ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

Τζέιμς Κόντο: Χάνουν τον παλμό του κόσμου πολιτικοί και ΜΜΕ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΑ ΠΕΛΩΝΗ

Ο Τζέιμς Κόντο έχει διατελέσει αντιπρόεδρος του Twitter, πρόεδρος του Twitter Ιαπωνίας, σύμβουλος της ιαπωνικής κυβέρνησης και καθηγητής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καλωσήρθατε στο μέλλον. Στην 4η Βιομηχανική Eπανάσταση, η σύζευξη των σημερινών τεχνολογιών επικοινωνίας με την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών θα φέρει μεγάλες ανακατατάξεις. Σε έναν τέτοιο γενναίο νέο κόσμο, μια «δημόσια δεξαμενή δεδομένων» θα μπορούσε ανά πάσα στιγμή να καταγράφει τις τάσεις της κοινής γνώμης μεταμορφώνοντας ριζικά τα μίντια και τη δημοκρατία. Αυτή την επανάσταση, μέσω μιας μηχανής τεχνητής νοημοσύνης, σχεδιάζουν ο Τζέιμς Κόντο και οι συνεργάτες του στο Εργαστήρι Κοινωνικών Μηχανών του ΜΙΤ σε συνεργασία με το Twitter και μεγάλους ειδησεογραφικούς οργανισμούς.

Οπως λέει στη συνέντευξή του στην «Κ» ο κ. Κόντο, πρώην αντιπρόεδρος του Τwitter, «συχνά η ελίτ των μίντια και οι πολιτικοί χάνουν τον παλμό του κόσμου, της οργής του, γι’ αυτό και έπεσαν έξω σε πολλές από τις προβλέψεις τους για εκλογές, όπως συνέβη στην περίπτωση του Brexit, ή της υποψηφιότητας Τραμπ».

Οσο τα συστημικά μίντια αρνούνται να δουν την πραγματικότητα, την έκπληξη, τις πραγματικές προθέσεις της κοινής γνώμης, τόσο «η λαϊκιστική αφήγηση κερδίζει έδαφος», εκτιμά ο κ. Κόντο που μέσω του ΜΙΤ έχει θέσει στην υπηρεσία της δημοσιογραφίας και του δημόσιου διαλόγου μια μηχανή τεχνητής νοημοσύνης.

Στην πιλοτική αυτή φάση (το εγχείρημα χρηματοδοτείται από το Ιδρυμα Knight) η μηχανή (electome.org) καταγράφει τάσεις και άρθρα για τις αμερικανικές εκλογές. Για την ακρίβεια, επεξεργάζεται 400 εκατομμύρια «τιτιβίσματα» και 6.000 άρθρα την ημέρα. Ο συνδυασμός και η σύζευξη των στοιχείων προσφέρουν χρήσιμα συμπεράσματα για το τι πιστεύει, τι ελπίζει και τι φοβάται η κοινή γνώμη και μάλιστα ανά θέμα και ανά περιοχή.

Οπως λέει στην «Κ» ο κ. Κόντο, που βρέθηκε στην Αθήνα προσκεκλημένος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, «ειδικά με τους εκλογικούς κύκλους, όπως το Brexit και οι αμερικανικές εκλογές, πολλές από τις προβλέψεις δημοσκοπήσεων και όχι μόνο ήταν εκτός. Εν μέρει αυτό συμβαίνει επειδή η ελίτ των μίντια έχει την τάση, τουλάχιστον στις Ηνωμένες Πολιτείες, να είναι συγκαταβατική απέναντι σε ανθρώπους που δεν είναι κοσμοπολίτες, ή δεν υποστηρίζουν το παγκόσμιο εμπόριο και την ανοικτή κοινωνία».

Για τον κ. Κόντο, ο οποίος έχει διατελέσει αντιπρόεδρος του Twitter, πρόεδρος του Twitter Ιαπωνίας, σύμβουλος της ιαπωνικής κυβέρνησης και τώρα είναι επισκέπτης καθηγητής στο ιαπωνικό Πανεπιστήμιο Χιτοτσουμπάσι και συνεργαζόμενος επιστήμονας στο ΜΙΤ, μέσα ενημέρωσης και πολιτικοί έχουν αποτύχει να απευθυνθούν σε αυτή τη μερίδα του κόσμου. «Το 70% των νοικοκυριών στις ΗΠΑ δεν είδε αύξηση στα εισοδήματά του τα τελευταία 20 χρόνια. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες χώρες. Θα ήταν έκπληξη αν η πλειοψηφία των ανθρώπων, ο τρόπος ζωής των οποίων δεν έχει βελτιωθεί, υποστήριζε έναν υποψήφιο του κατεστημένου. Αν η ζωή μου δεν έχει βελτιωθεί, γιατί να υποστηρίξω κάποιον που θα διαιωνίσει το σύστημα; Αυτή είναι μια έκπληξη που τα συστημικά μίντια δεν αντιμετωπίζουν. Η αφήγησή τους είναι συγκαταβατική, ότι αυτοί οι άνθρωποι είναι ανασφαλείς, απαίδευτοι, της υπαίθρου, λευκοί, θυμωμένοι άνδρες. Τα μίντια συχνά δεν καταλαβαίνουν και γι’ αυτό δεν βλέπουν τα γεγονότα», σημειώνει. Από την υπόθεση ότι τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης στις ΗΠΑ δεν έχουν τα εργαλεία «για να καταλάβουν σε πραγματικό χρόνο τι σκέφτονται εκατομμύρια άνθρωποι αυτή τη στιγμή», ξεκίνησε η σκέψη της συνεργασίας με το ΜΙΤ και μεγάλους μιντιακούς οργανισμούς μέσω της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης για την καταγραφή των τάσεων. Οραμά του είναι η δημιουργία μιας «δημόσιας δεξαμενής δεδομένων».

Οπως λέει, «τα μίντια μπορεί να υποθέτουν ότι οι άνθρωποι είναι θυμωμένοι, ή να έχουν στα χέρια τους περιοδικές δημοσκοπήσεις, όμως δεν υπάρχει μια δεξαμενή στοιχείων που να τους λέει πώς η κοινή γνώμη αλλάζει σε μια περιοχή ή τι ακριβώς σκέφτεται». Ούτε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το Twitter μπορούν να το κάνουν αυτό. Τα ψηφιακά μέσα, για τον κ. Κόντο, έχουν γίνει «μέσα του cocooning». Τι εννοεί; «Μιλάς σε αυτούς που νιώθεις άνετα. Ζούμε χωρίς να βλέπουμε τι κάνουν και τι σκέφτονται οι άλλοι. Φαντάζομαι ένα εργαλείο που θα τους κάνει όλους ορατούς με απλό τρόπο, κάτι σαν μια δημόσια πλατεία», λέει και επαναλαμβάνει ότι μίντια και πολιτικοί πρέπει να ασχοληθούν με αυτό. Δεν μπορεί το Twitter να το κάνει αυτό; «Οχι», απαντά. Και προσθέτει: «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλούν θόρυβο, αλλά δεν δημιουργούν κάτι νέο. Το Διαδίκτυο υποτίθεται ότι θα ήταν ανοικτό, αλλά πολλά από τα μίντια ανήκουν σε λίγες εταιρείες και γίνονται πιο ιδιωτικά, είναι δύσκολο να ξέρεις τι γίνεται στην πραγματικότητα.

Χρειαζόμαστε μεγαλύτερη ποικιλία. Αν έχουμε μόνο μερικούς ολιγάρχες των μίντια που ελέγχουν όλες τις απόψεις, ενώ οι άλλοι έχουν χρεοκοπήσει και ελέγχουν την πληροφορία, πάμε σε επικίνδυνες καταστάσεις».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ