ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δικαστικοί κατά δικαστικών για... τους εφοριακούς

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η σύγκρουση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων με το ΚΕΦΟΜΕΠ (Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου) έχει πολλές αιτίες. Οσοι γνωρίζουν, μπορούν να βεβαιώσουν ότι το τελευταίο επεισόδιο αυτού του σίριαλ προκλήθηκε από το γεγονός ότι το Κέντρο διερεύνησε –ύστερα από σχετικό εισαγγελικό αίτημα– υποθέσεις που είχαν απασχολήσει τη Διεύθυνση Επίλυσης Διοικητικών Διαφορών. Στη Διεύθυνση αυτή, που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία των δανειστών, παραπέμπονται οι υποθέσεις φορολογουμένων προκειμένου να μην προσφύγουν στα φορολογικά δικαστήρια. Το γεγονός προκάλεσε ένταση ανάμεσα στις δύο πλευρές, ενέτεινε την αντιπαράθεση για το «ποιος κάνει τι» στη φορολογική διοίκηση και οδήγησε στην τελική σύγκρουση.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Αθήνας απέρριψε ως απαράδεκτη τη δίωξη υπαλλήλου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διοικητικών Διαφορών, εναντίον της οποίας είχε ασκηθεί δίωξη για απιστία από την εισαγγελία διαφθοράς στο τέλος του 2015. Η υπάλληλος είχε κρίνει υπέρ φορολογουμένου σε υπόθεση που είχε παραπεμφθεί στην επιτροπή και η Εισαγγελία Διαφθοράς αποφάσισε έπειτα από επώνυμη αναφορά να κινηθεί εναντίον της (ασκήθηκε από εισαγγελέα διαφθοράς, ο οποίος ενεπλάκη και στην έρευνα στο γραφείο της συζύγου του διοικητή της ΤτΕ, Γ. Στουρνάρα). Στη συνέχεια, το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών με την υπ’ αριθμ. 3304 της 1ης Σεπτεμβρίου 2016 απόφασή του προχώρησε στη δίωξη. Ομως η παραπομπή της υπαλλήλου πυροδότησε τη μαζική άρνηση των συναδέλφων της να γνωμοδοτούν υπέρ των φορολογουμένων ή ακόμα και να εξετάζουν καν τις αιτήσεις τους...

Πριν από μερικούς μήνες, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής είχε επισκεφθεί την υπηρεσία επίλυσης διαφορών της Θεσσαλονίκης, που έχει την ευθύνη για τις προσφυγές που υποβάλλονται σχεδόν στη μισή χώρα. Εκεί διαπιστώθηκε ότι τον Μάρτιο του 2016 είχε γίνει δεκτή μόλις μία προσφυγή από τις 350 που είχαν υποβληθεί, ενώ συνήθως δεν γίνεται δεκτή καμία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Διεύθυνση της Θεσσαλονίκης δημιουργήθηκε πριν από 18 μήνες και απασχολεί 20 υπαλλήλους, έχοντας δεχθεί χιλιάδες προσφυγές. Η υπηρεσία αυτή εξετάζει:

• Τις πράξεις της φορολογικής διοίκησης στο πλαίσιο της διοικητικής διαδικασίας.

• Τις ενέργειες της φορολογικής διοίκησης που έχουν εκδοθεί μέχρι τις 31/12/2013 για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου σε περίπτωση φοροδιαφυγής.

• Τις πράξεις της φορολογικής διοίκησης, με τις οποίες εφαρμόζονται διασφαλιστικά μέτρα με βάση ειδική έκθεση ελέγχου, καθώς και τα αιτήματα αναστολής εκτέλεσης των πράξεων αυτών.

Τον Δεκέμβριο του 2015 ολοκληρώθηκαν 660 ενδικοφανείς προσφυγές. Μόνο σε 34 περιπτώσεις τα κρατικά όργανα έκαναν δεκτή εν μέρει ή εν όλω την προσφυγή. Ο αριθμός αποφάσεων όπου απορρίφθηκε η προσφυγή ήταν 349, ενώ για 277 εξέπνευσε η προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία χωρίς να εξετασθούν. Δηλαδή μόλις το 10% όσων εξετάστηκαν έγινε δεκτό, ενώ στο σύνολο το ποσοστό ήταν μόλις 5,15%.

Νομικός που έχει διατελέσει και κυβερνητικό στέλεχος είπε στην «Κ» ότι η «πρακτική αυτή είναι συνηθισμένη, επειδή οι υπάλληλοι φοβούνται να αποφασίσουν διαφορετικά».

Η απόφαση επί του αιτήματος αναστολής εκδίδεται μέσα σε 30 ημέρες από την υποβολή της αίτησης στη φορολογική αρχή. Σε αντίθετη περίπτωση, θεωρείται ότι η αίτηση αναστολής έχει απορριφθεί. Αν εκδοθεί θετική για τον φορολογούμενο απόφαση, τότε απαλλάσσεται από την πληρωμή του 50% του ποσού που του έχει επιβληθεί από τον ελεγκτικό μηχανισμό. Ταυτόχρονα γνωστοποιείται στην αρμόδια φορολογική αρχή για τις δικές της ενέργειες. Εφόσον, όμως, δεν εκδοθεί ρητή απορριπτική απόφαση εντός της προθεσμίας των 30 ημερών, δεν πραγματοποιείται σχετική γνωστοποίηση και η αίτηση θεωρείται ότι έχει σιωπηρώς απορριφθεί, μετά την πάροδο της προθεσμίας αυτής.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ