ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μείωση τζίρου, υψηλός ΦΠΑ, τα «αγκάθια» των σούπερ μάρκετ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Περαιτέρω μείωση των πωλήσεων αναμένουν μέχρι τα τέλη του έτους δύο στα τρία στελέχη των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας τροφίμων, εκτίμηση η οποία εάν επιβεβαιωθεί θα σημαίνει μια από τις χειρότερες χρονιές των τελευταίων ετών για τον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Βασικό πρόβλημα για τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι ο υψηλός ΦΠΑ, καθώς σε σειρά τροφίμων αυξήθηκε από τα τέλη του περσινού Ιουλίου από 13% σε 23% και φέτος σε 24%, οδηγώντας σε κάμψη των πωλήσεων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την 1η κυλιόμενη επαναλαμβανόμενη τετραμηνιαία έρευνα τάσεων στο λιανεμπόριο ταχυκίνητων αγαθών (FMCG - Fast Moving Consumer Goods) την οποία πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Ειδών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 180 ανώτερων στελεχών επιχειρήσεων, το 66% θεωρεί ότι οι πωλήσεις στο διάστημα Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου 2016 θα είναι μειωμένες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Μάλιστα, το 37% εκτιμά ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από 5%. Το εύρημα αυτό, όπως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ, έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς στην εξεταζόμενη περίοδο (Σεπτέμβριος - Δεκέμβριος) περιλαμβάνεται και η περίοδος των εορτών στην οποία παραδοσιακά πραγματοποιείται πάνω από το 10% των συνολικών πωλήσεων του έτους για τον κλάδο.

Επιπλέον, όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα, το 46% των ερωτηθέντων αναμένει ότι οι πωλήσεις θα είναι κατά το τρίτο τετράμηνο του 2016 μειωμένες σε σύγκριση με το δεύτερο τετράμηνο του 2016. Το 34% θεωρεί ότι αυτές θα παραμείνουν αμετάβλητες, ενώ ένα 19% εκτιμά ότι θα αυξηθούν. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2016 ήταν μειωμένες κατά 8,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016. Αν μη τι άλλο η χρονιά για τον κλάδο των ταχυκίνητων αγαθών μόνο θετικά δεν ξεκίνησε, ενώ η συνέχεια δεν μοιάζει ενθαρρυντική. Πολλά δε αναμένεται να εξαρτηθούν από την έκβαση που θα έχει η προσπάθεια διάσωσης του Μαρινόπουλου.

Κυρίαρχο πρόβλημα για τα στελέχη των εταιρειών του κλάδου αποτελεί ο υψηλός ΦΠΑ. Σε ποσοστό 57% οι ερωτηθέντες το ιεράρχησαν ως το βασικότερο πρόβλημα, καθώς οι περισσότεροι προέρχονται από εταιρείες τροφίμων πολλά από τα προϊόντα των οποίων τον τελευταίο χρόνο άλλαξαν συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 24%. Ακολουθεί ως δεύτερο βασικότερο πρόβλημα (συγκεντρώνει το 44% των απαντήσεων) η μείωση των πωλήσεων. Σύμφωνα, μάλιστα, με παράγοντες της αγοράς αλλά και με ειδικούς σε θέματα ερευνών της αγοράς, η μείωση των πωλήσεων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του ΦΠΑ. Αλλα σημαντικά προβλήματα θεωρούνται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους, κυρίως λόγω του κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος και της αρνητικής ψυχολογίας, η χαμηλή κερδοφορία και το υψηλό κόστος λειτουργίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 30% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει (παρά τις όποιες βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια), ενώ το 26% θεωρεί ότι σημαντικό πρόβλημα είναι τα capital controls.

Υψιστη προτεραιότητα των επιχειρήσεων είναι φυσικά η ενίσχυση των πωλήσεών τους (συγκεντρώνει το 61% των απαντήσεων) και ακολουθεί ο εξορθολογισμός του κόστους λειτουργίας (49% των απαντήσεων). Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι τρίτη κατά σειρά προτεραιότητας για τις επιχειρήσεις αποτελεί η καινοτομία (37%) και η αναβάθμιση του δικτύου τους (28%), κάτι που σημαίνει ότι αντιλαμβάνονται πως πέρα από τις τιμές χρειάζονται και άλλα πράγματα για να καταστούν ανταγωνιστικές οι επιχειρήσεις.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ