστικών σπουδών κατηγορεί τον υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ), εξαιτίας του νέου πλήγματος κατά των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, τα οποία δεν θα συνεχίσουν να είναι μεταξύ των τεσσάρων μαθημάτων που θα εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Γυμνασίου.

Μάλιστα, η ΠΕΦ καλεί τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο, να μην υπογράψει το σχετικό προεδρικό διάταγμα.

«Μετά την απολυταρχικού χαρακτήρα αφαίρεση ωρών από το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, μας βρίσκει ριζικά αντίθετους η κατάργηση της αξιολόγησης από τον κ. Φίλη, εκτός του μείζονος μορφωτικής αξίας μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, και των άλλων μαθημάτων που περιλαμβάνονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου, η οποία μοιραία οδηγεί στη διδακτική τους ακύρωση. Γίνεται έτσι φανερό πως το εγχείρημα εντάσσεται στο πλαίσιο μιας δημαγωγικής εκπαιδευτικής πολιτικής, η οποία ενθαρρύνει τη ραστώνη, επιβραβεύει την ήσσονα προσπάθεια, αποστρέφεται την αριστεία και εν τέλει μάχεται την κοπιώδη αλλά γοητευτική περιπέτεια της γνώσης», λέει η ΠΕΦ, καλώντας την Ακαδημία Αθηνών, τα ΑΕΙ, τα πνευματικά ιδρύματα της χώρας, τους φιλολόγους και τους γονείς «να αντισταθούν στον απερίγραπτο εκπαιδευτικό λαϊκισμό του κ. Φίλη».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ