Οξεία αντιπαράθεση Βερολίνου – Ρώμης για τη λιτότητα

Οξεία αντιπαράθεση Βερολίνου – Ρώμης για τη λιτότητα

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μεγαλώνει το χάσμα και η αντιπαράθεση μεταξύ Βορρά και Νότου στην Ευρωζώνη.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, στέλνοντας μήνυμα στους Νότιους, προειδοποίησε ότι πρέπει να τηρούν τους κανόνες, αλλιώς θα χάσουν ευρωπαϊκά κονδύλια. Η απάντηση από τον Νότο ήρθε αμέσως διά στόματος του Ιταλού πρωθυπουργού Ματέο Ρέντσι. Η λιτότητα εξυπηρετεί μόνο τη Γερμανία και καταστρέφει την Ευρώπη, δήλωσε ο Ιταλός πρωθυπουργός, ο οποίος επίσης κρατάει αποστάσεις από τη Γαλλία που βρίσκεται στον ίδιο άξονα με τη Γερμανία.

Στην απονομή του βραβείου Ludwig Erhard για την οικονομία, το βράδυ της Τρίτης, ο κ. Σόιμπλε δεν παρέλειψε να σχολιάσει τις εξελίξεις στην Ευρωζώνη. Το βραβείο Ludwig Erhard παρέλαβε ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας Γκέρχαρντ Σρέντερ και ο συνεκδότης της εφημερίδας Frankfurter Allgemeine, Χόλγκερ Στέλτσνερ.

Ο κ. Σόιμπλε αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα σενάρια για κυρώσεις στην Ισπανία ή νέο μνημόνιο στην Πορτογαλία, δύο χώρες που φαίνεται να «ξεφεύγουν» από τις επιταγές του συμφώνου σταθερότητας. «Ενα νόμισμα χρειάζεται πάνω απ’ όλα εμπιστοσύνη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, καλώντας τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης να τηρήσουν τις δημοσιονομικές επιταγές του συμφώνου σταθερότητας.

Σύμφωνα με την Deutsche Welle, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ότι η συνεχιζόμενη παραβίαση του συμφώνου σταθερότητας θα έχει συνέπειες στα ευρωπαϊκά κονδύλια που λαμβάνουν οι δύο χώρες από τα διαρθρωτικά ταμεία, αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου του 2017. Κατά τον κ. Σόιμπλε, οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο ζήτημα αυτό συνάδουν πλήρως με τα κριτήρια του συμφώνου σταθερότητας.

Πάντως, την ίδια στιγμή ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε συμφώνησε σε ένεση ρευστότητας 1 δισ. ευρώ στην υπερχρεωμένη εταιρεία σιδηροδρόμων Deutsche Bahn και σε πρόσθετες επενδύσεις στο δίκτυό της. Το γερμανικό Δημόσιο θα δώσει το 1 δισ. ευρώ φέτος ή τον επόμενο χρόνο για να ενισχύσει κεφαλαιακά την Bahn. Μέσα στα επόμενα 4 χρόνια, το κράτος θα μπορέσει να επενδύσει ακόμα 1,4 δισ. ευρώ στο δίκτυό της, ανέφερε ο εκπρόσωπος του υπουργείου. Η Deutsche Bahn έχει χρέος περίπου 20 δισ. ευρώ.

Επίσης, ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε δεν δίστασε να επαινέσει τον άλλοτε πολιτικό του αντίπαλο Γκέρχαρντ Σρέντερ για την «Ατζέντα 2010», η οποία ψηφίστηκε στην περίοδο 2003-2005, καθιερώνοντας επώδυνες μεταρρυθμίσεις στο σύστημα κοινωνικής πρόνοιας, στις συντάξεις και στην αγορά εργασίας. Οσο για τον ίδιο τον κ. Γκέρχαρντ Σρέντερ, όπως μας πληροφορεί η Deutsche Welle, εισέπραξε έντονες αντιδράσεις την εποχή εκείνη, είδε δεκάδες χιλιάδες μέλη των Σοσιαλδημοκρατών να εγκαταλείπουν το κόμμα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις περικοπές και, τελικά, έχασε τις πρόωρες εκλογές που ο ίδιος προκάλεσε, με αποτέλεσμα να τον διαδεχθεί στην καγκελαρία η Αγκελα Μέρκελ.

Στη συνέχεια της ομιλίας του ο Σοσιαλδημοκράτης πολιτικός έγινε πιο συγκεκριμένος: Η Γερμανία «κάνει διάλειμμα» από τις μεταρρυθμίσεις, ανέφερε, παρότι «βρισκόμαστε μπροστά σε τεράστιες προκλήσεις, τις οποίες δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε συνεχίζοντας την πολιτική που ακολουθούμε μέχρι σήμερα».

Η ιταλική κυβέρνηση διαφωνεί με την πολιτική της Γαλλίας και της Γερμανίας στην οικονομία και στο μεταναστευτικό.

«Η πιεστική λιτότητα σημαίνει καταστροφή της Ευρώπης», ανέφερε ο κ. Ρέντσι στο Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων στη Νέα Υόρκη. «Ποια είναι η μοναδική χώρα που ωφελείται από αυτήν τη στρατηγική; Εκείνη που εξάγει περισσότερο: η Γερμανία», απάντησε ο ίδιος.

Οι αποστάσεις του κ. Ρέντσι τόσο από τη Γερμανία όσο και από τη Γαλλία έγιναν έκδηλες την περασμένη εβδομάδα στη Σύνοδο Κορυφής στην Μπρατισλάβα. Ο Ιταλός πρωθυπουργός αρνήθηκε να πάρει μέρος στην κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι δύο ηγέτες μετά τη σύνοδο. Οπως ανέφερε σε ανακοίνωσή της η ιταλική κυβέρνηση, η σύνοδος ήταν τεχνοκρατική και δεν είχε όραμα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή