ΑΤΖΕΝΤΑ

Το αισθητικό σύμπαν του Στ. Θεοχάρη

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

«Sphynx», ακρυλικό σε καμβά. Λεπτομέρεια από έργο του Σταμάτη Θεοχάρη (Καπλανών 5, έως 29/10).

Μπροστά στα έργα του Σταμάτη Θεοχάρη, σαρκαστικά, υπαινικτικά, αλληγορικά, στέκεται κανείς αντιμέτωπος με ένα αισθητικό σύμπαν. Ο περιπαικτικός τίτλος της έκθεσης «Art Nouveau» μπορεί να έχει εμφανείς και ευθείες αναφορές στο ύφος του 1890 αλλά αποτελεί ταυτόχρονα και ένα εφαλτήριο ελευθερίας ώστε ο Σταμάτης Θεοχάρης να «νομιμοποιήσει» τη χρήση μιας ευρύτατης παλέτας αισθητικού λεξιλογίου για να οργανώσει έναν κόσμο σάτιρας με γήινους, σαρκώδεις όσο και εγκεφαλικούς, αιθέριους υπαινιγμούς. Η ζωγραφική του είναι διαυγής παρότι κάθε έργο, με τη δύναμη του μαύρου και του χρυσού που κυριαρχεί, έχει βάθος αποκρυπτογράφησης. Ο Σταμάτης Θεοχάρης αντλεί από τον αισθητισμό της πρωτότυπης Αρ Νουβώ (μέσα από την εικονογραφία της, τις μορφές, τη μόδα, τους «θυρεούς» της και τη βικτωριανή ψυχεδέλεια) αλλά ταυτόχρονα τη διυλίζει μέσα από τη δική του ματιά και τη χρησιμοποιεί διεσταλμένη, εντέχνως παραποιημένη και σκοπίμως ανασυνταγμένη ώστε να θέσει πλέον εκείνος τη δική του ατζέντα.

Μέσα από την «Αrt Nouveau», ο Σταμάτης Θεοχάρης ανοίγεται σε έναν κόσμο όπου το σώμα, η πολιτική του, η γλώσσα του, η δυναμική του, κυριαρχεί με έναν τρόπο όχι πάντα ευθύ. Η σάρκα, η ύλη, η ορμή, στον αντίποδα όσων πηγάζουν ως θέσεις - αντιθέσεις (έλεγχος, δεισιδαιμονία, σεμνοτυφία) κινούν μία πιο χειμαρρώδη, ειλικρινή και εν τέλει πιο απολαυστική γεύση της ζωής. Υπάρχει χαρά, όχι καταγγελία. Η συχνή παρουσία ζωομορφικών αλληγοριών, οργάνων του σώματος και εντόμων, υπογραμμίζουν αυτήν ακριβώς τη σάρκινη εκδοχή της ζωής, αναποδογυρίζουν την ιεροποίησή της ενώ κρατούν την ιερότητά της. Υπάρχει θέση, αλλά όχι δόγμα.

Πέραν αυτών, ο Σταμάτης Θεοχάρης είναι ζωγράφος και η πρώτη ατομική του έκθεση είναι και μία γιορτή της δημιουργίας του.

​​«Αrt Nouveau». Γκαλερί Kaplanon 5 (πεζόδρομος Καπλανών, πλησίον Μασσαλίας). Εως 29/10.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ