ΜΟΥΣΙΚΗ

Εξαίσιες μουσικές στη Γεννάδειο

ΝΙΚΟΣ Α. ΔΟΝΤΑΣ

Στιγμιότυπο από την ερμηνεία του Κουαρτέτου έργο 25 του Μπραμς (φωτ.: Kourniotis)

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Κριτική

Ενα ξεχωριστό μουσικό τετραήμερο πραγματοποιήθηκε από τις 28 Σεπτεμβρίου έως την 1η Οκτωβρίου στη Γεννάδειο. Οι «Νύχτες κλασικής μουσικής», που οργανώνονται  για δεύτερη χρονιά  στο πλαίσιο του  προγράμματος «Curtis on tour» χάρη στο ίδρυμα Σβαρτς, φέρνουν στην Ελλάδα αποφοίτους, υποτρόφους  και δασκάλους του περίφημου Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις των ΗΠΑ.

Την πρώτη βραδιά, ο έξοχος Βρετανός πιανίστας Λίον Μακ Κόλεϊ άρχισε ερμηνεύοντας το Αντάντε με παραλλαγές σε φα ελάσσονα του Χάιντν. Η καθαρότητα και η ακρίβεια των διατυπώσεών του ανέδειξαν το κλασικό ύφος της μουσικής. Στη «Φαντασία του οδοιπόρου» του Σούμπερτ το πάθος εναλλασσόταν με τη λεπτότητα και η δύναμη με την τρυφερότητα. Η ευγένεια των μελωδιών και η συναισθηματική φόρτιση της μουσικής πρόβαλαν κυρίως λόγω του εξαιρετικού ελέγχου της δυναμικής. Ενδιαφέρουσες αντιθέσεις ανάμεσα σε φωτεινά σημεία και σκοτεινές περιοχές έδιναν παλμό και κίνηση στη μουσική. Ανάλογη θεατρικότητα κυριάρχησε στα τρία τραγούδια του Σούμπερτ σε μεταγραφή του Λιστ που ακολούθησαν (D. 828, 776 και 774). Τη βραδιά έκλεισε η πρώτη Μπαλάντα σε σολ ελάσσονα του Σοπέν, όπου φάνηκε ότι η εκφραστική παλέτα του Μακ Κόλεϊ διέθετε ένα ακόμη στοιχείο, τη μεγαλοπρέπεια, χωρίς την οποία είναι αδιανόητες αρκετές παράγραφοι της μουσικής του Πολωνού συνθέτη.

Η παρουσία του Βρετανού πιανίστα υπήρξε καθοριστική και στις 30 Σεπτεμβρίου, καθώς το πρόγραμμα περιλάμβανε δύο συνθέσεις του Μπραμς για πιάνο, το Τρίο έργο 101 και το Κουαρτέτο έργο 25. Ο λυρισμός του Μακ Κόλεϊ στο τρίτο μέρος του Τρίο προσδιόρισε συνολικά το ύφος της ερμηνείας και βρέθηκε σε ερεθιστικό διάλογο με το νευρώδες βιολί του Νάιτζελ Αρμστρονγκ. Στο κουαρτέτο ξεχώρισε ο Ρομπέρτο Ντίας στη βιόλα: χάρη στην εμπειρία και στην τέχνη του ηγήθηκε κατά μεγάλα διαστήματα με ήχο θερμό και εκφραστικό. Η τσελίστρια Τζιν Κιμ συμπλήρωνε το εκλεκτό κουαρτέτο με ήχο ωραίο και ακριβή.

Αρμστρονγκ και Κιμ άνοιξαν την τελευταία βραδιά αποδίδοντας με εκφραστικότητα το δεξιοτεχνικό Ντούο για βιολί και τσέλο του Ζόλταν Κόνταϊ. Επειτα από ένα ατμοσφαιρικό κομμάτι του Κινέζου Τιαν Ζου, την αυλαία των εκδηλώσεων έριξε ο Ντίας, πρωταγωνιστώντας στο Κουαρτέτο με κιθάρα σε λα ελάσσονα του Παγκανίνι. Κιθάρα έπαιξε ο πολυβραβευμένος Τζέισον Βιό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ