ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Αναζήτηση ταυτότητας μέσα από τον φακό

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

«Οταν άρχισαν να έρχονται οι μετανάστες, είδα ένα κομμάτι του εαυτού μου», σημειώνει ο κ. Τσανάι. Στιγμιότυπο κατά την άφιξη μεταναστών στη Λέσβο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα εσωτερικό ταξίδι μιας καθολικής αναζήτησης παρουσιάζει ο φωτογράφος και συνεργάτης της «Κ» Ενρι Τσανάι, στην ατομική του έκθεση «Παράλληλοι Δρόμοι» στην Ελβετία. Μέσα από τον φωτογραφικό φακό, ο 36χρονος δημιουργός αποτυπώνει την Αθήνα της κρίσης στα μέρη όπου μεγάλωσε, ανασυγκροτεί θραύσματα των προσωπικών του αναμνήσεων και γνωρίζει εκ νέου τη χώρα στην οποία γεννήθηκε, την Αλβανία, και βλέπει τη σκιά του εαυτού του στις ροές των μεταναστών που αναζητούν και αυτοί έναν νέο τόπο και μια νέα ζωή. Με αφορμή μια προσωπική αναζήτηση ταυτότητας, ο δημιουργός ταξίδεψε στη γενέτειρά του φωτογραφίζοντας επί μία πενταετία στα μέρη όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια πριν έρθει σε ηλικία 11 ετών στην Ελλάδα. «Οποτε τα πράγματα δυσκόλευαν, το μυαλό μου γυρνούσε πίσω στην Αλβανία.

Φανταζόμουν ότι η ζωή εκεί είναι όμορφη. Εφυγα παιδί και επέστρεψα μεγάλος και πάλι ένιωσα σαν χαμένος. Η Αλβανία είχε αλλάξει, το ίδιο και εγώ. Συμφιλιώθηκα όμως με τον εαυτό μου», σημειώνει. Παράλληλα, από το 2010 ξεκίνησε να φωτογραφίζει το κέντρο της Αθήνας, τις γειτονιές γύρω από την Ομόνοια όπου πέρασε τα εφηβικά του χρόνια. «Μπορούσα να επικοινωνήσω με τους ανθρώπους που ζουν εκεί και μου επέτρεψαν να τους φωτογραφήσω χωρίς να κλέψω τη ζωή τους. Με εμπιστεύτηκαν και τους ευγνωμονώ», τονίζει.

Την τριλογία των «Παράλληλων Δρόμων» συμπληρώνει η δουλειά του με την καταγραφή των μεταναστευτικών ροών. Εικόνες που αποτυπώθηκαν κατά τη διάρκεια ρεπορτάζ για τη μεταναστευτική κρίση καταγράφουν την ιστορία αποφεύγοντας τις στερεοτυπικές απεικονίσεις αλλά χωρίς να υστερούν σε ένταση και δυναμική.

«Οταν άρχισαν να έρχονται οι μετανάστες, είδα ένα κομμάτι του εαυτού μου. Είδα τον πατέρα μου στους εξαντλημένους άντρες, τη μητέρα μου στις γυναίκες που στέκονταν στην ουρά», σημειώνει ο κ. Τσανάι.

«Προσπαθώ κάθε φωτογραφία να είναι αυτόνομη και να λέει μια ιστορία από μόνη της. Προσωπικά εκτός από την ίδια τη λήψη θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντική η τελική επιλογή των φωτογραφιών που θα βγουν στο φως. Πιστεύω ότι εκεί βρίσκεται το 50% της δουλειάς, είναι η υπογραφή του δημιουργού», σημειώνει.

Μέσα σε 70 εικόνες ο βραβευμένος φωτογράφος ενώνει τρεις διαφορετικές εργασίες κάτω από μια κοινή φωτογραφική αφήγηση και μέσα από το προσωπικό του βίωμα που γίνεται κοινή αναζήτηση. Ποιος άλλωστε δεν έψαξε κάποτε τον εαυτό του;

​​«Παράλληλοι Δρόμοι», γκαλερί Spacio Reale, Μπελιντσόνα Ελβετίας, έως 1/11.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ