ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σκληρή γλώσσα Ιερωνύμου κατά Φίλη

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Υψώνοντας τους τόνους, με πολύ σκληρή γλώσσα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών επιτέθηκε χθες στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη για τις δηλώσεις του για τον ρόλο της Εκκλησίας κατά τη διάρκεια της Κατοχής και τη Χούντα. Ο κ. Φίλης απάντησε μεν σε χαμηλότερο τόνο, αλλά χωρίς να απομακρύνεται από τις θέσεις του, ενώ ο πόλεμος που ξέσπασε μετά τη δημοσιοποίηση των αλλαγών στο μάθημα των Θρησκευτικών προκάλεσε και κυβερνητική εμπλοκή με τους ΑΝΕΛ.

Ειδικότερα, μετά την επιστολή του στον πρόεδρο της Βουλής και τον τόμο για το έργο της Εκκλησίας, χθες ο κ. Ιερώνυμος απάντησε ευθέως στον κ. Φίλη. Συγκεκριμένα, αναφέρει: «Η υπόθεση της Εκκλησίας είναι υπόθεση ενός λαού και όχι βεβαίως ενός υπουργού, όταν μάλιστα παραθεωρούνται θεμελιώδεις συνταγματικές διατάξεις (άρθρο 13) και διατάξεις του εκτελεστικού νόμου του ισχύοντος Συντάγματος. Ο επίσημος ρόλος της Εκκλησίας στην περίοδο της Δικτατορίας ήταν συνεπής και αδιάβλητος για την αποστολή της, γι’ αυτό αποκλείει πλήρως τις οποιεσδήποτε ιδεοληπτικές ερμηνείες των οποιωνδήποτε επικριτών ή πολεμίων της. Αλλωστε, αν ίσχυαν οι παντελώς αβάσιμες και πλασματικές επικρίσεις ότι δήθεν η Εκκλησία συνεργάσθηκε με τη Δικτατορία, τότε πρέπει να απαντηθούν από τους επικριτές της τα επόμενα σοβαρά ερωτήματα ήτοι αν είχε συνεργασθεί η Εκκλησία με τη Δικτατορία τότε: Γιατί ενθρονίστηκε αυθαιρέτως, παρανόμως και αντικανονικώς ο σθεναρώς αρνηθείς να παραιτηθεί γηραιός Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος; Γιατί απαγορεύθηκε η συνέλευση της Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και γιατί συγκροτήθηκε μια ολιγομελής “αριστίνδην” Σύνοδος εκλεκτών της αρχιερέων τόσο για την εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου όσο και για τη διοίκηση της Εκκλησίας αντί της Ιεραρχίας; Γιατί εκδιδόταν ανά εξάμηνο μία νέα νομοθετική παράταση για την απαγόρευση της συνελεύσεως της Συνόδου της Ιεραρχίας μέχρι το 1970; Γιατί σε ολόκληρη την επταετία απαγορεύθηκε οποιοσδήποτε διορισμός έστω και ενός θεολόγου στη Μέση Εκπαίδευση; Γιατί δεν συνδέθηκε το πλασματικό σύνθημα “Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών” με τις θεσμικές εκφράσεις μιας πρόθυμης σε συνεργασία, όπως υποστηρίζουν σκοπίμως οι επικριτές της, εκκλησιαστικής ηγεσίας;».

Ο κ. Φίλης, αφήνοντας αιχμές για διαρροή προς τα ΜΜΕ πριν φτάσει στο γραφείο του, απάντησε σε ηπιότερο τόνο προς τον Μακαριώτατο. «Πληροφορήθηκα διά του ηλεκτρονικού τύπου το περιεχόμενο της επιστολής που μου απευθύνετε σχετικά με τις σχέσεις της Διοίκησης της Εκκλησίας της Ελλάδος με το δικτατορικό καθεστώς της επταετίας. Τα θέματα αυτά αποτελούν αντικείμενο επιστημονικού διαλόγου καθώς και ευρύτερου δημόσιου διαλόγου που πρέπει να γίνεται νηφάλια και ψύχραιμα και με στόχο να διδασκόμαστε όλοι από τα λάθη μας.

Ως προς τα θεσμικά ζητήματα όπως με το μάθημα των Θρησκευτικών, είναι ωφέλιμο να συζητούνται όχι με ανταλλαγή επιστολών αλλά στο πλαίσιο της θεσμικής συνεργασίας μεταξύ της Πολιτείας και της Εκκλησίας, όπως αυτή υλοποιήθηκε και υλοποιείται και με τη σειρά τακτικών συναντήσεων μεταξύ του Αρχιεπισκόπου και του υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων. Γνωρίζετε ότι είμαι πάντοτε ανοιχτός στον διάλογο και βεβαίως για συνάντηση μαζί σας», ανέφερε στην επιστολή του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ