ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε... ετοιμότητα οι συνδικαλιστές για τον ΟΛΘ

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στη δεύτερη φάση του εδώ και χρόνια...

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ημέρες Πειραιά» ενδέχεται να ζήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς η επικείμενη προκήρυξη ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την αποκρατικοποίηση και το ύψος των επενδύσεων που θα γίνουν αφυπνίζει τα συνδικαλιστικά ανακλαστικά. Με ανακοίνωσή της, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) κάνει λόγο για εκπτώσεις και ανάγκη να μην αλλοιωθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του, ενώ προειδοποιεί πως «όσοι ευελπιστούν, ψεύτικοι φίλοι και φανεροί εχθροί, ότι το σχέδιο της αποεπένδυσης μέσω της πώλησης θα ευδοκιμήσει απατώνται». Εικάζεται πως είναι πιθανές και απεργιακές κινητοποιήσεις, ειδικά καθώς, όπως αναφέρουν ορισμένοι κύκλοι, δεν έχει ακόμη εξελιχθεί το πρόγραμμα των μετατάξεων που έχει νομοθετηθεί, αλλά απαιτεί και υπουργικές αποφάσεις που δεν έχουν εκδοθεί.

Την ίδια ώρα, συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις των υποψηφίων επενδυτών με την ελληνική πλευρά, με επίκεντρο κυρίως τον χρονικό ορίζοντα της υλοποίησης των δεσμευτικών επενδύσεων. Αρχικά η σύμβαση παραχώρησης που συζητείτο μιλούσε για υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 220 εκατ. ευρώ εντός της πρώτης πενταετίας, ενώ το επενδυτικό πλάνο της εισηγμένης ήταν ακόμα πιο φιλόδοξο, κοντά στα 300 εκατ. Ομως, με δεδομένη την απροθυμία όλων πρακτικά των υποψηφίων επενδυτών να δεσμευθούν για ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα, το ύψος των επενδύσεων έχει περιοριστεί πλέον στα 180 εκατ., όπως προέκυψε από τις δηλώσεις του ιδίου του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Υπενθυμίζεται πως η Cosco ανέλαβε συμβατική υποχρέωση επενδύσεων ύψους 290 εκατ. ευρώ στην πενταετία και άλλων 50 στα επόμενα πέντε χρόνια αλλά με δημόσιες δηλώσεις της κινεζικής κυβέρνησης κατά την επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού στο Πεκίνο δεσμεύθηκε και για επιπλέον επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ με δική της πρωτοβουλία.

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης άμεσης προτεραιότητας επένδυση που έχει ήδη καθυστερήσει άνω των πέντε ετών, δημιουργώντας εμπόδια στην προοπτική του λιμανιού, είναι η ανάπτυξη και ο εξοπλισμός του προβλήτα 6. Εργο που είχε προκηρυχθεί πριν από την ένταξη του λιμανιού στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και είχε προϋπολογισμό ύψους 65 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 20 με 30 εκατ. εκτιμούν κύκλοι της αγοράς πως απαιτούνται για τον εξοπλισμό του. Επιπλέον επενδυτική δαπάνη απαιτείται για την ανανέωση του ήδη υπάρχοντος εξοπλισμού στο υπόλοιπο λιμάνι.

Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, που είχε προσδιοριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ στο asset development plan το οποίο έχει υπογράψει η κυβέρνηση και έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς, τοποθετείτο στο γ΄ τρίμηνο, ήτοι μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Ομως ήδη η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει μιλήσει για τέλη Οκτωβρίου, ενώ κάποιοι εκ των επενδυτών εκτιμούν πως τελικά θα προσδιοριστεί για τέλη Νοεμβρίου.

Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη β΄ φάση του εδώ και χρόνια... Πέντε σχήματα, εκ των 8 αρχικά προκριθέντων, έχουν φέτος πραγματοποιήσει επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ: η θυγατρική της AP Moller Maersk, APM Terminals, το γερμανικό private equity Deutsche Invest Equity Partners, που αναμένεται να κατέβει κοινοπρακτικά με τον όμιλο Σαββίδη, η P&O Steam Navigation Company (θυγατρική της DP World από το Ντουμπάι), η International Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες και η ιαπωνική Mitsui & Co. Εσχάτως, διερευνητικές συνομιλίες φέρεται να πραγματοποιεί και η ΓΕΚ Τέρνα, που συμμετέχει σε κοινοπραξία με τους ρωσικούς σιδηροδρόμους Russian Railways JSC. «Εκτός εικόνας» παραμένουν η τουρκική Yilport Holding και η ιταλοελβετική Duferco Particiption Holding.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ