ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αλλάζουν ριζικά από φέτος τα Θρησκευτικά

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νέο αέρα στο μάθημα των Θρησκευτικών στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο φέρνει το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος. Η πρώτη βασική αλλαγή σε σχέση με το μοντέλο διδασκαλίας που όλοι έχουν στο μυαλό τους είναι ότι στα παιδιά θα δοθεί το υπάρχον σχολικό εγχειρίδιο, ωστόσο αυτό θα αποτελέσει βοηθητικό εργαλείο για τη διδασκαλία του μαθήματος. Δίπλα σε αυτό, λογοτεχνικά κείμενα, παραβολές, φιλοσοφικά κείμενα, πίνακες ζωγραφικής, βίντεο, μουσικές θα αποτελούν τα εναύσματα για την ανάπτυξη της σχολικής ύλης σε κάθε τάξη, με αποτέλεσμα «αντί για βιβλίο, να καθιερώνεται στην πράξη ένας φάκελος διδασκαλίας για κάθε τάξη με υλικά που μπορούν να ανανεώνονται κάθε χρόνο» όπως ανέφερε, μιλώντας χθες στην «Κ», υψηλόβαθμο στέλεχος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). «Ο δάσκαλος απελευθερώνεται από την κηδεμονία του βιβλίου με τη μετωπική διδασκαλία κεφαλαίων, ενώ η διδασκαλία των Θρησκευτικών θα γίνει με τελείως διαφορετικές μεθόδους», πρόσθεσε ο ίδιος. Ειδικότερα, η «Κ» παρουσιάζει σήμερα μέρη των αναλυτικών προγραμμάτων όπως διαμορφώθηκαν από το ΙΕΠ και αναμένεται να σταλούν στα σχολεία. Χαρακτηριστικά, στη Γ΄ Δημοτικού (πρώτη τάξη στην οποία αρχίζουν να διδάσκονται τα Θρησκευτικά στους μαθητές) το πρόγραμμα σπουδών χωρίζεται σε οκτώ θεματικές ενότητες: Ζούμε μαζί, Η χαρά της γιορτής, Κυριακή: Μια σημαντική ημέρα της εβδομάδας, Τα Χριστούγεννα. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος, Τα παιδιά: Η χαρά και η ελπίδα του κόσμου, Ποιος είναι ο Ιησούς Χριστός; Γιορτάζοντας το Πάσχα, Ο κόσμος μας, ένα στολίδι.

Για παράδειγμα, στη δεύτερη θεματική ενότητα, των θρησκευτικών γιορτών, τα βασικά θέματα είναι τέσσερα, και μεταξύ αυτών συζητούνται τα Χριστούγεννα, οι γιορτές των πολιούχων των πόλεων, η γιορτή των Τριών Ιεραρχών (ως γιορτή των σχολείων), το Ρος Ασανά: Η αρχή της χρονιάς για τους Εβραίους (σύμβολα: ρόδια, μέλι, ένα καινούργιο ρούχο), το Ιντ αλ-φιτρ: Το τέλος του Ramadan των μουσουλμάνων (ελεημοσύνη, επισκέψεις, ευχές). Επίσης, τα παιδιά μιλούν για τα σύμβολα του Θεού. Από τον Χριστιανισμό: ο Σταυρός, ο ιχθύς, η ναυς, η άμπελος. Από τις άλλες θρησκείες: Το άστρο του Δαβίδ, η ημισέληνος, αραβούργημα με το όνομα του Αλλάχ, η ινδουιστική σβάστικα, το γιν και το γιανγκ, ο λωτός, ο τροχός. Στο ίδιο πλαίσιο, μαθαίνουν για το όνομα του Θεού των μουσουλμάνων και των Εβραίων, τα 99 ονόματα για τον Αλλάχ, τους Γιαχβέ, Αδωνάι, Ελοχίμ.

Για το μάθημα στο Γυμνάσιο, οι γονείς και οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι μπορούν να πάρουν μία ιδέα από τους τίτλους των θεματικών ενοτήτων. Ενδεικτικά στη Β΄ Γυμνασίου, καθηγητές και μαθητές θα ζητήσουν-απαντήσουν στα ερωτήματα-ζητήματα: Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν τον Θεό; - Ποιος είναι ο Θεός των Χριστιανών; - «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;» - Ποιος είναι ο άνθρωπος; - Εμείς και οι «άλλοι» - Διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες - Ορθοδοξία και Νέος Ελληνισμός. Δεν λείπουν και τα θέματα που κρίνονται ευαίσθητα. Για παράδειγμα, στην ενότητα «Διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες», υπάρχει το θέμα «Χριστιανοί διώκουν Χριστιανούς» στο οποίο παρουσιάζονται Το Σχίσμα: Ιστορικά τραύματα στο σώμα της Εκκλησίας, οι Σταυροφορίες - Ιερά Εξέταση: Ο φανατισμός και η βία ως παρέκκλιση από το χριστιανικό ήθος. Επίσης, παρουσιάζεται η ενότητα «Διάσπαση και αντιπαλότητα σε διάφορες θρησκείες», και συγκεκριμένα στον Ιουδαϊσμό (Διάσπαση Ισραηλιτών και Σαμαρειτών την εποχή της Βίβλου, Φιλελεύθεροι και Ορθόδοξοι στον σύγχρονο Ιουδαϊσμό), στο Ισλάμ (Σουνίτες και σιίτες. Η εμφύλια διαμάχη για τη διαδοχή), στον Ινδουισμό (Αντιπαλότητα ανάμεσα στις κάστες).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ