ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η ρομαντική ορμή των sixties

To τραγούδι «Revolution» του Τζον Λένον είχε κυκλοφορήσει το 1968 και αρχικά ήταν η πίσω πλευρά στο 45άρι του «Hey Jude». Σταδιακά και λόγω τίτλου, συμβόλισε μια ολόκληρη εποχή, μακρινή πλέον, με ικανή ιστορική απόσταση που επιτρέπει μια κάποια αντικειμενική προσέγγιση. Η ιδιαίτερη αύρα της εποχής, προσδιορισμένη κυρίως μέσα από τη μουσική της, είναι το θέμα της τόσο πλούσιας σε επιμέρους νοήματα έκθεσης στο Μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου. Η έκθεση έχει τίτλο «You Say You Want a Revolution? Records and Rebels, 1966-1970» και διερευνά έναν ολόκληρο κόσμο που προχωρούσε γοργά προς το μέλλον. Τα εξώφυλλα των LP, συχνά ψυχεδελικά, ποπ αρτ και νοσταλγικά (με τα σημερινά μάτια) εικονογραφούν τη διάθεση της εποχής, που είχε τόλμη και πίστη ότι ο κόσμος θα άλλαζε. Η έκθεση, που διαρκεί έως τις 26/2, εξετάζει και την επίδραση όλων εκείνων των επαναστάσεων που άρχισαν χωρίς να τελειώσουν ποτέ. Η αέναη ορμή τις τροφοδοτούσε, όχι ο σκοπός.

ΧΑΓΗ
Oι Ολλανδοί του Λονδίνου

Μεγάλη δημοσιότητα έλαβε η έκθεση που έφθασε στο Mauritshuis, στη Χάγη. Αποτελείται από 22 έργα Ολλανδών ζωγράφων, όπως του Maes, του Βερμέερ, του Metsu και άλλων, που ανήκουν στη Βρετανική Βασιλική Συλλογή, η οποία διαθέτει σπουδαία έργα τέχνης. Η Βρετανική Βασιλική Συλλογή διοργανώνει στο Λονδίνο εξαίρετες εκθέσεις και στη Χάγη προεκτείνει ένα δίκτυο συνεργασίας.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Το Ολοκαύτωμα στην Ανατολική Ευρώπη

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το θέμα της έκθεσης που παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο και έως τις 19 Μαρτίου 2017 στο Βερολίνο, στο Μουσείο Topographie des Terrors (Tοπογραφία του Τρόμου), όπου βρισκόταν η έδρα των SS. Η έκθεση αφορά το Ολοκαύτωμα και εστιάζει στις μαζικές εκτελέσεις την περίοδο 1941-1944 στον γεωγραφικό «διάδρομο» ανάμεσα στη Βαλτική και στη Μαύρη Θάλασσα.

ΠΑΡΙΣΙ
Εναρξη στην γκαλερί Δεσμός

Ο Toni Milaqi έρχεται στο Παρίσι και εγκαινιάζει με την έκθεσή του τη νέα καλλιτεχνική χρονιά στην γκαλερί Δεσμός (14, rue Vandamme). Ο Toni Milaqi σπούδασε ζωγραφική στα Τίρανα. Από το 1993 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Mε την έκθεσή του «Περί βίας και άλλων δαιμονίων» επιχειρεί τον προσωπικό σχολιασμό του στο θέμα, συχνά με τη λογική της street art. Επιμέλεια: Εύα Τζιμούρτα.

ΟΞΦΟΡΔΗ
Οι μάσκες του Μεγάλου Πολέμου

Η νέα έκδοση του Oxford University Press αναδεικνύει ένα θέμα μάλλον ξεχασμένο. Χιλιάδες τραυματίες του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου είχαν αποστρατευθεί με διαλυμένα πρόσωπα, που έπρεπε να αποκατασταθούν σύμφωνα με την προ 100 ετών τεχνολογία. Η έρευνα του David M. Lubin με τίτλο «Grand Illusions. American Art & the First World War» αποκαλύπτει την περίπτωση της γλύπτριας Anna Coleman Ladd, η οποία είχε στήσει εργαστήριο στο Παρίσι όπου κατασκεύαζε μάσκες-καλύπτρες για τα διαλυμένα πρόσωπα των στρατιωτών. Η τεχνολογία επιταχύνθηκε λόγω της ανάγκης.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
H «Μικρή Συρία» στο Ελις Αϊλαντ

Αντικείμενα των αρχών των 20ού αιώνα με ατμόσφαιρα αστικής ζωής αποτελούν μέρος της έκθεσης «Μικρή Συρία, Ν.Υ., η ζωή και η κληρονομιά μιας κοινότητας μεταναστών». Η έκθεση παρουσιάζεται έως τις 9 Ιανουαρίου στο Ellis Island National Museum of Immigration, στη Νέα Υόρκη. Τα αντικείμενα, η λάμπα, η φωτογραφία και τα άλλα ίχνη μιας παλιάς ζωής, ήταν ιδιοκτησία του επιχειρηματία Joseph Oussani, ενός εκ των πολλών που άφησαν τη Μέση Ανατολή πριν από 100 και πλέον χρόνια για μια νέα ζωή στον Νέο Κόσμο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ