ΚΟΣΜΟΣ

Σύγχρονος Ικαρος με τουρμπίνες

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Η ομάδα του Ιβς Ρόσι εργάζεται πάνω στη δημιουργία μεγαλύτερου φτερού για να αυξήσει τον χρόνο πτήσης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δεν είναι πουλί, δεν είναι αεροπλάνο και σίγουρα δεν είναι ο Σούπερμαν, αν και ο Ιβς Ρόσι γίνεται ο Τζέτμαν όταν φοράει τη στολή του και σκίζει τον αέρα με τα φτερά και τις τουρμπίνες του. Μπορεί να μην έχει εξωπραγματικές δυνάμεις όπως ο υπερήρωας των κόμικς, αλλά σίγουρα μπορεί να προσφέρει ένα μοναδικό θέαμα, όπως θα το παρουσιάσει η ομάδα του σε όσους βρεθούν σήμερα και αύριο στο 5ο Athens Flying Week.

Φορώντας μια κατασκευή που έχει αναπτύξει ο ίδιος με φτερά και τουρμπίνες που μοιάζουν με εκείνες ενός αεροπλάνου, ο Ελβετός πρώην πιλότος μαχητικών και πολεμικών αεροσκαφών έγινε ο πρώτος άνθρωπος στην Ιστορία που πέταξε χρησιμοποιώντας προωθητήρες τζετ και έχοντας για «τιμόνι» το σώμα του.

«Αυτή είναι η μεγάλη μας διαφορά με οτιδήποτε άλλο πετάει. Το αλεξίπτωτο, το αεροπλάνο, το παραπέντε, όλα έχουν ένα όργανο πλοήγησης. Εμείς πετάμε όπως τα πουλιά, κάνοντας μικρές κινήσεις με το σώμα μας.

Για να στρίψουμε στον αέρα, αρκεί να κυρτώσουμε λίγο τον ώμο μας. Η μηχανή μάς κρατάει στον αέρα, αλλά είμαστε σαν τα παιδιά που παίζουν με τα αεροπλανάκια τους», λέει στην «Κ» ο Ιβς Ρόσι από την Ισπανία, όπου προπονείται για το σόου που θα δώσει η ομάδα του για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Στα 13 του χρόνια ένα παρόμοιο Air Show τον απογείωσε και προσγειώθηκε στην αεροπορία. Εχοντας πιλοτάρει ορισμένα από τα πιο γρήγορα μαχητικά του κόσμου, ανακάλυψε ένα διαφορετικό συναίσθημα απελευθέρωσης την πρώτη φορά που δοκίμασε την ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο. Από τότε μπήκε στο μυαλό του η ιδέα να δημιουργήσει κάτι που θα του επέτρεπε να παρατείνει την ελευθερία που ένιωθε χωρίς όμως να χάνει ύψος. Με σπουδές μηχανικού και με τη βοήθεια φίλων που προσέφεραν τις γνώσεις τους στην αεροναυπηγική, ο Ιβς Ρόσι άρχισε να κατασκευάζει τα φτερά του. Οι πρώτες προσπάθειες τον προσγείωσαν ανώμαλα. Πολλές δυσκολίες, κατασκευαστικά λάθη, μηχανικές βλάβες και ατελείωτες δοκιμές κράτησαν για περίπου 10 χρόνια, και μόλις το 2004 κατάφερε να κρατηθεί στον αέρα για περίπου 5 λεπτά.

To 2008 έκανε την ιστορική πτήση πάνω από τα στενά της Μάγχης που ενώνουν τη Γαλλία με την Αγγλία, ακολουθώντας τα βήματα του Γάλλου Λουί Μπλεριό που πρώτος πέρασε το κανάλι με αεροπλάνο το 1909.

Ο 57χρονος Τζέτμαν και η ομάδα του έχουν σήμερα αυτονομία περίπου 40 χιλιομέτρων και μπορούν να εκτελούν περίπλοκα αεροβατικά κόλπα και ελιγμούς σε σόλο εμφανίσεις και συνδυασμούς. «Ο μύθος του Ικαρου είναι ένα σύμβολο για την αεροπορία. Είναι πρώτη φορά που θα έρθουμε στην Ελλάδα και είμαστε χαρούμενοι που θα βρεθούμε στη χώρα απ’ όπου ξεκίνησε το όνειρο της αεροπορίας», τονίζει ο κ. Ρόσι.

Τα φτερά του Τζέτμαν είναι φτιαγμένα από ανθρακονήματα, ένα υλικό γνωστό για την αντοχή του και το μικρό του βάρος. Χρησιμοποιείται επίσης ειδικό αλουμίνιο, ενώ τα μηχανικά μέρη είναι καλυμμένα από αλεξίσφαιρο κέβλαρ ώστε να αποτραπεί η διασπορά τους σε περίπτωση ατυχήματος. Η μόνη προστασία των Τζέτμεν είναι το αλεξίπτωτό τους. «Με το αλεξίπτωτο προσγειωνόμαστε και αυτό χρησιμοποιούμε σε περίπτωση βλάβης. Γι’ αυτό και διατηρούμε ένα ελάχιστο ύψος 800 μέτρων από το έδαφος», τονίζει. O εξοπλισμός τους ζυγίζει περίπου 65 κιλά και διαθέτουν τέσσερις προωθητήρες για την πτήση τους. Η αναλογία βάρους και προώθησης είναι περίπου ίδια με ένα μαχητικό αεροσκάφος τύπου F16. Μπορεί να μην είναι τόσο γρήγοροι –αν και «ακούγονται» το ίδιο– αλλά οι προωθητήρες έχουν τόση δύναμη που τους επιτρέπουν να πετούν κατακόρυφα όπως και το διάσημο αεροσκάφος.

Ο Ιβς Ρόσι και η ομάδα του είναι εγκατεστημένοι στο Ντουμπάι συνεχίζοντας τις δοκιμές και την ανάπτυξη του Jetpack για να μεγαλώσουν τη διάρκεια πτήσης και να τελειοποιήσουν τα μηχανικά του μέρη, ώστε μέσα στα επόμενα χρόνια να είναι δυνατή η εκμάθησή του σε ευρύτερο κοινό. «Δεν νομίζω ότι θα γίνει ένα μέσο μεταφοράς για να πηγαίνεις από το σπίτι στη δουλειά, αλλά πιστεύω ότι θα μπορεί κάποιος να εκπαιδεύεται και να πετάει για ψυχαγωγία, όπως κάνεις με ένα τζετ σκι στη θάλασσα», τονίζει. «Up, up and away!».

​​Athens Flying Week, 17-18/9, αεροπορική βάση Τανάγρας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ