ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα ναυτιλιακά δάνεια, βασικό θέμα στο φετινό 18o Μarine Money

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές και ασιατικές χρηματοδότριες τράπεζες της ναυτιλίας, αλλά και πλήθος επενδυτικών κεφαλαίων έρχονται στην Αθήνα. Αφορμή αποτελεί το 18ο ετήσιο Marine Money, δηλαδή του forum χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας, που γίνεται στο Hilton μεθαύριο Τρίτη. Ηδη έχουν κλειστεί δεκάδες ραντεβού και με επενδυτικά σχήματα που αναζητούν να εξαγοράσουν σε κλάσματα της ονομαστικής τους αξίας πακέτα ναυτιλιακών δανείων ή δάνεια συγκεκριμένων ποντοπόρων από ελληνικές τράπεζες. Με τη ναυτιλία διεθνοποιημένη και τις χρηματοδοτικές συμβάσεις συχνότατα σε αλλοδαπό δίκαιο, η δυνατότητα τέτοιων συναλλαγών είναι ευχερέστερη από ό,τι για άλλες κατηγορίες επιχειρηματικών δανείων. Και με τις διοικήσεις των ελληνικών συστημικών τραπεζών να επιδιώκουν την απομόχλευση των ισολογισμών τους όποτε και όπου μπορούν να το πράξουν, η αγορά αυτή βρίσκεται ήδη σε λειτουργία. Η εικόνα, πάντως, είναι ζοφερή, αφού μετά την κορύφωση της κρίσης στα πλοία ξηρού φορτίου, νωρίτερα φέτος, και την ανάλογη πίεση και στις αξίες των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πολλά από τα δάνεια που έχουν δοθεί, ανεξάρτητα από το εάν εξυπηρετούνται ομαλά ή όχι, αντιμετωπίζουν θέματα επαρκών εξασφαλίσεων. Μόνον κατά το 2015 τα μεγάλα φορτηγά (capesize 5ετίας) έχασαν, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson, το 35% της αξίας τους, ενώ τα νεότευκτα, το 10% έως 14%, ανάλογα με τον τύπο. Μεγάλη προσφορά πλοίων και χαμηλή ζήτηση για μεταφορές σε μια επιβραδυνόμενη παγκόσμια οικονομία αποτελούν την αιτία του προβλήματος. Αυτά σε μια συγκυρία κατά την οποία οι ευρωπαϊκές τράπεζες, με ορισμένες διακεκριμένες εξαιρέσεις, βγαίνουν από τον κλάδο, ενώ οι ασιατικές αυξάνουν –αν και επιλεκτικά– την έκθεσή τους. Είναι χαρακτηριστικό πως οι τρεις στις πέντε τράπεζες με τα περισσότερα δάνεια στη ναυτιλία είναι πλέον οι κινεζικές Bank of China, ICBC και China Exim. Πρώτη παραμένει η σκανδιναβική DnB και πέμπτη η γερμανική KfW. Τα private equities αντιμετώπισαν την πρώτη κρίση στη ναυλαγορά μετά το 2008-2009 και την παράλληλη αδυναμία των ευρωπαϊκών τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τη ναυτιλία ως ευκαιρία για υψηλές αποδόσεις. Οι εφοπλιστές που πίστεψαν πως το χαμηλό σημείο του κύκλου για τη φορτηγό ναυτιλία ήταν τότε προχώρησαν σε συνεργασίες απουσία άλλων πηγών χρηματοδότησης. Οι περισσότεροι μπήκαν σε φορτηγά πλοία. Ωστόσο, αξίες και ναύλοι έχουν περιέλθει πλέον σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα. Και όλοι αναζητούν τώρα διέξοδο...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ