ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι έλεγχοι... αύξησαν τις πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο τον Ιούλιο

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ούτε οι μισθοί αυξήθηκαν, ούτε όλοι οι Ελληνες κέρδισαν το λαχείο, ούτε οι τουρίστες ξόδεψαν περισσότερα χρήματα. Οι τουριστικές εισπράξεις ήταν μειωμένες τον Ιούλιο κατά 3,5%. Τότε για ποιο λόγο ο τζίρος συνολικά στο λιανεμπόριο αυξήθηκε τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον Ιούνιο, ενώ ειδικά στον κλάδο της ένδυσης - υπόδησης καταγράφεται αύξηση του κύκλου εργασιών και του όγκου πωλήσεων κατά 8,5% και 37,4% αντιστοίχως;

Τον Ιούλιο εντάθηκαν οι έλεγχοι στην αγορά, με συνέπεια ολοένα και περισσότερα καταστήματα να εκδίδουν αποδείξεις. Με άλλα λόγια, ένα κομμάτι αδήλωτου τζίρου, το οποίο δεν ήταν δυνατόν να το καταγράψει η ΕΛΣΤΑΤ λόγω της μη έκδοσης αποδείξεων, αυτή τη φορά εμφανίστηκε στα στοιχεία της –τα οποία βασίζονται στις αποδείξεις– καταδεικνύοντας αφενός την αποτελεσματικότητα των φορολογικών ελέγχων και αφετέρου την ανάγκη ηλεκτρονικοποίησης των συναλλαγών.

«Η φοροδιαφυγή υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί σε ένα περίπου 25%-30% του τζίρου της αγοράς. Ακόμη και εάν ένα 10% του αδήλωτου τζίρου μετατραπεί σε δηλωμένα έσοδα, τότε αλλάζουν άρδην τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ», επισημαίνουν στην «Κ» παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Οι ίδιοι τονίζουν ότι από τον Ιούλιο κι έπειτα εντάθηκαν οι φορολογικοί έλεγχοι στην αγορά, με συνέπεια ολοένα και περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις να εκδίδουν αποδείξεις. Το γεγονός ότι παρατηρείται εκτόξευση των πωλήσεων στην ένδυση - υπόδηση, κλάδος όπου δεν παρατηρείται ο βαθμός φοροδιαφυγής που χαρακτηρίζει κυρίως την εστίαση, αποδίδεται από τους παράγοντες της αγοράς επίσης στην αύξηση των ελέγχων. Οπως υποστηρίζουν, στις τουριστικές περιοχές είναι υψηλός ο βαθμός μη έκδοσης αποδείξεων και στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στα μεγάλα αστικά κέντρα. Καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε επίσης το γεγονός ότι το καλοκαίρι ενεργοποιήθηκε το μέτρο της επιβολής 48ωρης διακοπής της λειτουργίας σε επιχειρήσεις που δεν εκδίδουν αποδείξεις.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) ο εποχικά διορθωμένος δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο τον Ιούλιο του 2016 σε σύγκριση με τον Ιούνιο του ίδιου έτους αυξήθηκε κατά 4,5%, ενώ ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) αυξήθηκε κατά 4,9%. Αύξηση παρατηρείται σε όλες τις υποκατηγορίες του λιανεμπορίου με εξαίρεση τον κλάδο των επίπλων - οικιακού εξοπλισμού - ηλεκτρικών ειδών. Η πιο θεαματική αύξηση παρατηρείται στον κλάδο ένδυσης - υπόδησης, όπως προαναφέρθηκε, κατά 8,5% ο δείκτης κύκλου εργασιών και κατά 37,4% ο δείκτης όγκου.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στα πολυκαταστήματα και τα σούπερ μάρκετ οι μηνιαίες μεταβολές είναι σχετικά μικρές, ακριβώς ίσως διότι πρόκειται για καταστήματα που εκδίδουν πάντα αποδείξεις. Στα σούπερ μάρκετ παρατηρείται αύξηση του τζίρου και του όγκου κατά 3% και κατά 2,2%, ενώ στα πολυκαταστήματα η αύξηση είναι αντιστοίχως 0,2% και 4,8%.

Αύξηση παρουσιάζει ο τζίρος στο λιανεμπόριο τον Ιούλιο του 2016 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2015, η οποία όμως αποδίδεται στο γεγονός ότι η σύγκριση γίνεται με τον πρώτο μήνα επιβολής των capital controls, την πολυήμερη τραπεζική αργία. Βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο τον Ιούλιο του 2016 σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα αυξήθηκε κατά 7,1%, ενώ ο δείκτης όγκου κατά 9,7%. Η μεγαλύτερη ετήσια αύξηση παρατηρείται επίσης στην ένδυση - υπόδηση (23,1% ως προς την αξία και 45,1% ως προς τον όγκο πωλήσεων) και στα βιβλία - χαρτικά (12,7% και 15,6% αντιστοίχως).

Οι μικρομεσαίοι του εμπορίου υποστηρίζουν από την πλευρά τους ότι η ξαφνική αύξηση του τζίρου στο λιανεμπόριο οφείλεται στο γεγονός ότι οι καταναλωτές αποφάσισαν φέτος τον Ιούλιο να αγοράσουν ό,τι είχαν στερηθεί το προηγούμενο διάστημα λόγω capital controls.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ