ΕΛΛΑΔΑ

Ευφορία στα ΑΕΙ λόγω της διεθνούς κατάταξής τους

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Εκατό θέσεις εκτινάχθηκε το Πανεπιστήμιο Κρήτης και διακόσιες το ΑΠΘ, στη φετινή έκδοση 2016-17 του Times Higher Education (THE) που δημοσιοποιήθηκε χθες. Η αξιολόγηση του Times Higher Education δημιουργεί ευφορία στα ελληνικά ΑΕΙ –παρότι τα ελληνικά ΑΕΙ είναι κάτω από την 300ή θέση μεταξύ των 980 αξιολογηθέντων– όχι μόνο για τη βελτίωση των επιδόσεων αλλά διότι, εμμέσως πλην σαφώς, ενισχύει όσους υποστηρίζουν ότι οι διεθνείς αξιολογήσεις ΑΕΙ εξαρτώνται από τα κριτήρια που υιοθετεί κάθε αξιολογητής. Και άρα τα αποτελέσματα μπορεί να έχουν εντυπωσιακές διαφορές. Χαρακτηριστικά, στις 5 Σεπτεμβρίου δημοσιοποιήθηκε η αξιολόγηση της Quacquarelli Symonds (QS), στην οποία περιλαμβάνονται στην κατάταξη έξι ελληνικά πανεπιστήμια, από τα οποία τα πέντε σημείωσαν πτώση σε σύγκριση με την προηγούμενη κατάταξή τους.

Ειδικότερα, με βάση την κατάταξη του Times Higher Education (THE), μεταξύ των ελληνικών ΑΕΙ πρώτο είναι το Πανεπιστήμιο Κρήτης που ανέβηκε στην κατηγορία θέσεων 301-350 από 351-400 πέρυσι. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το ΑΠΘ, το οποίο ανέβηκε από την ομάδα θέσεων 601-800 σε εκείνη 401-500. Ανοδος, επίσης, καταγράφεται για το Οικονομικό Παν. Αθηνών. Αντίθετα, πτώση παρατηρείται για τα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Αθηνών, ενώ το Πατρών διατηρείται στην ίδια ομάδα.

«Tα αποτελέσματα του THE δίνουν μια διαφορετική εικόνα από εκείνα της QS. Με προσεκτικότερη ματιά, γίνεται αμέσως σαφές ότι η αντίφαση αυτή είναι περισσότερο φαινομενική παρά αληθινή. Ενώ η συνεχώς αυξανόμενη θέση στις κατατάξεις των σχετικών καταλόγων απαιτεί τη μέτρηση της πανεπιστημιακής αριστείας, κάθε κατάλογος χρησιμοποιεί διαφορετικούς δείκτες, μεθόδους αξιολόγησης και βαρύτητας, καθώς και μεθοδολογίες που ποικίλλουν σε ακρίβεια έως το τελικό αποτέλεσμα/συμπέρασμα. Οι δείκτες βαρύτητας που επιλέγονται από συγκεκριμένους φορείς αξιολόγησης εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το κοινό ή την “αγορά”–στόχο τους: δηλαδή, υποψήφιους φοιτητές, ακαδημαϊκό προσωπικό, πανεπιστημιακές αρχές, κυβερνητική πολιτική, εταιρείες», ανέφερε χθες το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Το ΤΗΕ εστιάζει σε πανεπιστήμια έντασης έρευνας και για το 2016-17 κατέταξε 980 ιδρύματα από ένα επιλεγμένο σύνολο 1.313 ΑΕΙ που κατέχουν ηγετική θέση στον τομέα της έρευνας. Ιδιαίτερη βαρύτητα (30%) δόθηκε στον αριθμό των αναφορών με βάση την αρχή ότι «οι αναφορές μάς βοηθούν να αντιληφθούμε πόσο συμβάλλει κάθε πανεπιστήμιο στο σύνολο της ανθρώπινης γνώσης: μας λένε ποιων η έρευνα ξεχώρισε, χρησιμοποιήθηκε ως βάση από άλλους επιστήμονες και, κυρίως, μοιράστηκε με την παγκόσμια κοινότητα διευρύνοντας τα όρια της αντίληψής μας, ανεξάρτητα από γνωστική περιοχή», λέει το Παν. Κρήτης. Με βάση το κριτήριο αυτό, το Παν. Κρήτης κατατάσσεται 146ο παγκοσμίως. Επίσης, στο κριτήριο της ερευνητικής απήχησης το ΑΠΘ κατατάσσεται στην 365η θέση, ανέφερε στην «Κ» ο πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας, προσθέτοντας ότι οι αξιολογήσεις συμβάλλουν στη βελτίωση των ΑΕΙ.

Στην πρώτη θέση της κατάταξης του Times Higher Education βρέθηκε η Οξφόρδη και ακολούθησαν το Καλτέκ, το Στάνφορντ, το Κέμπριτζ και το MIT.

Μεταπτυχιακά

Τέλος εγγραφής για τα μεταπτυχιακά προγράμματα στα ΑΕΙ/ΤΕΙ καθιερώνει το υπουργείο Παιδείας. Το ποσό δεν θα ξεπερνά τα 1.750 ευρώ (το τριπλάσιο του εκάστοτε νομοθετικά οριζόμενου κατώτατου ακαθάριστου μηνιαίου μισθού) και θα υπάρχουν και οικονομικά κριτήρια για την μείωσή του. Αυτά ορίζονταν στο νομοσχέδιο, για το οποίο ωστόσο αναμένεται να υπάρξουν οξύτατες αντιδράσεις από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Η απόφαση για την επιβολή τέλους εγγραφής θα λαμβάνεται από τη Σύγκλητο του πανεπιστημίου ή τη συνέλευση του ΤΕΙ με ειδική πλειοψηφία 2/3 και προϋποθέτει την ειδικά αιτιολογημένη και διεξοδικά τεκμηριωμένη πρόταση της συνέλευσης του οικείου τμήματος. Αλλές πηγές χρηματοδότησης των προγραμμάτων μπορεί ακόμη να είναι δωρεές, παροχές, κληροδοτήματα, χορηγίες φορέων, ερευνητικά προγράμματα, ευρωπαϊκοί πόροι κ.ά. Επίσης, οι αμοιβές των καθηγητών που θα διδάξουν στα μεταπτυχιακά δεν θα μπορεί να ξεπερνούν το 20% των ακαθάριστων αποδοχών της βαθμίδας τους και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν συμπληρώσει τις εκ του νόμου προβλεπόμενες διδακτικές τους υποχρεώσεις, στις οποίες εμπίπτει μία τουλάχιστον εβδομαδιαία διδασκαλία σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ