ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Το άπειρο της φόρμας της Ελένης Βερναδάκη

Ολη η δουλειά της κεραμίστριας εμπεριέχεται στη μονογραφία που υπογράφει η Ευγενία Αλεξάκη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το περιγράφει πολύ ωραία ο ταλαντούχος κεραμίστας και συγγραφέας Εντμουντ Ντε Βάαλ στο βιβλίο του «Ο λαγός με τα κεχριμπαρένια μάτια»: οι κεραμίστες είναι άνθρωποι που καταφέρνουν να απελευθερωθούν από το «εγώ» τους ευκολότερα από τους ζωγράφους και τους γλύπτες, είτε επειδή καταστρέφουν τα έργα που δεν τους φαίνονται καλά είτε επειδή η αέναη επανάληψη της απλής φόρμας (λ.χ. ενός δοχείου) τους βγάζει από τους μηχανισμούς του καλλιτεχνικού ναρκισσισμού.

Νομίζω ότι με έναν τρόπο η Ελένη Βερναδάκη, η μεγάλη κυρία της ελληνικής κεραμικής, κατάφερε να τιθασεύσει το δικό της «εγώ» με την ίδια μαεστρία που έδωσε μορφή στον πηλό. Απέφυγε μεθοδικά την έκθεση στον Τύπο και κράτησε τη δουλειά της στο επίπεδο των καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάστηκε –με πρώτο και καλύτερο συνοδοιπόρο τον Γιάννη Μόραλη– και τον κύκλο των λεπταίσθητων ανθρώπων που χαίρονταν να έχουν στο σπίτι τους μια δική της δημιουργία. Ακαταπόνητα παραγωγική και υπεραπαιτητική από τον εαυτό της, δεν έκανε ποτέ συμβιβασμούς.

Καθώς έχουμε δει το έργο της μονάχα αποσπασματικά, είναι σπουδαία η μονογραφία που υπογράφει η αξιολογότατη ιστορικός τέχνης Ευγενία Αλεξάκη, την οποία εκδίδει το Μουσείο Μπενάκη σαν συνολική αποτίμηση ολόκληρης της πορείας της. Μέσα σε 550 και πλέον σελίδες γίνεται σαφές γιατί η Βερναδάκη κατέκτησε μια σημαντική θέση ανάμεσα στους συναδέλφους της σε διεθνές επίπεδο ανανεώνοντας την ελληνική κεραμική.

Η έκδοση θα συνοδευθεί απόψε από μια ειδικά σχεδιασμένη εκδήλωση προς τιμήν της κεραμίστριας στο κτίριο της Πειραιώς στις 8 μ.μ. Ο Βασίλης Ζηδιανάκης και η Em Kei έφτιαξαν μια οπτικοακουστική εγκατάσταση με τίτλο «Ελένη Βερναδάκη 1095°». Πάνω από 400 κεραμικά έχουν φωτογραφηθεί, κινηματογραφηθεί και τοποθετηθεί σε ένα «πλανητικό» σύστημα, σ’ ένα κοσμικό σύμπαν όπου κυριαρχούν οι φόρμες των αντικειμένων της. Πιάτα γίνονται πλανήτες, αιωρούμενες τσαγιέρες χάνονται στο διάστημα και γλυπτά-δορυφόροι ταξιδεύουν ανάμεσα σε πήλινα θραύσματα, αποτυπώνοντας το άπειρο της φόρμας σε μια ειδική προβολή με ειδικούς μουσικούς αυτοσχεδιασμούς που θα γίνει στο αίθριο του Μουσείου.

​​Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου, 8 μ.μ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ