ΕΛΛΑΔΑ

Η δεκαετής περιπέτεια του τεμένους

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Ο χώρος στον Βοτανικό, ιδιοκτησίας του Πολεμικού Ναυτικού, όπου θα ανεγερθεί το τζαμί. Αίτημα για την ανέγερση τεμένους υποβλήθηκε για πρώτη φορά από τους Αραβες πρέσβεις το 1976.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Χρειάστηκε να περάσουν 10 χρόνια από τη στιγμή που η πολιτεία έλαβε την απόφαση να δημιουργήσει μουσουλμανικό τέμενος στον Βοτανικό, μέχρι να φθάσει η στιγμή να ξεκινήσουν τα έργα. Η σύμβαση ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και στην κοινοπραξία υπεγράφη προχθές και προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου τον Απρίλιο του 2017.

Το αίτημα των εν Αθήναις μουσουλμάνων για την ανέγερση τεμένους έχει μακρά ιστορία. Υποβλήθηκε για πρώτη φορά από τους Αραβες πρέσβεις το 1976, ενώ πήρε συγκεκριμένη μορφή το 1983, όταν η Σαουδική Αραβία υπέβαλε στο υπουργείο Εξωτερικών σχέδια για τη δημιουργία ισλαμικού ιδρύματος και τεμένους. Εκτοτε οι κυβερνήσεις αποφάσιζαν τη χωροθέτηση του μουσουλμανικού τεμένους σε διάφορες περιοχές (Αλιμος, Καλογρέζα, Κορωπί κ.α.) και κατόπιν... υποχωρούσαν, υπό το βάρος των αντιδράσεων της Εκκλησίας και τοπικών αρχόντων.

Το 2000 η υπόθεση πήρε για πρώτη φορά συγκεκριμένη μορφή: με τον ν. 2833/00 προβλέφθηκε η ίδρυση ισλαμικού πολιτιστικού κέντρου σε έκταση 33,4 στρ. στην περιοχή Χούσμουζα, το 2003 συντάχθηκε ο κανονισμός λειτουργίας του, ενώ τα έξοδα της κατασκευής ανέλαβε η Σαουδική Αραβία. Ομως ούτε και τότε προχώρησε εξαιτίας των αντιδράσεων των τοπικών αρχόντων και της Εκκλησίας.

Η νέα χωροθέτηση τζαμιού στον Βοτανικό αποφασίστηκε το 2006 (ν. 3512) από τους κ. Μαριέττα Γιαννάκου και Γιώργο Σουφλιά, σε έκταση 42 στρεμμάτων ιδιοκτησίας του Πολεμικού Ναυτικού. Μια σημαντική διαφοροποίηση ήταν πως αποφασίστηκε να κατασκευαστεί αποκλειστικά με εθνικούς πόρους και να τελεί υπό τον έλεγχο του ελληνικού κράτους (ο ιμάμης θα ορίζεται από την ελληνική πολιτεία, η οποία θα έχει και την πλειοψηφία στο διοικητικό συμβούλιο του τεμένους). Πέρασαν αρκετά χρόνια απραξίας μέχρι που το 2011 εξειδικεύτηκε η απόφαση (με τον ν. 4014/11) και την άνοιξη του 2013 το έργο εντάχθηκε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Ομως η υπόθεση δεν τελείωσε εκεί. Ο διαγωνισμός κηρύχθηκε τέσσερις φορές άγονος, καθώς καμία εταιρεία δεν υπέβαλε προσφορά υπό το βάρος των (εκτιμώμενων) αντιδράσεων της Εκκλησίας και ακροδεξιών στοιχείων. Τελικά το 2013 (ύστερα από αρκετή προσπάθεια του τότε γενικού γραμματέα του ΥΠΟΜΕΔΙ Στράτου Σιμόπουλου), οι τέσσερις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας (J&P ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, INTRAKAT) δέχθηκαν να κατεβάσουν κοινή πρόταση στον διαγωνισμό. Ετσι, τον Νοέμβριο του 2013 η πέμπτη δημοπράτηση του έργου ήταν τελικά επιτυχής. Ωστόσο, μια σειρά από λάθη και παραλείψεις επέβαλαν ακόμα δύο νομοθετικές ρυθμίσεις (ν. 4327/15, ν. 4414/16), για να ανοίξει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης.

Το έργο θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες του ΥΠΟΜΕΔΙ με προθεσμία 6 μηνών και προϋπολογισμό 886.963 ευρώ. Δίπλα στο τέμενος θα δημιουργηθεί χώρος στάθμευσης, παιδική χαρά και υπαίθριος χώρος πρασίνου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ