ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αρχές του 2017 ο διαγωνισμός για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Μέσα από τα στοιχεία που θα συγκεντρώσουν οι σύμβουλοι θα διασαφηνιστούν βασικοί όροι του διαγωνισμού, όπως η διάρκεια της παραχώρησης (πιθανότερο τα 30 έτη), το τίμημα (εφάπαξ και ετήσιο μίσθωμα ή ποσοστό επί των κερδών) και το ακριβές αντικείμενο του παραχωρησιούχου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα από τα τελευταία προαπαιτούμενα «έκλεισε» χθες, με την έναρξη της διαδικασίας για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες. Υπό την ασφυκτική πίεση των δανειστών, το ΤΑΙΠΕΔ έβγαλε στον αέρα έναν «προδιαγωνισμό», ένα είδος διαβούλευσης με υποψήφιους επενδυτές χωρίς τεύχη δημοπράτησης, ενώ η κανονική διαδικασία θα ακολουθήσει στις αρχές του νέου έτους. Η σημερινή διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε., πάντως, εκφράζει την αγωνία της για την «επόμενη ημέρα».

Οπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου αποφάσισε χθες τη δημοσίευση «πρόσκλησης προκαταρκτικής διαβούλευσης με την οποία παρέχεται η δυνατότητα προκαταρκτικής, μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος». Ενα είδος... «ανοίξαμε και σας περιμένουμε», χωρίς πολλές λεπτομέρειες όμως, καθώς η πρόσληψη των συμβούλων που θα συγκεντρώσουν τα στοιχεία έγινε με αρκετή καθυστέρηση. Υπενθυμίζεται ότι χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ έχει οριστεί η τράπεζα Alpha Bank, νομικός σύμβουλος η δικηγορική εταιρεία «Ζέμπερης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και Συνεργάτες» (η οποία είναι γνωστή από τη μακρά θητεία της ως σύμβουλος του Δημοσίου στις πέντε συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων) και τεχνικοί σύμβουλοι η Avaris Transport Engineers και η Novus Consulting Engineers S.A. Μέσα από τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν, θα διασαφηνιστούν βασικοί όροι του διαγωνισμού, όπως η διάρκεια της παραχώρησης (πιθανότερο θεωρούνται τα 30 έτη), το τίμημα (εφάπαξ και ετήσιο μίσθωμα ή ποσοστό επί των κερδών) και το ακριβές αντικείμενο του παραχωρησιούχου (καθώς ο δρόμος βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, αλλά λ.χ. χωρίς να έχουν κατασκευαστεί οι 16 από τους 17 σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων). Ετσι, ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί στις αρχές του 2017, με στόχο οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν έως τον Νοέμβριο του ίδιου έτους.

Η διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. (που άλλαξε αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια) παρακολουθεί από απόσταση τη διαδικασία, καθώς δεν εμπλέκεται άμεσα. «Η επιθυμία μας είναι να δοθεί ένα δίκαιο και εύλογο τίμημα ώστε να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον. Και να εξασφαλιστεί η λειτουργία της εταιρείας μετά την παραχώρηση της υποδομής», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Εγνατίας Α.Ε., Απόστολος Αντωνούδης. «Ο νέος ρόλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. έχουμε προτείνει να είναι η εποπτεία των οδικών παραχωρήσεων, αλλά και η συνέχιση του κατασκευαστικού της έργου».

Σύμφωνα με τον κ. Αντωνούδη, το ετήσιο κόστος (βαριάς και ελαφριάς) συντήρησης της Εγνατίας είναι περί τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Ακόμα 22 εκατ. ευρώ ετησίως δίνονται στην ΑΚΤΩΡ για τη λειτουργία των 8 σταθμών διοδίων, που αποδίδουν έσοδα 70 εκατ. ευρώ/ετησίως. Να σημειωθεί ότι πρόσφατα η ίδια εταιρεία ανέλαβε τη συντήρηση της υποθαλάσσιας σήραγγας Ακτίου-Πρέβεζας (ανήκει στην αρμοδιότητα της Εγνατίας, ως «κληρονομιά» από το ΤΕΟ, παρότι δεν συνδέονται λειτουργικά) έναντι 3,4 εκατ. ευρώ. Τέλος, οι ενεργειακές ανάγκες της Εγνατίας (φωτισμός, λειτουργία συστημάτων στις σήραγγες κ.λπ.) υπολογίζονται στα 9 εκατ. ευρώ ετησίως. «Υπολογίζουμε ότι αν αντικαταστήσουμε τις λάμπες με led θα μπορούσαμε να μειώσουμε το κόστος αυτό κατά 60% και να αποσβέσουμε την επένδυση σε 6 χρόνια», λέει ο κ. Αντωνούδης. Να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα βασίσει τη διαγωνιστική διαδικασία στα στοιχεία της Εγνατίας Οδού Α.Ε., αλλά σε εκείνα που θα παρέχουν οι ομάδες συμβούλων της.

Πάντως, τον επόμενο μήνα η Εγνατία Οδός Α.Ε. πρόκειται να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ξάνθης - Εχίνου - βουλγαρικών συνόρων, μήκους 15 χλμ. και προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, υποδομή που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Interreg.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ