Η «Lehman Brothers» των ωκεανών ονομάζεται Hanjin και… βυθίζεται

Η «Lehman Brothers» των ωκεανών ονομάζεται Hanjin και… βυθίζεται

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ως Lehman Brothers της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περιγράφουν, ίσως με κάποια υπερβολή, την πτώχευση της νοτιοκορεατικής Hanjin Shipping ορισμένα στελέχη του κλάδου. Η νοτιοκορεατική ναυτιλιακή «βυθίστηκε» εδώ και λίγες ημέρες υπό το βάρος χρεών 5 δισ. δολαρίων και η πτώχευσή της εκτιμάται πως θα προκαλέσει κραδασμούς σε πολλούς τομείς της παγκόσμιας αγοράς. Οχι μόνον στη ναυτιλιακή βιομηχανία μεταφορών, αλλά και γενικότερα στις μεταφορικές εταιρείες, τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, τις βιομηχανίες που περιμένουν τα προϊόντα τους και βέβαια στους καταναλωτές, καθώς θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών πολλών προϊόντων μετά την έστω προσωρινή άνοδο των ναύλων.

Η Hanjin Shipping έχει ναυλώσει πάνω από 90 πλοία, αρκετά εκ των οποίων είναι ελληνικής ιδιοκτησίας. Είναι η έβδομη ναυτιλιακή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Η πτώχευσή της εκτιμάται ότι θα πλήξει τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, καθώς δεν θα μπορούν να εισπράξουν τον ναύλο. Περισσότερα από 90 πλοία του νοτιοκορεατικού κολοσσού έχουν εγκλωβιστεί σε πάνω από 50 λιμάνια ανά τον κόσμο. Ο λόγος είναι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις λιμάνια από την Κίνα μέχρι την Ισπανία δεν επιτρέπουν την πρόσβαση στα πλοία της Hanjin. Παράλληλα, όμως, τα πλοία της αποφεύγουν να βρεθούν εκεί όπου υπάρχει κίνδυνος κατάσχεσής τους, καθώς προμηθευτές της εταιρείας επιδιώκουν να τα εντοπίσουν όπου μπορούν.

Στα εμπορευματοκιβώτιά τους παραμένουν εδώ και ημέρες εμπορεύματα αξίας 14 δισ. δολαρίων, από έπιπλα μέχρι είδη ένδυσης και από φρέσκα φρούτα μέχρι κατεψυγμένο κρέας. Είναι αυτονόητο πως όσα από αυτά είναι ευπαθή θα αχρηστευθούν πλήρως, προκαλώντας μεγάλες απώλειες σε μεταφορικές εταιρείες. Ορισμένες μεταφορικές ανέφεραν στο Reuters ότι αναγκάζονται ήδη να πληρώνουν χρεώσεις πολλών χιλιάδων δολαρίων σε ιδιοκτήτες τερματικών σταθμών και φορτηγών που θα αναλάβουν να διεκδικήσουν από τη Hanjin τα προϊόντα. Εν τω μεταξύ, ορισμένες βιομηχανίες έχουν επιστρατεύσει εναλλακτικά σχέδια. Η κορεατική εταιρεία ηλεκτρονικών Samsung, για παράδειγμα, προσέφυγε στα δικαστήρια στις 8 Σεπτεμβρίου, ζητώντας πρόσβαση σε προϊόντα της αξίας 38 εκατ. δολαρίων, τα οποία βρίσκονται εγκλωβισμένα σε δύο πλοία της Hanjin. Η ρηξικέλευθη πρότασή της είναι να επιστρατευθούν τουλάχιστον 16 αεροσκάφη για να πάρουν τα προϊόντα της. Το κόστος μιας τέτοιας εκστρατείας υπολογίζεται σε τουλάχιστον 8,8 εκατ. δολάρια.

Πολλές μεταφορικές έχουν ήδη ανακοινώσει πως τους επόμενους μήνες θα αυξήσουν τους ναύλους έως και κατά 50%, καθώς δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν πλοία, ενώ επίκειται η περίοδος αιχμής των εορτών.

Σύμφωνα με τον δείκτη World Container Index (WCI), ο ναύλος έχει ήδη εκτιναχθεί κατά περισσότερο από 40%. Η μεταφορική United Parcel Service προβλέπει μεγάλη αύξηση της ζήτησης για τις υπηρεσίες της, ενώ προσπαθεί να εξασφαλίσει τη μεταφορά των προϊόντων από τα εμπορευματοκιβώτια της Hanjin σε άλλες ναυτιλιακές. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η άνοδος του ναύλου θα είναι προσωρινή.

Τα επόμενα βήματα

Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας προχώρησε στη λήψη των αναγκαίων μέτρων για να καλυφθεί το κενό που άφησε η Hanjin σε ορισμένα δρομολόγια. Θα τα καλύψουν η ανταγωνίστριά της Hyundai Merchant Marine και κάποιες μικρότερες ναυτιλιακές μεταφορικές. Η Σεούλ έχει, πάντως, καταστήσει σαφές ότι ούτε το κράτος ούτε η κεντρική τράπεζα πρόκειται να διοχετεύσουν κεφάλαιά τους σε εταιρείες υπό αναδιάρθρωση. Απέκλεισε έτσι κάθε ενίσχυση στη Hanjin που, όπως επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου, από πολιτική άποψη δεν είναι τόσο σημαντική, καθώς στην ίδια την Κορέα απασχολεί μόλις 1.428 υπαλλήλους. Στελέχη του υπουργείου Εμπορίου αναφέρουν πως διευκολύνει μεταφορικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις με αποκλειστικό στόχο να μπορέσουν να πάρουν τα προϊόντα τους. Καμία βοήθεια δεν δόθηκε, όμως, στη Hanjin. Εν τω μεταξύ, η Hanjin άρχισε να εκποιεί τον στόλο της σε μια προσπάθεια να μειώσει το χρέος της. Το Reuters επικαλείται πηγές της εταιρείας αποτίμησης πλοίων Vessels Value, σύμφωνα με την οποία πούλησε αρχικά τρία μεγάλα πλοία φορτίου που μεταφέρουν πρώτες ύλες, όπως σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα και σιτηρά συνολικής αξίας 39 εκατ. δολαρίων. Αναφέρει, επίσης, ότι τα δύο μικρότερα εξ αυτών πουλήθηκαν σε Ελληνες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή